Meten = weten. Als je weet wat je bezoekers zoeken, graag bekijken en wanneer ze komen, kun je efficiënter te werk gaan. Lees verder over hoe je de gewenste data krijgt in Google Analytics en wat je ermee kunt doen. Op JijOnline schreef ik een artikel hierover en dat werd met enthousiasme opgepikt door beginners. Daarom delen we het ook met jullie!
Als je nog geen Google Analytics hebt geïnstalleerd, klik dan hier.
Basis Dashboard voor Google Analytics
We hebben hier een dashboard die de tabellen en grafieken bevat die elke blogger nodig heeft: Download het Basis Dashboard
Dit dashboard bevat de volgende 11 tabellen/grafieken:
- Hoeveel bezoek?
- Hoe lang blijven je bezoekers?
- Bouncepercentage
- Populaire pagina’s
- Waar komen bezoekers vandaan?
- Wat zoeken je bezoekers?
- Waar komen de bezoekers binnen waarvan de zoekwoorden zijn gecensureerd?
- Hoe komen je bezoekers binnen?
- Waar komen de referral bezoekers vandaan?
- Beste dag van de week
- Beste uur van de dag
Waar komen je bezoekers op af?
Gebruik tabellen 4, 6 en 7 om antwoord te geven op deze vraag. Als je deze vraag hebt beantwoord kan je inplannen om hier meer over te schrijven.
Tabel 4 geeft je populairste pagina’s weer. Als je veel organisch bezoek hebt (bekijk dit in donut-diagram 8) dan kun je je afvragen waar je bezoekers op zochten per post/pagina. Het punt is om te analyseren wat deze post zo populair maakte. Heb je een post over een vergelijkbaar onderwerp? Wat maakte deze post dan wel populair en die andere niet? Ligt het aan bepaalde keywords of aan de promotie ervan op bijvoorbeeld social media?
Tabel 6 laat de meest gebruikte zoekwoorden van je organisch verkeer zien. Mensen die in Google of een andere zoekmachine (DuckDuckGo, Yahoo?) naar jouw blog klikten, zochten dit dus. Bedenk of deze mensen wel vonden wat ze zochten. Of worden ze onterecht hierheen verwezen? Dan zijn je bezoekers snel weer weg en heb jij dus een hoger bouncepercentage. Heb je artikelen die volgens jou meer organisch verkeer zouden moeten opleveren? Wellicht heb je dan niet genoeg van de juiste keywords in je bericht geplaatst.
In tabel 6 zal je zien dat het ‘zoekwoord’ (not provided) hoog zal staan. Dit is organisch verkeer dat tijdens het zoeken ingelogd staat bij een service van Google(zoals YouTube). Zij censureren deze zoekopdrachten helaas. Om deze data toch enigzins te achterhalen hebben we tabel 7: Deze toont op welke pagina deze bezoekers binnenkomen op jouw blog. Met gezond verstand bedenken we ons dat organisch verkeer dat instroomt op de pagina “http://www.dutchblogger.nl/meer-bezoekers-krijgen/meer-likes-op-facebook/” waarschijnlijk zocht naar iets als “meer likes facebook”.
Wanneer zijn mijn bezoekers online?
Tabellen 10 en 11 gaan over wanneer je bezoekers online zijn en waneer je dus het beste kan posten. (TIP: Als je heel veel bezoek lijkt te hebben tussen 9 uur s’avonds en 4 uur s’ochtend’s, dan staat je tijdzone niet goed. Verander dat via Beheer | Instellingen weergeven)
Tabel 10 toont de dagen van de week gesorteerd per sessie. Tabel 11 toont dit voor de uren op de dag. Ik wil stellen dat je het best kan posten wanneer het bezoek het hoogst is, want: a) bezoekers hebben dan meer het gevoel van actualiteit bij je blog. b) bezoekers zijn potentiële delers, dus meer bezoekers betekent dat je artikel vaker gedeeld wordt.
Waar komen je bezoekers vandaan?
In diagram 8 en tabel 9 zie je hoe bezoekers binnenkomen op je blog. Zo zie je of je social media-kanalen sterk zijn of dat je beter gevonden wordt via organische vindingen. Wellicht ben je over je organisch verkeer tevreden, maar haal te weinig uit je social media-kanalen. Nu heb je in ieder geval de cijfers!
Heb je toch nog meer hulp nodig bij het analyseren van je data? Bekijk dan eens de site van JijOnline. Zij zijn experts op het gebied van website optimalisatie en Google Analytics.
Noodweer Benelux zegt
Graag meer van dit soort nuttige artikels! TOP.