Eerder schreven we op DutchBlogger over hoe je op een effectieve manier een mailinglist op kunt bouwen. In dit artikel nemen we een kijkje naar de ideale dag voor het versturen van een e-mailing. Dit kan je helpen meer te halen uit je mailinglist.
4 factoren bij het bepalen van de ideale dag voor een e-mailing
Je wilt het maximale rendement halen uit een mailinglist. Daarom is het logisch om jezelf de vraag te stellen op welke dag een e-mailing het beste presteert. Als we een eenduidig antwoord willen geven op deze vraag dan is het enige juiste antwoord: ”het ligt eraan.” In dit artikel bespreken we 4 factoren die je kunnen helpen bij het bepalen van een ideale dag bij het versturen van een e-mailing.
1. Zakelijk of voor consumenten?
Het eerste wat grote invloed kan hebben op het het aantal ontvangers dat een e-mailing opent is de doelgroep waaraan de mailing is gericht. Zakelijke ontvangers en consumenten vertonen namelijk een ander gedrag bij het openen van nieuwsbrieven en e-mailings. Zo zal een zakelijke doelgroep eerder geneigd zijn om e-mails te openen op werkdagen tijdens kantooruren. Consumenten zullen de email eerder openen op het moment dat ze hier tijd voor hebben, bijvoorbeeld na het werk of tijdens het weekend.
2. Branche
De branche waarin de ontvangers zich bevinden kan invloed hebben op het percentage dat een mailing opent. Zo zal de gemiddelde horeca-ondernemer eerder geneigd zijn om een mailing te openen op de minder drukke dagen in het begin van de week ten opzichte van het drukke weekend. Vaak kun je aan de hand van een branche afleiden welke dagen drukker zijn en welke dagen rustiger zijn. Hierbij geldt de stelregel: hoe rustiger de dag, hoe groter de kans dat de mailing wordt geopend.
3. Demografie
Ook de demografie van ontvangers kan invloed hebben bij het openen van mailings. Zo over het algemeen is de generatie t/m 40 jaar mobieler wat betreft het raadplegen van email. Deze generatie is eerder geneigd om een mailing te openen op de dag dat deze ontvangen wordt. En zo zullen jonge ouders statistisch minder vaak e-mail openen op woensdagmiddag omdat de kinderen dan eerder uit school komen, terwijl binnen andere branches de woensdag juist weer een erg goede dag kan zijn voor het versturen van een mailing.
4. Wat is de boodschap van mijn mailing?
De ideale dag van versturen kan scherp afhangen van de boodschap die je mailing draagt. Zo zal een mailing met een speciale aanbieding voor een Business2business product beter presteren op dinsdagen dan op zaterdagen en zal een consumentenaanbieding beter presteren op zondagen dan op dinsdagen.
”De mindset van de dag”
Voor de gemiddelde kantoormedewerker geldt: De gemiddelde werknemer zal de maandag gebruiken voor het inplannen van de week en het prioriteren van werkzaamheden, maar ook om taken te volbrengen die waren blijven liggen.
Dinsdag is een veelgebruikte vergaderdag. Dit is dan ook een dag dat er knopen doorgehakt worden en er nog voldoende tijd is in de rest van de week om het een en ander aan werk te volbrengen.
Woensdag is vaak papa- of mamadag omdat de kinderen eerder uit school komen. Het is ook de dag dat de welbekende heer ”Zaagmans” de week doormidden komt zagen.
Op donderdag komt het weekend in zicht en is men vaak wat losser aan het worden op de werkvloer, waardoor men wat eerder geneigd is om mailings te openen.
Op vrijdag zit men in gedachten vaak al bij het weekend en bovendien werken veel mensen op vrijdag tegenwoordig korter, of zelfs helemaal niet.
Zaterdag betekent voor de meeste mensen vrije tijd en sociale contacten.
Zondag is voor de meeste mensen vrije tijd en familiebezoek.
Bepaal de ideale dag voor jouw mailinglist
Bovenstaande kenmerken per dag zijn echter niet universeel en heel erg afhankelijk van bijvoorbeeld branche of demografie van ontvangers. Hoe bepaal je dan de ideale dag voor jouw mailinglist? Om je hierbij op weg te helpen kun je jezelf de volgende vragen stellen:
1. Is mijn mailinglist overwegend gericht op zakelijke contacten of op consumenten?
2. Zijn er branchespecifieke kenmerken die ik mee moet nemen in mijn overweging?
3. Wat weet ik over de demografische opbouw van mijn mailinglist?
4. Wat is de boodschap van mijn mailing?
Tot slot
Meten is weten. Wanneer je de factoren uit dit artikel gebruikt om een inschatting te maken voor de ideale dag van jouw mailing heb je een goede basis, maar ben je nog niet klaar. Het ideale mailmoment voor jouw boodschappen kun je namelijk alleen vaststellen door een grotere sample te verzamelen aan testdata. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg laagdrempelige oplossingen, zoals Mailchimp, waarmee je goed inzicht krijgt in deze data.
Hulp nodig bij het opstellen van een mailing of nieuwsbrief? Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!
Geef een reactie