Via Google kan je veel lijstjes vinden met top 10-lijstjes van de beste social bookmarking websites. Vrij nutteloos…als je niet weet HOE je tegenwoordig nog effectief kan bookmarken.
Eerder legde ik uit hoe je makkelijk je blogartikelen kan bookmarken op social media. Dat suggereerde wellicht (onterecht) dat het zomaar spammen op social media goed werkt. En naast het begrijpen van de ’technische’ kant, is het van essentieel belang dat we antwoorden op de volgende vragen hebben:
- Waarom zou ik social bookmarken?
- Hoe bookmark ik effectief voor een betere SEO (en zorg ik ervoor dat het vooral niet averechts gaat werken)?
Waarom bookmarken?
1 Geïndexeerd worden door Google; Crawling
Als je een nieuw artikel schrijft of een nieuwe pagina maakt dan maak je daarvoor technisch gezien een nieuwe URL voor aan. Deze URL is niet direct bij Google bekend. Google moet je site eerst ‘crawlen’ (= doorzoeken). Hoe lang dit duurt is niet te zeggen, want het is onder andere afhankelijk van je PageRanking. Een manier om dit proces te versnellen is door het op een gerespecteerd social medium te gooien, m.a.w.: door te bookmarken.
2 Delen
Laten we niet vergeten dat social media zijn gemaakt om mensen dingen te laten delen die het delen waard zijn. Echter zitten online marketeers vaker met het hoofd bij…
3 SEO
Je hoopt dat uiteindelijk al dat delen je site en je artikelen op een hogere positie in Google brengen. Maar hiervoor moet je het social bookmarken niet overschatten of er te simpel over denken.
Hoe effectief is bookmarken?
Kwalitatieve bookmarking social media gebruiken
Oké, ergens zijn de Top-zoveel Social Media lijstjes wel handig. Het is namelijk wel noodzaak dat de gebruikte social media een hoge PageRank hebben. Een hogere PageRank betekent dat de link door Google wordt gezien als meer ‘kwalitatief’.
Als je twijfelt over een social medium, typ de URL ervan dan even in op Alexa: Heeft het medium een PageRank van 100,000 of lager (dus een lager getal, niet een lagere ranking)? Dan kan je ervan uitgaan dat het kwalitatieve links oplevert. Ook de Moz SEO browser plugin is zeer geliefd!
Gedraag je ‘natuurlijk’
Google vind de shares op social media minder imponerend als bijvoorbeeld één account op Google+ steeds de artikelen van één website deelt. Daarom is het dus nodig (met name voor het laten indexeren) dat je accounts aanmaakt bij veel verschillende social media. Zo kan je zo veel mogelijk variëren hiermee. Lees hier het artikel over hoe dat te doen in een paar clicks!
Ook het inconsistent delen wordt als onnatuurlijk gezien. De ene dag 20 keer bookmarken en de dagen daarna nul komma nul aan activiteit vertonen is verdacht.
Voor het beter indexeren van je nieuwe pagina’s of artikelen kan je nog wel bookmarken naar media die je zelf niet echt actief gebruikt, maar verder lijkt het vooral verspilde moeite.
Zoek relevante social media
Social bookmarking is een teamsport als je het goed doet. In plaats van spammen kan je dus beter deel van de community worden:
- Bedenk wat je niche is.
- Google even een paar uurtjes naar relevante, interessante onderwerpen.
- Maak accounts aan bij de social media (waaronder ook blogs en fora) die je tegenkomt.
- Plan elke week een paar uurtjes in om mee te praten, vragen te beantwoorden en…
- uiteindelijk, als je het goed doet, zullen mensen jou accepteren als bron en kan jij jouw artikelen kwijt!
Geef een reactie