Eens in de zoveel tijd update Google zijn “Google Webmaster Guidelines”, oftewel de nieuwe wetten van de SEO, als je het aan Google vraagt. Eind januari heeft de zoekmachine weer nieuwe regels en best practices uitgebracht en deze zullen wij hier concretiseren.
1. Klant is koning
Het is de laatste tijd al duidelijker geworden dat het schrijven van een menselijke tekst hoger scoort dan een tekst waar zo veel mogelijk keywords in gepropt zijn, wat ten koste gaat van de leesbaarheid van de tekst. Daarop gebaseerd heeft Google vier nieuwe richtlijnen geschreven, allemaal met het doel om het internet mens-vriendelijker te maken.
HTTPS/SSL
Zoals wij eerder al berichtten heeft het SSL-certificeren van je webpagina een positief effect op je SEO. Dit bevestigt Google nogmaals met een officiële vernoeming in de Google Webmaster Guidelines, waardoor wij nu durven te zeggen dat je voor een SEO-site over moet naar HTTPS!
Responsive websites
Als toevoeging op het “klant is koning”-principe, heeft Google ook officieel gemaakt dat responsive websites beter scoren in de zoekresultaten dan websites die niet geoptimaliseerd zijn voor tablets en smartphones. Niet zo gek, wanneer je je realiseert dat er onderhand meer mobiel gesurft wordt dan op computers.
Verbeterde toegankelijkheid
Als grootste pijler in de vermenselijking van het internet heeft Google nadruk gelegd op verbeterde toegankelijkheid van webpagina’s, zoals bijvoorbeeld overheidspagina’s al langer moeten toepassen. Hieronder kun je zaken als verbeterd contrast, text-to-speech en grotere buttons verstaan. Je site bereikbaarder maken voor mensen met een (visuele) beperking loont vanaf nu dus ook in de SEO.
Laat je content zien
Deze laatste regel spreekt redelijk voor zich, maar ook deze is het kort vernoemen waard: zorg ervoor dat je content (in één oogopslag) zichtbaar is. Content die verborgen zit achter een click-through of een drop-down-menu wordt NIET meegenomen in de PageRank en kan dus niet bijdragen aan je score!
2. Wees duidelijk in je structuur
Denk hierbij aan je title tag, anchor text en alt-attributen. Google maakt kenbaar dat deze allemaal moeten kloppen om een optimale SEO-score te krijgen. Wees in al deze teksten duidelijk met welke content het beschrijft. In de titel dien je een realistisch beeld te schetsen van de te verwachten content en bij anchor texts/alt-attributen maak je duidelijk welke content er achter de link zit. Wanneer je duidelijk maakt welke content bij welke pagina hoort, zal Google je PageRank omhoog schroeven.
3. Ook de kunde wordt belangrijker
Leggen we net nog mooi uit dat het volgens de nieuwe Google Webmaster Guidelines draait om een menselijke tekst schrijven, moeten we nu toch iets terugkrabbelen. Buiten de vermenselijking heeft Google namelijk ook nadruk gelegd op een correcte techniek/theorie van de SEO. Zo begint Google voor het eerst zelf over Crawl Budget, wat eigenlijk slaat op je “crawl tegoed”, ofwel hoeveel pagina’s van je website Google laat crawlen en hoe vaak. Dit kan beïnvloed worden door het al dan niet opvolgen van al deze richtlijnen en je algemene PageRank.
Daarnaast is het van belang te zorgen dat links op je pagina niet op 404-pagina’s uitkomen. “Dode” links, of andere foutieve links, op je pagina zorgen voor een slechtere PageRank en dus slechtere SEO.
Tot slot is het van belang een XML alsmede een HTML sitemap aan je website toe te voegen. De eerste voor de crawlers, de tweede voor de eindgebruikers van je website.
Geef een reactie