Wellicht heb je iemand wel eens horen spreken over inbound marketing of outbound marketing. Wat betekenen deze marketingtermen en hoe verhouden ze zich tot elkaar? In dit artikel vind je de verschillen tussen inbound- en outbound marketing.
Het hangt heel erg van de situatie af welke vorm het beste werkt. Daarnaast spelen allerlei andere factoren natuurlijk een grote rol. Factoren als de doelgroep, de branche, het middel en de manier waarop de klant wordt bereikt. Bij outbound en inbound marketing benader je de doelgroep op verschillende manieren. Dat levert verschillende reacties op.
Outbound marketing
Als we het hebben over marketing in de traditionele zin van het woord dan hebben we het over een stroming die ’outbound marketing’ heet. Outbound marketing gebruikt één of meerdere traditionele marketing-methodes en -kanalen om een boodschap rondom een product of dienst naar buiten te brengen. Soms wordt deze marketingvorm ook wel ’push marketing’ genoemd. Een marketeer bedenkt een promotionele boodschap, zendt deze de wereld in en hoopt dat zoveel mogelijk mensen deze zien en daardoor uiteindelijk meer geneigd zijn het product te kopen. Outbound marketing wordt onder de meeste online marketeers ook wel gezien als ’oude marketing’.
Inbound marketing
De tegenpool van outbound marketing is ’inbound marketing’. Inbound marketing gaat over het wekken van de interesse van potentiële klanten en ze pas een aanbod of promotie voor te leggen wanneer ze daar permissie voor hebben gegeven of hier zelf al interesse in hebben getoond. Inbound marketing wordt daarom soms ook wel ’pull marketing’ genoemd, omdat de potentiële klant zelf een eerste stap zet dat een begin kan zijn van een aankoopproces. Een marketeer denkt vanuit de klantbehoefte zelf en stelt zichzelf vragen als ’waar zit de pijn van een klant?’ en ’welke problemen heeft een klant die mijn product kan oplossen?’. Inbound marketing heeft onder veel online marketeers de voorkeur t.o.v. Outbound marketing.
De verschillen tussen inbound en outbound marketing:
Er zijn een aantal kenmerkende verschillen tussen outbound en inbound marketing:
Inbound marketing | Outbound marketing |
Gebaseerd op permissie | Gebaseerd op interruptie |
Klant staat centraal | Marketeer staat centraal |
Klant belt zelf | Koud bellen |
Nieuwsbrief | Spam |
Kwaliteit | Kwantiteit |
Specifiek | Massaal |
Schieten met scherp | Schieten met hagel |
Welke vorm van marketing past bij jou?
Steeds meer bedrijven zien de kracht in van inbound marketing omdat je daarmee dichter bij de klantvraag zit en minder interruptief bezig bent als adverteerder. Voor sommige bedrijven werkt outbound marketing nog steeds heel goed. Wanneer je echter een langetermijn marketingstrategie wilt ontwikkelen dan kan inbound hier niet langer in ontbreken, simpelweg omdat deze marketingvorm je veel meer in staat stelt om snel in te spelen op veranderende klantbehoeften. Wat kies jij?
Geef een reactie