In een snel veranderende wereld evolueert de manier waarop we met kennis omgaan. Om in de toekomst succesvol te blijven moeten we onze waardeperceptie van kennis bijstellen. De strategie van het halsstarrig beschermen van vakkennis past steeds minder goed bij duurzame persoonlijke en bedrijfsmatige groei. In dit artikel verken ik hoe het delen van vakkennis bij kan bijdragen aan het vergroten van ons aanpassingsvermogen en het realiseren van onze doelen en dromen.
Delen boven beschermen
Ik kan me voorstellen dat de titel van deze blog voor niet iedereen even logisch zal klinken. Of je nu automonteur, ondernemer, professional of CEO bent; jij beschikt over specifieke kennis. En zorgt die kennis er juist niet voor dat je sucesvoller kunt zijn dan de concurrent? Dat je meer omzet kunt genereren? Dat je tot de “winnaars” behoort? Ik zie dit anders. Ik geloof dat kennis delen je uiteindelijk méér oplevert dan wanneer je deze kennis niet deelt. Hoe dat werkt? Ik doe graag een poging…
Waarom we stoppen met leren
Als moderne mens moeten we onszelf door verschillende systemen heen manouvreren. Het onderwijs, onze sociale omgeving, ons werk. Al deze systemen zijn erop gericht om “duidelijkheid” te creeren. Je bent een consultant, een advocaat of een auto monteur. En daar past een bepaald profiel bij dat we kunnen gebruiken om te duiden, te classificeren, onze communicatie op af te stemmen. Hell yeah, zelfs om onze geretargete display banner advertenties op te customizen. Leuk voor de marketeers onder ons, maar onze collectieve drang naar classificering heeft als bij-effect dat we op een gegeven moment stoppen met leren over onszelf.
We vinden het wel prima. Wellicht leren we bij binnen ons vakgebied of binnen onze rol als vader, moeder, opa of oma. Maar op een gegeven moment bereiken we en bepaald “plateau”, simpelweg omdat dit binnen het sociale- en werkgerelateerde kader als goed, goed genoeg of uitstekend wordt gezien. Natuurlijk helemaal niets mis mee, maar wel beperkt dit ons lerend of beter gezegd transformerend vermogen.
Bewuste incompetentie
Wanneer je écht succesvol wil zijn in wat dan ook zul je eerst moeten leren in welke dingen je zelf niet goed bent. Dit besef is belangrijk omdat succes voor een groot deel voort komt uit de formule zelfkennis + focus.
Wanneer 1 van deze twee factoren ontbreekt dan zul je minder succesvol zijn in wat je doet. Wanneer je je eerder bewust bent van je eigen incompetentie op bepaalde vlakken, dan maak je het jezelf makkelijker om te groeien in de dingen waar je echt goed in bent omdat je daar dan gericht je energie op kunt focussen. Als ondernemer kom ik dit concept vaak tegen. “Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit”. “Omring je met mensen die beter zijn of slimmer zijn dan jezelf”. De ondernemers-bestsellers er overigens vol mee.
De brug naar kennisdeling
Maar waarom zou het meer waard zijn om kennis te delen in plaats van het halsstarrig te beschermen? Eigenlijk is het redelijk straight forward:
De optelsom van regie nemen over je persoonlijke leerweg en de bewuste incompetentie van jou en je netwerk
Op het moment dat je specifieke kennis deelt die jij op dit moment tot in de puntjes beheerst dan maak je deze kennis toegankelijk tot – potentieel – de hele wereld. Je geeft daarmee ook mogelijk ‘vakgeheimen’ bloot. Want anderen kunnen deze kennis gebruiken om het zelf toe te passen.
Maar zeg zelf. Als jouw lokale automonteur op zijn Facebookpagina een video deelt waarin hij precies uitlegt hoe hij een bobine vervangt in jouw Peugeot 206, ga je dan de volgende keer dat je bij de APK keuring de diagnose “defecte bobine” krijgt zelf knutselen aan je auto? Ook al heb je een gedetailleerd stappenplan of whitepaper van je automonteur ontvangen waarin hij het nog eens haarfijn uitlegt?
