HootSuite is een populaire social media management tool, die ook door veel bloggers wordt gebruikt. Enkele maanden geleden ben ik zelf de pro versie van HootSuite gaan gebruiken, en inmiddels heb ik er genoeg ervaring mee om te vertellen wat ik er zoal mee doe, en wat ik ervan vind.
Wat kun je met HootSuite?
Heel kort samengevat kun je met HootSuite heel eenvoudig verschillende sociale media profielen beheren. Twitter, Facebook, Google +, LinkedIn en zelfs WordPress en een aantal andere kanalen behoren tot de mogelijkheden. Wat deze tool eigenlijk doet is één centraal “crisiscentrum” creëren van waaruit je al deze accounts volgt en beheert. Dit gaat niet vanzelf: je voegt zelf de accounts toe die je wilt gebruiken.
Daarbij heb je ook een aantal extra mogelijkheden die je normaal niet altijd hebt, waarvan de voornamelijkste zijn: berichten inplannen en berichten automatisch laten versturen.
Wat doe ik er nou eigenlijk mee?
Bij reviews over betaalde tools als HootSuite Pro krijg je vaak te horen wat je allemaal met het product kunt. En op basis daarvan kun je zo’n tool dan weer vergelijken met soortgelijke producten.
Ik stel het liever net even anders. Want het lijkt me voor iemand die meer over HootSuite wil weten veel nuttiger om te horen wat ik er in de praktijk mee doe. Want hoeveel leuke opties er ook zijn: vele zul je in de dagelijkse gang van zaken toch niet gebruiken.
De tab ‘Kolommen’ en berichten maken
HootSuite kun je simpelweg runnen in een browservenster. Als je eenmaal bent ingelogd heb je een heel panel vol met social media mogelijkheden. Aan de linkerkant kun je kiezen waarvoor je HootSuite wilt gebruiken, en gelijk bovenaan zie je daar een symbooltje van een huis staan. Als je er met je muis op gaat staan zie je ‘Kolommen’ staan. Dit is waar 90% van mijn eigen HootSuite-activiteiten zich afspelen.
Kolommen zijn in mijn ogen dan ook de belangrijkste optie binnen HootSuite. Je kunt hier tabbladen aanmaken (het plus-symbool op de bovenste balk), en binnen die tabbladen maak je weer kolommen aan.
Een kolom is eigenlijk één onderdeel van één social media profiel. Een kolom kan bijvoorbeeld zijn de tijdlijn van het Twitter-account van je blog. Maar het kunnen ook alle vermeldingen zijn van dat Twitter-account. Met andere woorden dus wanneer iemand iets @jouwtwitteraccount tweet. Er zijn ook kolommen mogelijk voor je uitgaande berichten, je nieuwe volgers etc. etc.
Je kunt dus telkens een tabblad aanmaken met een bepaald thema, met daarbinnen de kolommen die je belangrijk vindt. Ik heb bijvoorbeeld een tabblad DutchBlogger. Van daaruit kan ik dingen op de DutchBlogger Facebook zetten, kijken of er nog actie is in onze LinkedIn discussiegroep, of reageren als iemand een tweet verstuurt met daarin @dutch_blogger.
Bericht maken
Een bericht maken gaat heel eenvoudig. Waar je ook bent in HootSuite: bovenin is er altijd een balkje aanwezig waarin je een berichtje kunt tikken en verzenden. Je moet daarbij rechts een social media account kiezen waarmee je het wilt versturen. HootSuite bepaalt dan gelijk wat de maximale lengte is.
Het is zelfs mogelijk om een bericht direct op meerdere kanalen te verspreiden, maar ik doe dat liever apart, want Twitter en Facebook vragen toch altijd net weer even om een ander soort bericht.
Je hoeft zo’n bericht niet gelijk te versturen. Als je op de agenda klikt kun je het inplannen op een datum en tijdstip naar keuze. Deze optie gebruik ik wel erg vaak. Ik ga dan geen weken vooruit, maar plan bijvoorbeeld berichten voor de komende paar dagen in. Zo kun je een post vast verspreiden via social media nog voordat je deze op je blog hebt gezet!
