• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Tips, tools & strategie / Strategie / Inbound vs. Outbound marketing: wat zijn de verschillen?

Inbound vs. Outbound marketing: wat zijn de verschillen?

maart 27, 2017 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Wellicht heb je iemand wel eens horen spreken over inbound marketing of outbound marketing. Wat betekenen deze marketingtermen en hoe verhouden ze zich tot elkaar? In dit artikel vind je de verschillen tussen inbound- en outbound marketing.

Het hangt heel erg van de situatie af welke vorm het beste werkt. Daarnaast spelen allerlei andere factoren natuurlijk een grote rol. Factoren als de doelgroep, de branche, het middel en de manier waarop de klant wordt bereikt. Bij outbound en inbound marketing benader je de doelgroep op verschillende manieren. Dat levert verschillende reacties op.

Outbound marketing

Als we het hebben over marketing in de traditionele zin van het woord dan hebben we het over een stroming die ’outbound marketing’ heet. Outbound marketing gebruikt één of meerdere traditionele marketing-methodes en -kanalen om een boodschap rondom een product of dienst naar buiten te brengen. Soms wordt deze marketingvorm ook wel ’push marketing’ genoemd. Een marketeer bedenkt een promotionele boodschap, zendt deze de wereld in en hoopt dat zoveel mogelijk mensen deze zien en daardoor uiteindelijk meer geneigd zijn het product te kopen. Outbound marketing wordt onder de meeste online marketeers ook wel gezien als ’oude marketing’.

Inbound marketing

De tegenpool van outbound marketing is ’inbound marketing’. Inbound marketing gaat over het wekken van de interesse van potentiële klanten en ze pas een aanbod of promotie voor te leggen wanneer ze daar permissie voor hebben gegeven of hier zelf al interesse in hebben getoond. Inbound marketing wordt daarom soms ook wel ’pull marketing’ genoemd, omdat de potentiële klant zelf een eerste stap zet dat een begin kan zijn van een aankoopproces. Een marketeer denkt vanuit de klantbehoefte zelf en stelt zichzelf vragen als ’waar zit de pijn van een klant?’ en ’welke problemen heeft een klant die mijn product kan oplossen?’. Inbound marketing heeft onder veel online marketeers de voorkeur t.o.v. Outbound marketing.

 

De verschillen tussen inbound en outbound marketing:

Er zijn een aantal kenmerkende verschillen tussen outbound en inbound marketing:

Inbound marketing Outbound marketing
Gebaseerd op permissie Gebaseerd op interruptie
Klant staat centraal Marketeer staat centraal
Klant belt zelf Koud bellen
Nieuwsbrief Spam
Kwaliteit Kwantiteit
Specifiek Massaal
Schieten met scherp Schieten met hagel

 

Welke vorm van marketing past bij jou?

Steeds meer bedrijven zien de kracht in van inbound marketing omdat je daarmee dichter bij de klantvraag zit en minder interruptief bezig bent als adverteerder. Voor sommige bedrijven werkt outbound marketing nog steeds heel goed. Wanneer je echter een langetermijn marketingstrategie wilt ontwikkelen dan kan inbound hier niet langer in ontbreken, simpelweg omdat deze marketingvorm je veel meer in staat stelt om snel in te spelen op veranderende klantbehoeften. Wat kies jij?

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Nieuws, Schrijven, Strategie, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in