Nu het nieuwe jaar is begonnen, is het tijd om naar 2017 te kijken. Waar in 2016 op het gebied van SEO ‘link earning’ (Penguin update 4.0) en website kwaliteit (Panda) bij Google hoog in het vaandel stonden, zal 2017 het jaar van oa. mobile-first, voice search, epic content, AMP en Google Rankbrain zijn. Hoe beter de gebruikerservaring; hoe hoger de rankings. Wat betekent dit voor jouw website? Waar dient je website in 2017 aan te voldoen?
We bespreken in dit artikel een aantal SEO trends waarvan we verwachten dat ze in 2017 alleen maar belangrijker zullen worden. Zorg ervoor dat je voorloopt op de concurrentie en dat jouw website helemaal klaar is voor dit nieuwe jaar!
Maak je website mobiel vriendelijk
Een website dient in 2017 minimaal mobiel vriendelijk te zijn (doe de mobiel vriendelijk test). Het aantal zoekopdrachten vanaf tablets, mobiele telefoons en andere mobiele platformen blijft snel groeien. Google hecht er steeds meer waarde aan dat een website mobielvriendelijk is . Ontwerp webpagina’s bij voorkeur eerst vanuit de mobiele gebruiker (mobile first design) en vertaal dit ontwerp door naar andere schermformaten.
Zoeken via Voice search
Iedereen kent in Google vast de microfoon naast het zoekvenster. Met deze functie kun je zoeken door een woord of tekst in te spreken. Deze functie (vooral populair bij jongeren), is nu al erg in opkomst en te verwachten valt dat deze functie steeds meer gebruikt zal worden. Met oa. Apple Siri en Google Now zullen gebruikers steeds vaker gesproken opdrachten gaan gebruiken.
55 procent van de jongeren gebruikt de Google voice search al dagelijks. Op dit moment gaat het om totaal 20% van de zoekopdrachten die via voice search worden ingesproken, in 2017 zal dit richting de 50% gaan. Denk aan vragende zinnen of suggesties in zinnen. Houd bij het schrijven van webteksten hier rekening mee. Denk ook aan de featured snippets: dit is een manier van zoeken die Google dit jaar heeft ingevoerd en ervoor zorgt dat als je een vraag intypt Google je direct een antwoord geeft.
Epic content
Gebruik content die antwoorden geven op vragen. Bied daarnaast inhoudelijke en diepe content die echt wat toevoegt. Goede, kwalitatieve teksten die een onderwerp via verschillende hoeken benaderen, zullen in 2017 vast en zeker beter gaan scoren. Tevens zorgt dit soort content eerder voor backlinks (links die vanaf een andere websites terug linken naar je pagina), likes en shares via social media!
Gebruik AMP (Google Accelerated Mobile Pages)
Maak gebruik van AMP! AMP (Google Accelerated Mobile Pages) zijn mobiel vriendelijke pagina’s die snel laden. Deze techniek laat een verkorte weergave van je pagina zien, die bovenin de zoekresultaten van Google mobile worden vertoond.
In 2017 zal dit steeds belangrijker worden, omdat bij mobiele apparaten deze content boven de zoekresultaten verschijnt. Een AMP pagina laad tevens vier keer sneller dan een gewone pagina en kan tot tien keer minder dataverbruik leiden.
Voorbeelden van soortgelijke content zijn de Facebook Instant Articles. Een handige plugin om Google AMP pagina aan te maken is de AMP WordPress plugin. Je kunt deze plugin na integratie op je website testen via: testen via deze pagina
Houdt er wel rekening mee dat voordat je AMP op je website gebruikt, de website AMP validate moet zijn. Technische specificatie waar je website aan moet voldoen. Een website waarmee je dit kunt bekijken is: AMP-validator. Is je website nog niet AMP validate? Pas deze technische zaken dan aan je website aan. Bekijk hier waar je website aan moet voldoen: website eisen AMP.
Google Rankbrain
Google leert iedere dag hoe mensen zoeken en waar ze naar op zoek zijn. Google Rankbrain is gebaseerd op kunstmatige intelligentie waardoor Google zichzelf traint en zoekopdrachten interpreteert om die beter te begrijpen.
Zorg voor kwalitatieve backlinks
Kwalitatieve backlinks blijven in 2017 een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Sinds de Google Penguin update 4.0 in 2016 is er veel veranderd. Eerst werden backlinks periodiek bekeken, nu gebeurt dit realtime. Dit betekent dat het plaatsen van backlinks direct een positief of negatief effect heeft op de betreffende pagina. Eerst had het effect op de gehele website, nu bijna alleen op de betreffende pagina. Zie ook dit artikel over Google Penguin 4.0.
Zorg tevens voor kwalitatieve backlinks, hieronder vallen websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website en een goede domein autoriteit hebben. Links ruilen zal weinig effect hebben op de ranking. Houd de kwaliteit van je linkprofiel in de gaten. Laat bijvoorbeeld geen gokwebsites en dergelijke naar je linken. Deze kun je verwijderen in Google Search Console, zodat Google ze niet meer als do-follow link naar je website volgt.
Tip: Gebruik een backlink checker als Opensiteexplorer Ahrefs, Majestic of Backlinkwatch om je linkprofiel in de gaten te houden.
Maak en plaats Youtube video’s
Youtube video’s blijven het goed doen in de Google rankings. Pagina’s met video content hebben kans om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Bezoekers blijven o.a. langer op je pagina en zullen eerder geneigd zijn videocontent te delen via social media. Dit heeft een gunstig effect op de SEO van de betreffende pagina.
Gebruik versleutelde HTTPS url’s, d.m.v. SSL-certificaten
Maak HTTPS, versleutelde url’s, aan. Gebruik SSL-certificaten. Met een SSL certificaat laat je mensen surfen via een beveiligde verbinding. Veiligheid staat ook in 2017 bij Google hoog in het vaandel heeft al een gunstig effect voor je website in de posities in Google.
Tot slot
Voorheen bepaalden specifieke landingspagina’s rond een bepaald onderwerp, juiste keyword density (keyword dichtheid) en meta tags (metadiscription) de rankings van pagina’s in Google. Die tijd is nu voorbij.
In 2017 zal er meer gekeken worden naar de gehele website en de intentie van de teksten. Of de SEO woorden in de teksten en ankerteksten voorkomen, zijn factoren waarop de website beter zal gaan scoren. Maak verschillende pagina’s over een onderwerp. Maak een web van een onderwerp, laat ze intern naar elkaar linken. De website zal vast beter gaan scoren.
Dit waren de SEO tips van 2017. Wij hopen dat je wat aan deze verrassende inhoud hebt, die jou leert beter met je content om te gaan. SEO is en blijft een belangrijk punt, updates komen en veranderen periodiek. Wij raden dan ook aan regelmatig dit blog te volgen, waarmee wij jou op de hoogte houden van de Google updates.
Geef een reactie