Enige tijd geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met sociale media tool Topsy. Toen ik eenmaal doorkreeg wat voor een krachtige zoektool dit eigenlijk is, was ik gelijk verkocht. Hoog tijd om wat van dat enthousiasme op jou over te brengen.
Wat is Topsy?
Topsy is een krachtige zoektool voor met name Twitter, Google + en Instagram. Je kunt er veel beter Twitter meer doorzoeken dan via Twitter zelf. Bij Twitter weten ze dat ook, en niet geheel verwonderlijk is Topsy imiddels dan ook een officiële partner van de sociale media gigant.
Wat kun je ermee?
Met Topsy kun je dus met name Twitter doorzoeken, maar dan op een hele soepele manier. Je voert een zoekwoord in, en vervolgens krijg je te zien wat daarover getweet en geïnstagrammed is.
De ranking van de resultaten wordt bepaald aan de hand van een door Topsy ontworpen algoritme. Daarbij is vooral belangrijk in hoeverre anderen ondersteunen wat iemand heeft getweet. Het aantal retweets en keren dat een tweet favoriet is gemaakt, is zoals je mag verwachten een belangrijk onderdeel van dit algortime.
Verschillende zoekmogelijkheden
Wie op zoek is naar een globaal overzicht van wat er over een onderwerp wordt gezegd op sociale media, voert simpelweg een keyword in en zoekt in de categorie ‘Everything’. Maar het is ook mogelijk om specifiek te zoeken op links, tweets, foto’s, video’s of influencers.
Ben je dus op zoek naar leuke laarzen voor je modeblog, dan kun je bijvoorbeeld ‘new boots’ intypen en op foto’s zoeken. Ben je sportfanaat, dan kun je met specifieke zoektermen bijvoorbeeld juist weer leuke video’s bovenhalen.
Een extra handigheid is dat je kunt kiezen of de meest relevante of de meest nieuwe tweets worden weergegeven. De eerste optie geeft echt de toppers van de afgelopen dagen/weken aan. Ben je constant op zoek naar actuele content, dan kun je misschien beter de nieuwste tweets bovenaan laten verschijnen, maar je moet dan wel iets meer zelf filteren op wat interessant is of niet.
Voor bloggers: ontdek nieuws voordat het nieuws is
De kracht van Topsy zit hem vooral in de mogelijkheid om naar specifieke, booming content op Twitter te zoeken. En daarmee vind ik het een zeer geschikte resource voor met name bloggers.
Want wat je onderwerp ook is: via Topsy kun je zien waarover de mensen het hebben. Zo spot je snel nieuwe trends, leuke filmpjes, grappige foto’s of de laatste geruchten op jouw vakgebied.
Ik zie het zo: vroeger lag het nieuws op straat, maar het leven en veel gesprekken waren ook meer op straat. Dat is deels veranderd. Want als we nu iets willen delen, dan tweeten we erover. Een tool als Topsy is als het ware een soort radar voor al deze sociale media shares. Zoek en luister goed, en je ontdekt het nieuws voordat het nieuws is!
En daarmee kun je een hoop verkeer naar je blog trekken …
Social Analytics en Social Trends
Topsy biedt nog twee andere handige kernfuncties waar ik even kort bij stil wil staan. Via Social Analytics kun je bekijken hoe vaak er getweet wordt over bepaalde keywords, gedurende een bepaalde periode. Je kunt ook keywords tegen elkaar afzetten in een grafiek, wat handig is bij het bepalen van onderwerpen om over te bloggen.
In dit artikel geven we trouwens nog meer tips voor het bedenken van onderwerpen voor artikelen »
En via Social Trends kun je simpelweg een ’top zoveel’ zien van de heetste content op Twitter van dit moment. In feite een soort trending topics overzicht dus, maar dan met individuele tweets.
Gebruik jij Topsy ook?
Ik ben erg benieuwd of jij Topsy ook wel eens gebruikt, en dan met name op wat voor manier. Laat je het hieronder even weten? Thanks!
Noodweer zegt
Ik ga het vandaag eens proberen. Ziet er erg nuttig uit !