Een blogger inhuren is iets wat steeds meer gebeurt. Veel ZZP’ers en MKB’ers beginnen de voordelen ervan in te zien, zoals een grotere online aanwezigheid en verbeterde leadgeneratie. Maar ook bij blogs die snel groeien is vaak een extra paar schrijfhanden nodig om de productie draaiende te houden. Als jij ook in de situatie zit waarin je een blogger gaat inhuren, waar moet je dan allemaal op letten?
Opmerking vooraf: De tips in dit artikel zijn ook grotendeels toepasbaar wanneer je een tekstschrijver gaat inhuren voor iets anders dan een blog.
In het kort:
- Let op bij het eerste contact
- Bekijk eerder werk
- Ga voor een professional
- Bedenk hoeveel vrijheid je de blogger wilt geven
- Maak duidelijke afspraken
- Kijk uit met non-natives
- Ga naar
1: Het eerste contact
Het is belangrijk om scherp te zijn wanneer je een blogger gaat inhuren, want de allerbelangrijkste graadmeter komt direct aan het begin langs, bij het eerste contact. Een blogger is boven alles namelijk een schrijver. Nu weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik ben van mening dat professionele schrijvers ten alle tijden op professionele wijze moeten schrijven.
Dus staat er een dijk van een spelfout in het eerste mailcontact? Of zijn de teksten van de blogger op zijn website om bij in slaap te vallen? Dan kun je door deze blogger al direct een vette, rode streep zetten. Je gaat toch ook geen schilder inhuren die thuis afgebladderde raamkozijnen heeft?
2: Bekijk eerder werk en aanbevelingen
Je hoeft geen verstand van schrijven te hebben om in te kunnen schatten of iemand er iets van kan. Door wat eerder werk van de blogger in kwestie door te lezen, krijg je al vrij snel een idee uit welk hout deze persoon is gesneden. Probeer ook in te schatten of de stijl van schrijven je aanspreekt.
Mocht er geen website of portfolio aanwezig zijn dan is dat zeker geen pluspunt. Heb je toch nog interesse in deze blogger, vraag dan op z’n minst om wat voorbeelden.
Kijk ook op de website van de blogger of er aanbevelingen van anderen staan, of bezoek zijn LinkedIn-profiel. Want wie weet er beter dan eerdere opdrachtgevers of deze blogger goed is?
- Werk voor klanten bij JijOnline. Lees hier de aanbevelingen.
- Blogartikelen op: JobBootcamp, JijOnline, ToffeDingen en ReclameBlog.
3: Ga voor een professional
Als professioneel tekstschrijver weet ik maar al te goed dat er vaak wordt gezocht naar iemand die voor een appel en een ei teksten wil kloppen. Dit is als opdrachtgever natuurlijk je goed recht, maar bedenk je wel dat een goedkope blogger altijd een verborgen prijs heeft.
En dat is ook logisch. Als iemand je bijna niets betaalt om werk te verrichten, ga je dan echt je best doen? Een professionele blogger met ervaring kent het belang van deadlines. Hij zal ook het beste in staat zijn om samen met jou te bepalen wat de beste content is voor je blog. En het belangrijkste van alles: hij draait al een poosje mee, wat alleen kan als hij z’n werk goed doet.
4: Bedenk hoeveel vrijheid je de blogger wilt geven
Er zijn grofweg twee type opdrachtgevers voor schrijfwerk. De eerste geeft maximaal vijf trefwoorden en een vage beschrijving, en laat de rest over aan zijn blogger. Dat is op zich prima (ken je eigen krachten), maar wees je ervan bewust dat je dan ook een eigen interpretatie van de blogger krijgt, waar je het grotendeels mee zult moeten doen. Als je het toch belangrijk vindt dat bepaalde elementen in het blog worden opgenomen, geef ze dan vooraf aan.
De tweede soort opdrachtgever heeft een kader bedacht voor de soort content die er moet komen. Soms zelfs met vrij veel details en artikelonderwerpen. Het resultaat hiervan is dat je iets krijgt dat dichter bij je eigen visie ligt. Mijn advies is om wel open te staan voor adviezen van de blogger die je inhuurt, want deze heeft er als het goed is immers verstand van. Het is slim om van die kennis gebruik te maken.
5: Maak duidelijke afspraken over prijs en deadlines
Dit lijkt erg voor de hand liggend, maar in de praktijk wordt hier nog wel eens te makkelijk overheen gestapt. Zorg dat duidelijk is wat de blogger precies gaat doen, wanneer en voor welk bedrag. Als iemand met een woordprijs werkt, overweeg dan een maximaal aantal woorden in te stellen. Spreek je een vaste prijs af, koppel hier dan juist een minimaal aantal woorden aan.
Als er één punt is waarop schrijvers een beetje gevoelig zijn, dan zijn het aanpassingen op wat ze hebben gemaakt. Dus als je het recht wilt hebben op een revisie achteraf, spreek dit dan in ieder geval van tevoren met je blogger af.
Spreek ook duidelijk van tevoren af of de blogger onder zijn eigen naam gaat schrijven, of dat hij puur als ghostwriter op jouw titel publiceert.
6: Kijk uit met non-natives voor Engelse teksten
Ben je op zoek naar Engelse content voor je blog, kijk dan goed uit waar je precies op zoek gaat naar je blogger. Engels wordt over de hele wereld gesproken, en dus ook in landen waar de woordprijs extreem laag ligt. Maar aangezien dit meestal geen natives zijn, raad ik je aan hier voorzichtig mee te zijn.
Je beste optie in dit geval is iemand uit Noord-Amerika of Engeland, maar laat dit nu net ook vaak de meest prijzige copywriters zijn. Een goede oplossing kan vaak binnen Nederland worden gevonden. Want hoewel wij ook geen natives zijn in het Engels, is onze kennis van deze taal door onze internationale instelling bovengemiddeld goed.
Ook hier geldt: kijk goed naar eerder werk om het niveau van de blogger in te schatten.
Conclusie
De zoektocht naar een blogger hoeft niet zo lang in beslag te nemen. Sterker nog: hier op DutchBlogger bieden we de Personal Blogger aan, waarmee je voor een eerlijke prijs een professionele blogger inhuurt.
Klik hier voor meer informatie over onze Personal Blogger service »
Geef een reactie