Je ogen zijn de ramen naar je ziel. Een titel is dat voor je blogpost. Maar het liefst verlicht je dit raam wel met rode lampen en laat je het even beslaan. In dit artikelen leer je hoe je sexy titels schrijft die de interesse wekken.
Voordat je begint
Anders dan de opmaak van posts doet vermoeden, begin je bij het schrijven van een artikel NIET met het bedenken van de perfecte titel. Alhoewel je wel wilt bedenken waar je artikel in grote lijnen over gaat, leert de ervaring ons dat een goeie titel pas gemaakt kan worden als het hele artikel geschreven is. Pas dan ken je de hele strekking van het verhaal. Onderweg wil er nog wel eens extra inspiratie opkomen, niet?
Hieronder zullen we een aantal tips geven over hoe pakkende titels te maken. Let op: Je titel hoeft niet aan alles te voldoen. We geven een aantal voorbeelden van titels van ReclameBlog.com, dat over reclames blogt.
Een goede titel…
is kort
Je lezers willen niet nadenken. Houdt het bondig en begrijpelijk.
is beschrijvend
Logischerwijs zegt een titel natuurlijk waar het artikel over gaat. Als een titel helemaal niet prijsgeeft waar het (ongeveer) over gaat, dan krijg je hele rare titels. Een titel is het criterium voor surfers of iets relevant is voor hen of niet. Er is echter ook een keerzijde aan deze medaille: De titel hoeft geen dekkende samenvatting te zijn van je artikel. Dat is onmogelijk en nog veel erger: saaaai!
Tevens kan je laten weten wat voor content er wordt weergegeven. Mensen hebben een extra incentive om te klikken als je laat weten dat er een video, aantal tips, infographic, etc. in de post zit. Denk aan een simpele toevoeging als [infographic].
wekt de interesse
Je werkt eerst met een werktitel, want aan het einde merk je pas vaak: Dat ene stukje is het meest spectaculair/schokkend/nieuwswaardig. Vaak is dit iets wat te maken heeft met beroemdheden, iets negatiefs, iets sexy en/of iets verrassends: Een titel als Jan Kooijman in reclame voor Remia met Sylvester Stallone! is alleen al pakkend door de combinatie van celebrities; De titel Het kinderachtige gedrag van Volkswagen-bestuurders klinkt vrij negatief. Het had ook kunnen zijn “de nieuwe Volkswagen haalt het kind in je naar boven“, maar dat negatieve wekt juist de interesse.
bevat de juiste keywords
Ten eerste werkt dit handig voor je bezoekers, omdat het vaak direct vertelt waar het over gaat. Daarnaast verhoogt het de SEO-waarde van je pagina en zal dus beter gevonden worden via Google. Lees hier meer tips om je vindbaarheid te vergroten!
Forceer het echter niet te veel: Een incoherente geoptimaliseerde titel kan dan wel hoger in de zoekresultaten komen, maar als het een lelijk eendje is dan is er alsnog geen clickthrough.
doet een vraag opwaaien
Hier ligt het spanningsveld tussen ‘een titel moet beschrijvend zijn’ en ‘een titel moet een vraag doen opwaaien’. Het liefst is er duidelijk waar en over wie het artikel gaat, maar doet de titel de vraag opwaaien wat we van datgene moeten vinden. De titel De Jumbo familie vs. De man van de Albert Heijn laat zien dat er strijd is, maar geeft nog niet het oordeel over wie er wint. Ook de titel Als Tinder echt zou zijn… is zeer duidelijk gemaakt om de lezer te prikkelen. Die kan al gaan fantaseren over ‘wat dan?’. Mensen willen de vragen die ze hebben beantwoord krijgen.
Denk ook eens aan:
- Alliteratie: Hoe klinkt de titel als die door je hoofd spookt? Weerzinwekkend waanzinnig? Rete-relax?
- Paradox: Een titel die niet lijkt te kloppen activeert het brein om na te denken, om het te verbeteren. Dan heb je de lezer dus al binnen.
- Suggestieve woorden: Neem de titel De Denen gaan ‘het’ weer doen. Seks kan je verpakken in onschuldige eufemismen.
Het stappenplan naar een goede titel:
- Maak een werktitel en schrijf je artikel.
- Bedenk welke vraag je artikel beantwoordt. Zet de vraag op als titel.
- Kijk of je keywords erin passen.
- Bedenk wat het meest sensationele in je bericht is. Verwerk dit erin.
- Verkort het nu zo dat het nog (net) duidelijk is.
Geef een reactie