• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Tips, tools & strategie / SEA / 7 tips voor het opzetten van display campagnes met Adwords

7 tips voor het opzetten van display campagnes met Adwords

juli 11, 2016 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Als je dit leest dan ben je misschien wel bekend met de tekstadvertenties van Google in de zoekmachine. Je kunt via Adwords echter ook adverteren via het display netwerk. Met display advertising kun je het potentiële bereik van campagnes sterk vergroten en je advertenties of banners laten weergeven op relevante websites. Denk van tevoren echter wel goed na over de inzet van display advertising zodat je niet onnodig veel mediabudget verbrandt zonder dat je daar rendement uit haalt. Om je op weg te helpen een aantal vuistregels:

1.Tekstadvertenties voor search, banners voor display

Wanneer je in Adwords een nieuwe campagne aanmaakt dan word er standaard een campagne aangemaakt voor Search en Display select. Ik zou nooit aanraden om verschillende typen advertising in 1 campagne te gebruiken. Bepaal aan de hand van de doelstellingen en het type product of dienst dat je wil promoten welke campagnevorm je gebruikt of in welke verhouding je verschillende vormen wil gebruiken. Houd deze vervolgens strikt gescheiden en maak dus aparte campagnes aan voor Search en een aparte voor Display. Dit zorgt ervoor dat je advertenties beter kunt afstemmen op het bereik wat je creëert en je zinniger om kunt gaan met conversie optimalisaties.

2. Maak gebruik van eigen banners

Het is aan te raden om gebruik te maken van eigen banners. Door eigen banners te gebruiken – en niet de tekstadvertenties – heb je meer controle over de uitstraling, look & feel van je advertenties. En dat is aan te raden, aangezien display advertising vaak wordt ingezet wanneer ‘brand exposure’ een belangrijk doel is. Ook hebben image ads een hogere click through rate (CTR) dan tekst ads. (resp. 0,23% voor text vs. 0,31% vs image volgens een recente studie). Uiteraard kan het geen kwaad om ook de tekstadvertenties te testen, aangezien een groot aantal websites alleen deze advertentievariant ondersteunt.

 3. Creëer Eenvoudige, duidelijke banners die ‘eruit springen’

Houd in je achterhoofd dat banners tijdens een campagne getoond kunnen worden op verschillende sites met ieder een ander design, layout en verschil in kleurzetting. De kunst is daarom om een banner(set) te ontwerpen die in het grootste deel van de sites er duidelijk ‘uit springt’ en in 1 oogopslag een boodschap communiceert die de bezoeker moet triggeren om op de banner te klikken. Een paar tips:

  • Houd banners eenvoudig
  • Gebruik duidelijk contrast in kleurzetting
  • Maak gebruik van 1 duidelijke call to action
  • Zorg ervoor dat de boodschap in 1 oogopslag duidelijk is
  • Integreer een button op je banner
  • Sluit de look & feel aan op die van de landingpage

4. HTML5 banners > Flash banners

Aangezien Flash redelijk uit de gratie is geraakt en HTML5 steeds meer de nieuwe webstandaard wordt is het aan te raden om gebruik te maken van HTML5 banners. Zeker wanneer je een animatie in een banner verwerkt. Met HTML5 kun je afbeeldingen, opmaak en animaties combineren op een manier die zorgt voor ‘lichtgewicht’ banners die sneller worden geladen dan traditionele (Flash) banners.

5. Maak gebruik van remarketing

In Adwords heb je de mogelijkheid om een ‘remarketing lijst’ op te bouwen. Je doet dit door een stukje code toe te voegen aan je website en lijsten aan te maken voor bezoekers die je site bezoeken. Op deze manier kun je een lijst opbouwen van personen die al eens op je website zijn geweest. Vervolgens kun je deze lijsten gebruiken om te ‘retargeten’, wat betekent dat jouw banners vaker worden getoond aan deze groep. Heb je net online research gedaan naar een nieuwe TV en wordt je nu ‘achtervolgd’ door advertenties van TV’s op verschillende websites? Dat is remarketing. Remarketing is misschien wel de meest effectieve manier van display marketing voor het zetten van conversies. Om een remarketinglijst te gebruiken heb je echter wel een lijst van minimaal 1000 bezoekers nodig. Begin dus zo snel mogelijk met het opbouwen van je lijst, ook als je nog niet direct gebruik maakt van remarketing.

6. Kies zelf de sites waar je banners op getoond gaan worden

Dit wordt ook wel ‘managed placement’ genoemd. Er zijn verschillende manieren waarop je display campagnes in Adwords kunt targeten. Zo kun je deze richten op onderwerp, interesses of demografische gegevens. Het nadeel van deze methodes is echter dat je eigenlijk zegt tegen Google: ‘Beslis jij maar op welke plekken mijn ads worden getoond’. Wanneer je gebruik maakt van specifieke plaatsing op sites heb je meer controle over de kwaliteit van bezoekers, waardoor conversies meer consistent blijven en de kosten minder worden.

7. Eerst testen, daarna opschalen

Omdat het potentiële bereik van display Advertising enorm is (volgens Google kun je er 80 – 90% van de internetgebruikers mee bereiken) kan het ook een bodemloze en geldverslindende put zijn. Begin daarom eerst met een budget waar je je comfortabel bij voelt en begin klein. Begin bijvoorbeeld met een kwalitatieve lijst aan managed placements en splits de verschillende placements in eigen ad groups. Op deze manier kun je per ad group monitoren welke placements het beste presteren. Wanneer een ad group goed presteert, dan schaal je het budget hiervan op. Op deze manier kun je gericht werken aan een positieve ROI en openen de deuren naar een – bijna onbeperkt – bereik.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 2 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, SEA, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in