Op een paar gepassioneerde hobbyisten na zal het antwoord nee zijn. Sterker nog. Het feit dat jouw automonteur openlijk deze kennis deelt met zijn achterban zorgt ervoor dat je hem nog meer gaat zien als expert. En degenen die wel zelf aan de slag gaan? Die hebben nog steeds een bobine nodig. En waar halen ze die vandaan? Heel toevallig heeft dezelfde man onlangs een webshop gelanceerd met onderdelen omdat het delen van zijn kennis nieuwe zakelijke kansen creerde.
Van beschermen naar continu ontwikkelen
De meeste echte innovatieve bedrijven van vandaag hebben 2 dingen met elkaar gemeen: (1) ze geven meer inzicht in informatie en (2) ze blijven zichzelf continu ontwikkelen. Deze bedrijven faciliteren, geven inzicht en koppelen partijen aan elkaar. Ze maken daarmee content zichtbaar die voorheen niet zichtbaar was.
In kennisintensieve markten werkt het principe hetzelfde als in het voorbeeld van de automonteur. Wanneer jij accountant bent en in Jip-en-Janneke-taal de buitenwereld leert hoe je een jaarrekening opstelt, dan zal er een kleine groep mensen zijn die deze kennis zelf zal toepassen. Maar tegelijkertijd biedt dit jou, als mens of professional juist nieuwe kansen. Een jaarrekening opstellen is 1 ding. De ondernemer waarvoor de jaarrekening wordt opgesteld heeft echter andere motieven. Zijn hulpvraag is niet “ik wil een jaarrekening”, zijn hulpvraag is “hoe kan ik bedrijfsmatig succesvoller worden?”. Door niet alleen te denken vanuit transacties, maar vanuit waardetoevoeging kun je een stap verder denken. Dienstverlening kan zo evolueren dat er niet alleen een product wordt geleverd, maar een klant ‘empowered’ wordt om vooruit te komen door hem de juiste tools in handen te geven. De accountant in dit voorbeeld zou een hele interessante markt kunnen vinden in het optimaliseren van posten die deel uitmaken van de jaarrekening of in het trainen van ondernemers om de juiste ‘acountants mindset’ te vinden voor hun bedrijf.
Evolutie en groei
Ik ben er van overtuigd dat ieder beroep continu kan evolueren en groeien. Ik geloof ook dat veel mensen op dit moment niet de gelegenheid krijgen om te ontdekken waar ze echt goed in zijn of welk werk echt bij ze past, omdat ze ergens “ingerold zijn” of hun keuzes baseren op “sociale wenselijkheid”. Velen blijven vervolgens hetzelfde doen omdat het veilig, gemakkelijk of comfortabel is. Maar daarnaast wil iedereen stiekem vooruit. Iedereen heeft dromen, wensen of passies. En het fascinerende is dat wanneer je meer kennis gaat delen er radertjes gaan draaien die je subtiel de juiste richting in duwen.
Juist omdat je het kader afhaalt van je sociale of professionele identiteit en omdat je iets doet wat “out of the box” van je professie is. Beroepen veranderen of verdwijnen. En dat is niet zo vreemd. De wereld verandert in een razend tempo. De toegankelijkheid van informatie speelt hier een grote rol in. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat het speelveld van kennis veranderd is. Het evolueert. Kennis is van iedereen. Toepassing van kennis is echter niet voor iedereen. Het moment dat je erachter komt bij toepassing van welke kennis jij je goed voelt, dan weet je dat je dat je op de goede weg bent en dan ben je pas echt in staat om te groeien. Gaat het vanzelf? Nee. Kost het moeite? Ja. Het is echter een gefabriceerde illusie dat je niet buiten de lijntjes van je vakgebied of professie zou kunnen kleuren.
Experimenteer mee
Wil je aan den lijve ondervinden hoe het delen van vakkennis bij kan dragen aan jouw persoonlijke of zakelijke groei? Experimenteer dan mee. Start een blog, maak vakkennis toegankelijk via video of whitepapers. Stuur een linkje of een download naar iemand waarvan jij denkt dat hij er iets aan kan hebben. Je zult zien dat je gaandeweg ontdekt waar jij ECHT goed in bent en op welke manier je jouw potentie maximaal in kunt zetten.
Ervaringen? Herkenbaar? Deel het gerust via de comments.
Geef een reactie