In deze video kun je zien hoe het allemaal ongeveer werkt:
Het is superhandig
En zo heb ik tabbladen voor alle sociale mediakanalen waar ik mee te maken heb, en dat is superhandig. Want als je een paar van die kanalen hebt is het al snel een heel gedoe om al die sociale media profielen in de gaten te houden. In HootSuite kan ik overzichtelijk de sociale media van een site beheren, en dan met één druk op de knop eenvoudig naar een ander project switchen.
Andere handige opties
Via HootSuite kun je in veel gevallen direct actie ondernemen. Je kunt reageren op alle facebookposts die langskomen, en je kunt ook direct retweeten en beantwoorden.
Dat laatste is echt een mooie bonus, want via Twitter zelf zijn dit soort ‘conversaties’ echt heel onhandig te volgen. Als iemand positief reageert op een tweet van jouw blog wil je dit graag snel kunnen zien, en die persoon bijvoorbeeld even bedanken. Toen ik HootSuite Pro nam kwam ik bijvoorbeeld allerlei @dutch_blogger mentions tegen die ik eerder nog helemaal niet had opgemerkt.
HootSuite Pro kun je voor nog meer dingen gebruiken. Zo kun je ineens een heleboel tweets uploaden en over langere tijd laten publiceren. Ook kun je analyses laten uitvoeren die je iets vertellen over de groei van je pagina’s, en de betrokkenheid van je volgers. Ik ben met allebei nog niet zo heel hard bezig, maar vooral die tweede lijkt me wel interessant om wat dieper in te duiken. Dus de kans is groot dat ik hier in de toekomst nog een keer op terug kom.
Mijn eerste conclusie
Al met al is mijn eerste conclusie dat HootSuite Pro zeker de moeite waard is. Tegenwoordig heb ik het bijna standaard openstaan. Wat ik vooral echt handig vind is dat je niks meer mist, en dus ook veel beter kunt werken aan de interactie met je volgers.
HootSuite Pro kost €7.19 per maand, en nu ik gezien heb wat ik ermee kan vind ik het dat ook echt wel waard. Met de gewone HootSuite kun je tot aan 5 sociale media accounts gratis beheren, en HootSuite Pro (goed voor 100 accounts) kun je zonder verplichtingen 30 dagen gratis uitproberen.
Je kunt dus sowieso altijd even kijken of het ook iets voor jou is.
Ik ben erg benieuwd naar wat jullie eigen ervaringen met HootSuite zijn. En zijn er nog opties die ik echt even moet uitproberen? Laat maar weten in de comments!
Huub Meijer zegt
Hoi, IK beheer op het moment een aantal twitteraccounts. Van iemand die ik volg wil ik eigenlijk standaard altijd retweeten. Weet jij of dat kan in hootsuite?
grt Huub
Maurice Krabbendam zegt
Hallo Huub.
HootSuite biedt geen mogelijkheid tot automatisch retweeten, aangezien dit in strijd is met de Terms of Service van Twitter zelf.
Mitch zegt
Hallo Maurice,
Hoe kan ik binnen Hootsuite zien wat er op Facebook over mijn bedrijf wordt gezegd?
Of kan dit niet?
Met vriendelijke groet,
Mitch van de Wetering
Freek Keesen zegt
Beste Mitch,
Ja dat kan. Maak een tabblad aan voor je Twitter-profiel en klik op Vermeldingen. Ook kan je op Zoeken klikken en op je bedrijfsnaam laten zoeken. Laatstgenoemde kan ook met Facebook.
Groeten, Freek
Mitch zegt
Dankjewel voor je reactie Freek.
Ik heb dit inderdaad gedaan en via mijn persoonlijke FB pagina een post geplaatst met onze bedrijfsnaam erin, helaas kwam deze niet in Hootsuite naar boven, hoe kan dit?
Met vriendelijke groet,
Mitch van de Wetering
Freek Keesen zegt
Oh pardon, ik zag over het hoofd dat je vraag over je bedrijfsnaam op Facebook ging.
Je kan het van Facebook berichten niet zien, omdat die berichten daar niet openbaar zijn (gelukkig). Tweets zijn wel openbaar.
Ron zegt
Goedenavond,
Kun je bij Hootsuite van de Twitter-berichten die je ingepland hebt, nog een dag van tevoren een ‘reminder’ krijgen over de daadwekelijke plaatsing?