• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Tips, tools & strategie / SEO / De nieuwe Google Webmaster Guidelines voor 2016

De nieuwe Google Webmaster Guidelines voor 2016

februari 16, 2016 Door Thomas Nekkers Reageer

Eens in de zoveel tijd update Google zijn “Google Webmaster Guidelines”, oftewel de nieuwe wetten van de SEO, als je het aan Google vraagt. Eind januari heeft de zoekmachine weer nieuwe regels en best practices uitgebracht en deze zullen wij hier concretiseren.

1. Klant is koning

​Het is de laatste tijd al duidelijker geworden dat het schrijven van een menselijke tekst hoger scoort dan een tekst waar zo veel mogelijk keywords in gepropt zijn, wat ten koste gaat van de leesbaarheid van de tekst. Daarop gebaseerd heeft Google vier nieuwe richtlijnen geschreven, allemaal met het doel om het internet mens-vriendelijker te maken.

​HTTPS/SSL

​​Zoals wij eerder al berichtten heeft het SSL-certificeren van je webpagina een positief effect op je SEO. Dit bevestigt Google nogmaals met een officiële vernoeming in de Google Webmaster Guidelines, waardoor wij nu durven te zeggen dat je voor een SEO-site over ​moet​ naar HTTPS!

​Responsive websites

​Als toevoeging op het “klant is koning”-principe, heeft Google ook officieel gemaakt dat responsive websites beter scoren in de zoekresultaten dan websites die niet geoptimaliseerd zijn voor tablets en smartphones. Niet zo gek, wanneer je je realiseert dat er onderhand meer mobiel gesurft wordt dan op computers.

​Verbeterde toegankelijkheid

Als grootste pijler in de vermenselijking van het internet heeft Google nadruk gelegd op verbeterde toegankelijkheid van webpagina’s, zoals bijvoorbeeld overheidspagina’s al langer moeten toepassen. Hieronder kun je zaken als verbeterd contrast, text-to-speech en grotere buttons verstaan. Je site bereikbaarder maken voor mensen met een (visuele) beperking loont vanaf nu dus ook in de SEO.

​Laat je content zien

​Deze laatste regel spreekt redelijk voor zich, maar ook deze is het kort vernoemen waard: zorg ervoor dat je content (in één oogopslag) zichtbaar is. Content die verborgen zit achter een click-through of een drop-down-menu wordt NIET meegenomen in de PageRank en kan dus niet bijdragen aan je score!
 

2. Wees duidelijk in je structuur

​Denk hierbij aan je title tag, anchor text en alt-attributen. Google maakt kenbaar dat deze allemaal moeten kloppen om een optimale SEO-score te krijgen. Wees in al deze teksten duidelijk met welke content het beschrijft. In de titel dien je een realistisch beeld te schetsen van de te verwachten content en bij anchor texts/alt-attributen maak je duidelijk welke content er achter de link zit. Wanneer je duidelijk maakt welke content bij welke pagina hoort, zal Google je PageRank omhoog schroeven.

3. Ook de kunde wordt belangrijker

​Leggen we net nog mooi uit dat het volgens de nieuwe Google Webmaster Guidelines draait om een menselijke tekst schrijven, moeten we nu toch iets terugkrabbelen. Buiten de vermenselijking heeft Google namelijk ook nadruk gelegd op een correcte techniek/theorie van de SEO. Zo begint Google voor het eerst zelf over Crawl Budget, wat eigenlijk slaat op je “crawl tegoed”, ofwel hoeveel pagina’s van je website Google laat crawlen en hoe vaak. Dit kan beïnvloed worden door het al dan niet opvolgen van al deze richtlijnen en je algemene PageRank.
​Daarnaast is het van belang te zorgen dat links op je pagina niet op 404-pagina’s uitkomen. “Dode” links, of andere foutieve links, op je pagina zorgen voor een slechtere PageRank en dus slechtere SEO.
Tot slot is het van belang een XML alsmede een HTML sitemap aan je website toe te voegen. De eerste voor de crawlers, de tweede voor de eindgebruikers van je website.

Kortom: er is genoeg te doen in de wereld van SEO. Mocht je nog vragen hebben over de recente veranderingen in de Google Webmaster Guidelines of ben je geïnteresseerd in hulp met je site, laat je dan assisteren door Jouw Online Partner. Neem hier vrijblijvend contact op met JijOnline. 

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Gerelateerd

Categorie: SEO

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in