De wereld van het internet, YouTube en zo ook het ontstaan van vloggers is razend snel gegroeid. Een aantal vloggers hebben zelfs miljoenen kijkers, met elke video hebben een groot publiek die ze bereiken. Dit is de reclamewereld niet onopgemerkt gebleven. Zo worden veel YouTubers benaderd om in hun vlogs reclame te maken voor producten, hier worden ze vaak voor betaald of ze krijgen gratis producten opgestuurd.
Televisie, radio en on-demand
Sinds begin 2009 is huidige wet: de Mediawet voor televisie, radio en on-demanddiensten ingesteld. Deze wet geeft aan dat sluikreclames verboden zijn. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) houdt toezicht op de naleving van de Mediawet en informatievrijheid. Deze wet is ingesteld om het kijkend publiek te beschermen. Vooral jonge kinderen zien niet het verschil tussen reclame en werkelijkheid meestal niet.
YouTubers
Voor YouTube geldt deze wet nog niet zo streng terwijl er wel regelmatig sluikreclames voorbij komen. YouTubers laten regelmatig producten zien en soms zijn deze producten gratis opgestuurd of krijgen de bloggers er zelfs voor betaald om het product te laten zien of te noemen.
Door een nieuwe Europese regelgeving kan het CvdM ook maatregels stellen voor platformen zoals YouTube. Volgens deze wet moeten YouTubers altijd vermelden dat ze betaald worden door een bedrijf als ze een product promoten. Voor kinderen tot 12 jaar zou reclame maken in vlogs zelfs verboden worden.
Duidelijkheid
Veel YouTubers is het nog niet duidelijk wat precies de regels zijn. Het CvdM is de afgelopen jaren hard bezig geweest om de Europese commissie voor wetgeving te overtuigen om ook de wet voor deze groep media aan te passen. Dit is nu gelukt. Hierdoor heeft het CvdM nu een troef in handen om vloggers te waarschuwen. De commissie van CvdM wil deze groep in eerste instantie voornamelijk informeren. Wanneer er niet geluisterd wordt dan kunnen er consequenties volgen.
Boetes
Wanneer een vlogger zich niet houdt aan deze regels kunnen er boetes uitgedeeld worden, de hoogte van de boete is nog niet bekend, maar in andere media is het maximale boetebedrag €225.000,00. Dit is een flink bedrag, voor vloggers die als hobby filmpjes maken of er een zakcentje mee bijverdienen.
In het interview met Kassa legt de voorzitter Madeleine de Cock Buning uit wat de nieuwe wet inhoudt en de stappen die zij gaan zetten. Veel vloggers weten niet wat voor voorbeeldfunctie zij hebben met al hun jonge kijkers. Wat vindt jij hier van?
Geef een reactie