“The money is in the list” is een populaire term onder internet marketeers. Een kwalitatief goede e-maillijst kan je veel opleveren. Maar een goede mailinglist ontstaat niet vanzelf. Gelukkig bestaan er een aantal handige tools, zoals MailChimp, die je kunnen helpen bij het opbouwen van een mailinglist.
Vandaag bespreken we een van onze favorieten: MailChimp. De naam slaat op hun motto: Monkey-proof e-mail management.
Het fijne aan MailChimp is vooral de gebruiksvriendelijkheid. Het opzetten van een nieuwe mailinglist of campagne is eenvoudig en snel te doen.
MailChimp is gratis tot 12.000 e-mails per maand en 2.000 abonnees. Dit is voor de meeste kleinere ondernemers en blogs echt meer dan genoeg. Mocht je toch boven deze aantallen uitkomen, dan zal je mailinglist waarschijnlijk genoeg opleveren om ook een bescheiden bedrag per maand te betalen voor de service van MailChimp.
Makkelijk MailChimp integreren in je blog
De signup forms zijn erg makkelijk te integreren in een blog of website, bijvoorbeeld door middel van de WordPress widget. Iedere bezoeker van je website krijgt hierdoor de mogelijkheid om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief.
Je eerste aanmeldingen scoren
Een mailinglist kun je op verschillende manieren opbouwen. Stelregel zou echter altijd moeten zijn dat de aanmeldingen van goede kwaliteit zijn. Hiermee bedoelen we dat jouw lijst bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn in jouw website, blog of producten. Contacten uit je eigen netwerk kunnen ook altijd een goede toevoeging zijn, omdat dit mensen zijn die je eerder zullen aanraden bij anderen wanneer deze mogelijkheid zich voor doet.
Voorwaarde om mensen regelmatig een nieuwsbrief te mogen sturen, is dat ze daar zelf toestemming voor hebben gegeven. Dit kan door middel van een dubbele opt-in (behoort standaard tot de functionaliteit van MailChimp), maar wanneer iemand klant van je is, mag je deze ook op je mailinglist zetten.
Het inzetten van je blog
Het schrijven van informatieve artikelen op je blog is een goede manier om je mailinglist gestaag te laten groeien. Wanneer je lezers regelmatig voorziet van waardevolle blogartikelen, zullen ze eerder geneigd zijn om zich ook aan te melden voor je nieuwsbrief.
Whitepapers
Een andere effectieve methode bij het opbouwen van een mailinglist is het schrijven van whitepapers (een handleiding). In ruil voor een e-mailadres kan men dan een whitepaper downloaden. Deze methode werkt, omdat de waarde van een whitepaper in perceptie van een bezoeker hoger ligt dan content die door iedereen gezien kan worden. Deze schaarste lokt daardoor eerder een transactie uit waarbij de bezoeker een e-mailadres ruilt voor een whitepaper in Pdf-vorm.
Social media
Ook social media kan je helpen bij het bouwen van een mailinglist. Voornamelijk Twitter is hier erg geschikt voor, omdat Twitter voor een groot deel gaat over het delen van informatie en het stellen en beantwoorden van vragen. Een actief en behulpzaam twitteraar kan behoorlijk wat extra aanmeldingen krijgen voor een nieuwsbrief. Een linkje in je Twitterbio naar een aanmeldformulier werkt hierbij het beste. Dit hebben wij bijvoorbeeld ook op ons eigen Twitterprofiel gedaan.
Het bouwen van een mailinglist kan in het begin moeizaam gaan. Maar ook hier geldt: de aanhouder wint. Wanneer je meer bezoekers krijgt op je blog of website zal (als je het een beetje slim aanpakt) het aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief ook stijgen. Een bezoeker kan komen en gaan, maar een e-mailadres heb je voor altijd in de pocket. En achter dat e-mailadres gaat een persoon schuil waarmee je een band op kunt bouwen door goede content te blijven bieden.
Er zijn een aantal zaken die je verder kunnen helpen bij het opbouwen van je mailinglijst. Bijvoorbeeld call-to-actions, waarmee je bezoekers een bepaalde actie kunt laten ondernemen. Je leest hier meer over de werking van call-to-actions »
Geef een reactie