• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Wat is de ideale dag voor een e-mailing?

Wat is de ideale dag voor een e-mailing?

maart 21, 2014 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Eerder schreven we op DutchBlogger over hoe je op een effectieve manier een mailinglist op kunt bouwen. In dit artikel nemen we een kijkje naar de ideale dag voor het versturen van een e-mailing. Dit kan je helpen meer te halen uit je mailinglist.

4 factoren bij het bepalen van de ideale dag voor een e-mailing

Je wilt het maximale rendement halen uit een mailinglist. Daarom is het logisch om jezelf de vraag te stellen op welke dag een e-mailing het beste presteert. Als we een eenduidig antwoord willen geven op deze vraag dan is het enige juiste antwoord: ”het ligt eraan.” In dit artikel bespreken we 4 factoren die je kunnen helpen bij het bepalen van een ideale dag bij het versturen van een e-mailing.

1. Zakelijk of voor consumenten?

Het eerste wat grote invloed kan hebben op het het aantal ontvangers dat een e-mailing opent is de doelgroep waaraan de mailing is gericht. Zakelijke ontvangers en consumenten vertonen namelijk een ander gedrag bij het openen van nieuwsbrieven en e-mailings. Zo zal een zakelijke doelgroep eerder geneigd zijn om e-mails te openen op werkdagen tijdens kantooruren. Consumenten zullen de email eerder openen op het moment dat ze hier tijd voor hebben, bijvoorbeeld na het werk of tijdens het weekend.

2. Branche

De branche waarin de ontvangers zich bevinden kan invloed hebben op het percentage dat een mailing opent. Zo zal de gemiddelde horeca-ondernemer eerder geneigd zijn om een mailing te openen op de minder drukke dagen in het begin van de week ten opzichte van het drukke weekend. Vaak kun je aan de hand van een branche afleiden welke dagen drukker zijn en welke dagen rustiger zijn. Hierbij geldt de stelregel: hoe rustiger de dag, hoe groter de kans dat de mailing wordt geopend.

3. Demografie

Ook de demografie van ontvangers kan invloed hebben bij het openen van mailings. Zo over het algemeen is de generatie t/m 40 jaar mobieler wat betreft het raadplegen van email. Deze generatie is eerder geneigd om een mailing te openen op de dag dat deze ontvangen wordt. En zo zullen jonge ouders statistisch minder vaak e-mail openen op woensdagmiddag omdat de kinderen dan eerder uit school komen, terwijl binnen andere branches de woensdag juist weer een erg goede dag kan zijn voor het versturen van een mailing.

4. Wat is de boodschap van mijn mailing?

De ideale dag van versturen kan scherp afhangen van de boodschap die je mailing draagt. Zo zal een mailing met een speciale aanbieding voor een Business2business product beter presteren op dinsdagen dan op zaterdagen en zal een consumentenaanbieding beter presteren op zondagen dan op dinsdagen.

”De mindset van de dag”

Voor de gemiddelde kantoormedewerker geldt: De gemiddelde werknemer zal de maandag gebruiken voor het inplannen van de week en het prioriteren van werkzaamheden, maar ook om taken te volbrengen die waren blijven liggen.

Dinsdag is een veelgebruikte vergaderdag. Dit is dan ook een dag dat er knopen doorgehakt worden en er nog voldoende tijd is in de rest van de week om het een en ander aan werk te volbrengen.

Woensdag is vaak papa- of mamadag omdat de kinderen eerder uit school komen. Het is ook de dag dat de welbekende heer ”Zaagmans” de week doormidden komt zagen.

Op donderdag komt het weekend in zicht en is men vaak wat losser aan het worden op de werkvloer, waardoor men wat eerder geneigd is om mailings te openen.

Op vrijdag zit men in gedachten vaak al bij het weekend en bovendien werken veel mensen op vrijdag tegenwoordig korter, of zelfs helemaal niet.

Zaterdag betekent voor de meeste mensen vrije tijd en sociale contacten.

Zondag is voor de meeste mensen vrije tijd en familiebezoek.

Bepaal de ideale dag voor jouw mailinglist

Bovenstaande kenmerken per dag zijn echter niet universeel en heel erg afhankelijk van bijvoorbeeld branche of demografie van ontvangers. Hoe bepaal je dan de ideale dag voor jouw mailinglist? Om je hierbij op weg te helpen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

1. Is mijn mailinglist overwegend gericht op zakelijke contacten of op consumenten?

2. Zijn er branchespecifieke kenmerken die ik mee moet nemen in mijn overweging?

3. Wat weet ik over de demografische opbouw van mijn mailinglist?

4. Wat is de boodschap van mijn mailing?

Tot slot

Meten is weten. Wanneer je de factoren uit dit artikel gebruikt om een inschatting te maken voor de ideale dag van jouw mailing heb je een goede basis, maar ben je nog niet klaar. Het ideale mailmoment voor jouw boodschappen kun je namelijk alleen vaststellen door een grotere sample te verzamelen aan testdata. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg laagdrempelige oplossingen, zoals Mailchimp, waarmee je goed inzicht krijgt in deze data.

Hulp nodig bij het opstellen van een mailing of nieuwsbrief? Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Bedrijfsbloggen, E-mail marketing, Meer bezoekers krijgen, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2022 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in