Meer likes op Facebook krijgen
Het sociale medium Facebook is één van de meest gebruikte kanalen die wij bloggers inzetten om de inhoud van ons blog te verspreiden. We maken een pagina aan die qua inhoud en naam lijkt op ons blog, en hopen maar op massa’s publiek naar de website. Maar als je hier enige ervaring mee hebt, weet je dat de resultaten van zo’n facebookpagina vaak tegenvallen. Hoe krijg je toch meer likes op facebook?
Na eens goed te hebben nagedacht over deze werkwijze, ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook anders moet kunnen.
Waarom Facebook als uithangbord niet werkt
De zoektocht naar een alternatieve manier om Facebook in te zetten voor meer blogbezoekers, begint met het analyseren van waarom de traditionele manier niet werkt. En met “traditionele manier” bedoel ik: een blog beginnen, en dan een facebookpagina aanmaken waarop je de belangrijkste updates van dit blog deelt.
Er zijn twee belangrijke struikelblokken. De eerste is naamsbekendheid. Je begint vol goede moed aan je blog, maar niemand kent het nog, en een facebookpagina die dezelfde naam als je blog draagt zal weinig herkenning opleveren. Gevolg: potentiële likers haken af nog voordat ze weten waar jouw pagina over gaat.
Het tweede struikelblok is het soort updates dat de gemiddelde blogger op zijn facebookpagina zet. Meestal komen we niet verder dan de intro van ons laatste artikel met een linkje en een plaatje erbij. Gevolg: het is overduidelijk dat jouw facebookpagina alleen bestaat om verkeer naar je blog te trekken, en zelfs de likers die je hebt zullen al snel afhaken.
Facebook: een andere behoefte
En ik denk dat ik hiermee ben aanbeland bij het knelpunt: we denken verkeerd om.
We beginnen een blog en gaan die boodschap vervolgens min of meer exact kopiëren naar een ander medium. Dit terwijl we eigenlijk op zoek moeten gaan naar een alternatieve manier om ons onderwerp in de spotlight te zetten. Je publiek is heus wel geïnteresseerd in jouw blog, maar je moet ze eerst iets anders geven om jouw kant op te komen.
Facebookgebruikers zijn doorgaans op zoek naar dingen voor hun tijdlijn die ze oprecht kunnen liken, en die ze kunnen delen. Ze willen lachen of verbaasd worden, en ze willen vooral niet het idee hebben dat jouw pagina niet meer is dan een verlengstuk voor je website.
De omgekeerde manier
En dus dacht ik: wat nu als je die behoeftes eens voorop stelt? Wat nu als je niet begint met het dagelijks dumpen van linkjes naar je eigen site, maar gewoon eerst eens een leuke facebookpagina maakt? Wat nu, als we het eens omdraaien?
Het begint met de naam. Stel dat je een website hebt over achtbanen, we zullen hem achtbanenblog.nl noemen (geen idee of het bestaat, dit dient puur als voorbeeld). In plaats van je facebookpagina exact dezelfde naam te geven, zou je ook kunnen denken aan iets als “De vetste achtbanenfilmpjes” of “Achtbanenfans Nederland”. Een naam kortom die de potentiële liker veel meer zegt dan de naam van jouw blog, en die ook veel eerder blijft hangen.
Vervolgens ga je die pagina ook echt vullen met content die bij de titel aansluit. Je plukt achtbaanfilmpjes van YouTube die je niet direct doorlinkt naar je site, maar die je gewoon plaatst omdat het leuke filmpjes voor je likers zijn. Of je zet er afbeeldingen op met een roep om interactie. Voorbeeld: een plaatje van De Python met daaronder: tag jezelf als je wel eens in deze achtbaan bent geweest!
Kortom, je draait het om, en maakt eerst iets dat past bij het medium Facebook.
De beloning
En heb je eenmaal een redelijk lopende pagina met allemaal mensen die geïnteresseerd zijn in waar jouw blog over gaat, dan pas begin je af en toe met een linkje naar je eigen site te plaatsen. Speel het slim uit, en de beloning in de vorm van meer blogbezoekers via Facebook zal komen.
Althans, dat is het idee. Want ik geef eerlijk toe: ik kan deze methode op dit moment niet wetenschappelijk onderbouwen. Het is gebaseerd op niet veel meer dan mijn eigen gedachten en wat kleine uitprobeersels. En ik zal ook zeker niet zomaar de traditionele manier van doen aan de kant schuiven.
Maar toch heb ik sterk het idee dat deze omgekeerde werkwijze een oplossing kan zijn voor het ‘facebookprobleem’ waar veel bloggers tegenaan lopen. Ik ga er dan ook zeker mee verder experimenteren, en kom er wellicht in de toekomst nog een keer op terug. Waarschijnlijk alleen als het echt blijkt te werken :-).
Tot die tijd zijn er genoeg andere manieren om meer bezoekers naar je blog te krijgen. Check bijvoorbeeld maar eens ons artikel over de kunst van het blog commenten, en ook newsjacking voor bloggers is een aanrader als je op zoek bent naar extra pageviews!
Christiaan Slierendrecht zegt
Ik denk dat je hier inhaakt op een veel breder probleem waar veel bedrijven mee kampen en dat is het benaderen van social media al puur “een extra kanaal.” In de traditionele marketing had je nu eenmaal een aantal kanalen die vaak werkten als eenrichtingsverkeer en die ieder een bepaald rendement gaven (of niet). Nu is er wel rendement te behalen uit social media op deze ouderwetse manier als de aantallen maar groot genoeg zijn, maar een trouwe lezersschare bouw je er niet mee op. Sterker nog, mensen pikken steeds eerder op wat een commerciële boodschap is en wat een boodschap is die waarde voor ze heeft als persoon of voor hun sociale cirkel.
Je ziet bij grote merken dat deze bewustwording er steeds meer komt. Denk bijvoorbeeld aan de recente campagne van Ditzo: http://reclameblog.com/kijk-kanker-de-wereld-uit-met-ditzo.html. Het grote verschil is dat de consument betrokken wordt bij een merk of bij een issue en graag waarde toevoegt door zoiets te delen met zijn of haar netwerk. Terwijl we natuurlijk allemaal weten dat dit gewoon een reclamecampagne is, wordt deze wel massaal gedeeld en geliked omdat de insteek net even anders is.
Daarnaast heeft ieder social media kanaal steeds meer een specifieke functie gekregen voor veel mensen. Facebook gebruik je voor het onderhouden van sociale contacten, vermaak en het delen van content die je raakt, Twitter voor het opdoen en delen van informatie en Linkedin om je professionele netwerk uit te bouwen of een baan te vinden.
Dank voor dit artikel, ik verwacht dat we in deze hoek nog wel meer artikelen en wellicht ook een aantal experimentjes kunnen verwachten op DutchBlogger 😉
Maurice Krabbendam zegt
Graag gedaan, en dat laatste kan ik zeker beamen! Bedankt voor de aanvulling ook. Ik ben het er 100% mee eens dat het net even anders verpakken of brengen van een boodschap enorme invloed kan hebben op het resultaat. En dat is heel positief nieuws voor iedereen die social media in wil zetten om meer bezoekers te trekken: het is namelijk echt wel mogelijk, maar de truc is om het medium dat je gebruikt te snappen en optimaal in te zetten.
Tom zegt
Leuke discussie!
Het is zeker goed om te kijken hoe je verschillende kanalen optimaal in kunt richten en daarbij is het goed dat je beseft dat elk medium zijn eigen manier van doen heeft. Daarnaast blijven nog steeds heel veel mensen hangen in oude gewoontes, het zenden van een boodschap (eenrichtingsverkeer), i.p.v. dat ze social media gebruiken om de interactie aan te gaan.
Ik denk alleen dat je een heel belangrijk struikelblok om dit ook daadwerkelijk te realiseren mist. De werking van Facebook zelf.
Ten eerste is het in heel veel gevallen zo dat Facebook bepaalt wat ik te zien krijg. Ik krijg lang niet alle updates te zien in mijn timeline maar FB maakt een selectie van de berichten waarvan ze denken dat ik dat interessant vind. Hoe meer ik betrokken ben bij een persoon of een merk, hoe meer updates ik zie. Ben ik weinig tot niet betrokken, dat wil zeggen, ik deel of like geen berichten en ik reageer eigenlijk ook niet op ze, dan zullen er steeds minder updates van die persoon of dat merk verschijnen tot ze uiteindelijk helemaal verdwijnen. Gelukkig is hier wat aan te doen, alleen is het helaas niet gratis: Facebook ads. Echter is dit verre van een ideale oplossing, daar kom ik straks op terug.
