• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Facebook en Twitter: verschillende sociale media, verschillende soorten updates

Facebook en Twitter: verschillende sociale media, verschillende soorten updates

februari 14, 2014 Door Maurice Krabbendam 1 Reactie

Facebook Twitter logo

Ondanks de wezenlijke verschillen tussen Facebook en Twitter, gebruiken veel bloggers ze min of meer op dezelfde manier. Door je updates per medium aan te passen, kun je meer bezoekers binnenhalen.

Als je als blogger Facebook en Twitter inzet om meer verkeer naar je site te trekken, ben je al een heel eind op de goede weg wat betreft social media marketing.
Toch kan het geen kwaad om nog eens goed te kijken naar de essentiële verschillen tussen de twee sociale media. Want door je updates-strategie per sociaal medium aan te passen, kun je jouw publiek nog beter bereiken.

Essentie van het medium

Een belangrijk verschil tussen Facebook en Twitter, is waar de twee sociale media in essentie voor worden gebruikt.

Mensen gebruiken Facebook doorgaans om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van vrienden en bekenden, en voor updates over onderwerpen die ze interesseren.
Er wordt voornamelijk gezocht naar opvallende foto’s en video’s, grappige plaatjes, en dit alles heeft vaak een vrij sociaal karakter. De verplichte verjaardagswens en obligatoire ‘Vind in leuk’ bij een babyfoto zijn de meeste mensen inmiddels wel bekend.

Twitter is een veel vluchtiger, en minder persoonlijk medium. Een Twittervolger wil kleine, hapklare brokjes met informatie. Dit medium wordt ook veel meer ingezet voor beroepsmatige interesses. Mensen gebruiken dit medium om te netwerken, en je communiceert er ook veel sneller met vreemden dan op Facebook.

Het is belangrijk om rekening te houden met deze verschillen in gebruik, wanneer je updates plaatst op deze sociale media.

Updates plaatsen

Op Twitter is de maximale lengte van een post al jaren 140 karakters. Toen Facebook net begon, kon je er met een maximum van 160 karakters niet veel meer op kwijt, maar inmiddels is die grens opgerekt naar ruim 60.000 karakters per bericht.

Nu raden we we je niet aan om zúlke lange updates te plaatsen op Facebook, maar je doet er wel goed aan om je Tweets niet simpelweg naar Facebook te kopiëren.
Op Twitter is het zaak om direct tot de essentie komen. Als je een nieuwe blogpost deelt bijvoorbeeld, is het al vrij prima als je de titel, het onderwerp en een link binnen de 140 karakters weet te vermelden.

Maar op Facebook kun je de toegestane ruimte gebruiken om je onderwerp iets uitgebreider te introduceren. Waar je op Twitter puur vanuit de titel denkt, kun je op Facebook meer denken vanuit de gehele introductie-alinea van je blogpost.

Leeftijd

Nog wat stof tot nadenken bij het kiezen van de juiste vorm en stijl voor je updates: gebruikers van Twitter en Facebook verschillen duidelijk in leeftijd. Bijna de helft van de Twittergebruikers is 34 jaar of jonger, terwijl op Facebook slechts 1/3 van de gebruikers in deze leeftijdscategorie valt (Bron).
Met zulke informatie kun jij als blogger zeker iets, want als het goed is, heb je enig idee van wat je doelgroep is. Afhankelijk van hoe jij de leeftijd van je (potentiële) volgers inschat, zou je dus kunnen bepalen op welke van de twee sociale media je meer de focus legt.

Uiteraard is het ook het overwegen waard om je toon van schrijven enigszins per medium (en leeftijdscategorie) aan te passen.

In een notendop: wees je bewust van de verschillen tussen Facebook en Twitter, en pas je updates hierop aan.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Meer bezoekers krijgen, Social media

Over Maurice Krabbendam

Maurice Krabbendam is sinds 2008 actief als online copywriter, en inmiddels ook steeds vaker als WordPress web designer. Weten waar hij momenteel mee bezig is, of contact met hem opnemen? Bezoek dan de Krabbendam Internet Consulting website.

Reacties

  1. Freek K zegt

    maart 11, 2014 om 4:05 pm

    Ik merk dat ik niet zoveel heb aan Twitter als beginnend blogger. Bij FaceBook voelen mijn vrienden en ‘vrienden’ zich tenminste af en toe nog genodigd om te reageren, maar Twitter lijkt ook wat competetiever en spammy-er. Alleen wel jammer dat op FaceBook het bereik soms stokt..

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2021 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer