Net zoals vorig jaar kijken we terug op wat er allemaal veranderd is aan het Google algoritme in 2014. Welke updates zijn er geweest? Wat voor effect kan dit op je website gehad hebben? Wat zijn de trends voor het komende jaar?
Algoritme updates in 2014
Er zijn een 15-tal Google algoritmes bekend die in de loop van 2014 zijn uitgerold. We bespreken de belangrijkste.
Page Layout #3 update – 6 februari 2014
Een update op de manier waarop Google de pagina-layout van websites beoordeelt. Met name het “above the fold” deel van een website wordt steeds belangrijker. Pas daarom op met het tonen van teveel advertenties bovenin je website.
Payday Loan 2.0 & 3.0 – 16 mei 2014 & 12 juni 2014
Vlak voor en vlak na de uitrol van Panda 4.0 werd het “payday loan” algoritme ge-update dat zich richt op “spammerige” woordcombinaties.
Panda 4.0 – 19 mei 2014
Een grote update van het Panda algoritme. Ongeveer 7.5% van de Engelstalige zoekwoordcombinaties zou hierdoor beïnvloed zijn. Ook deze update van Google Panda richtte zich weer op sites met content van laag niveau.
Pigeon – 24 juli 2014
Een nieuw beest in de Google stal. Google Pigeon zou invloed hebben op lokale zoekresultaten en op de manier waarop zoekopdrachten en locaties samenwerken.
HTTPS/SSL Update – 6 augustus
Google maakt bekend dat sites die gebruik maken van een versleutelde manier van datacommunicatie (HTTPS/SSL) een klein, maar positief effect kunnen verwachten ten opzichte van sites zonder https verbinding en SSL certificaat.
Panda 4.1 – 23 september 2014
Aanpassing op Panda inclusief aanpassing van het algoritme. 3-5% van de zoekopdrachten zou beïnvloed zijn door deze update.
Newsbox – oktober 2014
Verandering in weergave van de weergave van nieuws. Google geeft verklaring dat het niet alleen gaat om een cosmetische verandering, maar dat de resultaten van Google News uitgebreid is met een grotere set aan potentiële sites als nieuwsbron.
Pirate 2.0 – 21 oktober 2014
Update om de piraterij van software en digitale media tegen te gaan. Vooral specifieke sites werden direct aangepakt waardoor een relatief kleine groep sites te maken kreeg met een flinke daling in Google rankings.
Penguin Everflux – 10 december 2014
Niet zozeer een algoritme update, maar eerder een aankondiging dat Penguin voortaan doorlopend kleine updates zal krijgen in plaats van af en toe een major update.
2014: Analyse
Je kunt gerust stellen dat het algoritme van Google de afgelopen jaren volwassen is geworden. Waar de eerste updates van Panda en Penguin de webmaster- en SEO-wereld nog flink opschudde lijkt er nu een periode van verfijnen en perfectioneren aangebroken. Zo zien we dat er specifieke items worden aangepakt (Pirate), dat Google steeds meer continu verbeteringen gaat uitrollen (Penguin Everflux) en dat er steeds meer waarde wordt gesteld aan local search (Pigeon) en veiligheid (HTTPS/SSL update). Ook blijft de kwaliteit van content en layout onveranderd belangrijk (Panda, Page Layout).
Trends voor 2015 & beyond
Wanneer we deze observaties oa. afzetten tegen de grootste webdesign trends van 2014 en het door Google geïntroduceerde material design, dan lijkt gebruikerservaring en usability steeds belangrijker te worden. In onze terugblik over 2013 schreven we de volgende vooruitblik voor 2014:
Wat gaat 2014 brengen?
Waar Google zich in voorgaande jaren voornamelijk richtte op het stimuleren van kwalitatief hoogwaardige content en het aanpakken van (link)spam, lijkt er nu een solide basis te zijn gecreëerd door deze aandachtspunten, en is het tot de meeste webmasters doorgedrongen dat ouderwetse, spammy tactieken niet meer gaan werken. Deze basis gebruikt Google nu om nog een stapje verder te gaan en het algoritme steeds verder te laten evolueren. Dit zien we terug in de meest recente updates zoals “In-depth articles” en Hummingbird.
Wanneer deze lijn voortgezet gaat worden kunnen we verwachten dat er op meerdere vlakken meer intelligentie zal worden ingebouwd in de zoekmachine. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kwaliteit van content, ongeacht de taal waarin deze geschreven is. Of aan het beter kunnen interpreteren van andere soorten content zoals video en audio. En als we de lijn van Hummingbird doortrekken, dan zou het best wel eens kunnen dat gebruiksvriendelijkheid een steeds belangrijker item wordt in de komende jaren, en dus ook usability steeds meer een rol zal gaan spelen in zoekmachineoptimalisatie.
En volgens mij is dat precies wat er in de loop van 2014 is ingezet. Rijke, diepe content presteert steeds beter ten opzichte van dunne content zonder veel waarde. Semantische data wordt steeds belangrijker. usability metrics zoals doorklikratio, bouncerate en time on site lijken steeds meer mee te spelen. Dit wordt niet expliciet genoemd wanneer er een algoritme update wordt uitgerold, maar dit is iets wat al aan de gang is. En ook local search is een thema dat stevig is beetgepakt en zich steeds verder zal verfijnen.
Sterke content, een natuurlijk linkprofiel en relevantie blijven de basis van iedere website die hoog wil scoren in Google. Naast deze basisthema’s zouden de topthema’s voor iedereen die zich serieus bezig wil houden met SEO moeten zijn:
- Usability & performance
- Relevantie
- Local search
- Semantics & snippet optimalisatie
We gaan zien wat 2015 ons brengt. Succes met optimaliseren!
Mocht je hulp of advies nodig hebben bij zoekmachineoptimalisatie, neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.
[…] voorspelling die Christiaan Slierendrecht 2 jaar geleden deed in dit artikel is volop aan het uitkomen. Het sleutelwoord voor 2017 is gebruikerservaring. De user experience […]