Het 2e probleem van FB is het bereiken van nieuwe mensen. Mensen die jij niet kent en die waarschijnlijk ook nog nooit van jou gehoord hebben. Wanneer je iemand kent kan je iemand bewust zoeken om zo een connectie te maken. Facebook geeft zelfs suggesties van personen waarvan ze denken dat jij er een connectie mee hebt. Op deze manier is het natuurlijk heel makkelijk vinden en gevonden worden. Voor bedrijven, fan-pagina’s, blogs of iets anders wordt het, zeker als je naamsbekendheid niet heel groot is, wat lastiger. Gaan mensen bewust op zoek naar ‘de vetste achtbanenfilmpjes’ of naar ‘Jan – De glaszetter’? Nee, ze moeten het voorgeschoteld krijgen doordat je een notificatie krijgt dat een bekende een interactie heeft met de pagina of, daar zijn ze weer, door FB ads.
Het grote nadeel van FB ads is dat de conversie heel laag ligt, zeker als je rekening houdt met het % fake likes dat je krijgt. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet zo is dat er achter elke like een echt persoon zit. Ik vond het bijvoorbeeld behoorlijk opvallend dat ik tijdens een eigen promotie ineens een hoop likes uit Rusland ontving en dat deze ‘personen’ er a) uit zagen als modellen en b) ze geen enkele interactie hadden met andere personen. Daarentegen waren er wel 1648 bedrijven die ze leuk vonden… Een must see in deze is ook wel: http://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag
Dit gegeven maakt FB dus een behoorlijk lastig platform. Je hebt een actieve fanbase nodig om zichtbaar te worden en, belangrijker nog misschien wel, om zichtbaar te blijven. Alle grote partijen hebben te kampen met het teruglopen van het aantal views terwijl het aantal likes gewoon groeiende is. Vreemd, totdat je beseft dat dat door de werking van Facebook zelf komt. Weinig interactie zorgt voor weinig getoonde berichten wat weer leidt tot nog minder interactie. En die fake-likes zijn dan natuurlijk eerder een steen om de nek dan dat ze je vooruit helpen.
Je updates passend maken bij het platform waarop je publiceert is iets wat ik alleen maar toejuich en het laat zien dat je bewust bezig bent met social media. Ik denk alleen dat we de potentie van Facebook niet moeten overschatten. Het is gewoon niet het gouden ei…
Maurice Krabbendam zegt
Hey Tom, bedankt voor je interessante toevoegingen! Ik heb zelf iets minder ervaring met betaalde likes. Mijn resultaten zijn gemiddeld wel flink rooskleuriger dan in de video. Ik heb meestal getarget in Nederland, kreeg ook echt alleen Nederlandse likes en wel iets van interactie uit betaalde likes. Ik denk dat het hele clickfarmverhaal hier minder speelt, maar uiteraard is wat in die video en door jou wordt beschreven zeker een argument om goed over na te denken voordat je betaalde ads inzet.
Het is alleen wel volkomen logisch dat je überhaupt iets target bij het instellen van je campagne. Die duizenden buitenlandse likes die Veritasium krijgt zijn voor een belangrijk deel zijn eigen schuld, en een goede les voor iedereen dat je heel goed van tevoren moet bedenken op wie je een campagne richt. Dat hij vervolgens als hij wel netjes target indirect met ‘clickfarms’ te maken krijgt is wel een overpeinzing waard natuurlijk. Het zou zeker goed zijn als je Likes van twee kanten zou kunnen verwijderen.
In mijn ogen is de werking van Facebook an sich geen struikelblok. Want de methode/filosofie die ik in mijn artikel beschrijf richt zich er juist op om shareable te zijn. Het idee is dus juist dat je in het soort content dat je verspreid echt voor de ‘viralfactor’ gaat. Daarmee wordt jij juist 1 van de pagina’s die wel in iemands timeline verschijnt, en daarmee wordt je ook zichtbaar voor een nieuw publiek. Althans, dat is het streven.
Dat dit lastig is ben ik met je eens. Een gouden ei zal het ook niet zijn, en in denk dat je een heel goed maar tegelijkertijd heel simpel idee moet hebben om echt wat te kunnen bereiken op Facebook. Maar tegelijkertijd zijn er genoeg pagina’s waar wel gigantisch veel interactie is. Ik zie ze regelmatig langskomen, en vanuit werk voor klanten met grote Facebookpagina’s merk ik dat ook de aanstroom naar een website via Facebookpagina’s echt gigantisch kan zijn.
1 ding nog. Naar ‘Jan de Glaszetter’ zoekt niemand, dat was ook precies het punt wat ik maak ik mijn artikel. ‘De vetste achtbanenfilmpjes’ heeft al wat meer kans, al dient dit hier puur als voorbeeld. Betaalde likes of niet, ik denk dat vooral met bepalen van een geschikte paginatitel en inhoud de kans op succes bepaalt wordt.