“It takes a minute to learn but a lifetime to master”
Bovenstaande quote is een veelgebruikte quote in poker. Op het eerste gezicht lijkt het een eenvoudig spelletje met eenvoudige spelregels. Maar wanneer je op de lange termijn winstgevend wil pokeren, dan spelen er talloze factoren mee waar je rekening mee moet houden en waar je je aan moet passen.
Hetzelfde gaat op voor AdWords. Wanneer je een nieuwe AdWords account aanmaakt wordt je door een programma wizard geholpen om zo je eerste campagne op te zetten. Wanneer je weinig kennis van AdWords hebt is de kans groot dat je met deze eerste campagne geen positieve ROI gaat behalen. Daarom is het belangrijk dat je Google AdWords campagnes gaat optimaliseren. Dat doe je door een goede uitgangspositie te creëren, maar vooral door op termijn campagnes verder te optimaliseren, bij te sturen en uit te bouwen op basis van de resultaten die je boekt.
1. AdWords optimaliseren begint met keyword selectie
Het optimaliseren van Google AdWords begint nog voor het neerzetten van de eerste campagnes en ad groups. Het begint bij een goede keyword research en keyword selectie. Door keywords te kiezen die dichter bij een mogelijke conversie liggen ga je op een later moment de vruchten plukken. Wanneer je een webshop in sneakers hebt zul je bijvoorbeeld liever worden gevonden op het keyword “sneakers kopen” dan op het keyword “schoenen”. De kwaliteit van een keyword selectie kan van grote invloed zijn op de uiteindelijke conversie en moet daarom niet worden onderschat.
2. Structureer campagnes op een logische manier
Alles draait bij AdWords om relevantie. Hoe relevanter een zoekterm, hoe relevanter een advertentie, hoe relevanter de content op de landing page, hoe meer weergaven en clicks je zult krijgen. Dit wil je ook terug zien in de structuur van een campagne. Een logische structuur, opgebouwd op basis van duidelijke categorieën werkt het best. Op deze manier kan AdWords beter inschatten of advertenties en landing pages relevant zijn voor iemand die een bepaald keyword invoert in de zoekmachine.
3. Werk toe naar een betere kwaliteitsscore
In Adwords kun je een kwaliteiteitsscore weergeven. De kwaliteitsscore wordt toegekend op basis van een aantal factoren, waaronder:
- Relevantie van zoekwoorden
- Relevantie van advertentieteksten
- Relevantie van landingpagina content
- CTR (Click Through Rate ofwel doorklikratio)
- Het gebruik van negatieve zoekwoorden
- Diverse andere factoren, waaronder de laadtijd van webpagina’s
Het toewerken naar een betere kwaliteitsscore is een goede manier om AdWords campagnes te optimaliseren. Het is aan te raden om ook gebruik te maken van negatieve zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden aangegeven als “-zoekwoord”. Wanneer deze termen toegevoegd worden, zal Google de advertentie niet laten zien wanneer er gezocht wordt op de negatieve zoekwoorden. Negatieve zoekwoorden maken de advertentie ook relevanter. Meer relevantie werkt door in een hogere CTR, content die SEO geoptimaliseerd is wordt beter ‘begrepen’ door de zoekmachine en diverse (technische) optimalisaties kunnen ook bijdragen aan de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore betekent kwalitatiever verkeer, lagere klikprijzen en meestal ook een hogere conversieratio. Tel dit bij elkaar op en je bent bezig om de Return On Investment (ROI) te verbeteren. Meer sales voor minder geld, dat willen we toch allemaal?
4. Maak meerdere advertentieteksten aan
Van tevoren weet je nooit hoe goed een advertentie gaat presteren. Daarom wil je gaan testen met verschillende advertentieteksten. Op deze manier leer je waardevolle lessen over wat wel en wat niet werkt binnen jouw niche. Een advertentietekst die beter presteert werkt weer door in een hogere CTR en daarmee in een hogere kwaliteitsscore. Dat zorgt weer voor een lagere klikprijs, relevante bezoekers….Anyway, you get the point:) . Maak per advertentie 4 verschillende advertenties aan. Dat is genoeg om te testen met verschillende formats en niet zoveel dat het onbeheerbaar wordt.
5. Verbeter de CTR
Uiteindelijk gaat het erom dat mensen op een advertentie klikken. En omdat een hogere CTR zorgt voor een betere kwaliteitsscore en een hogere kwaliteitsscore weer vaak zorgt voor een hogere CTR is het goed om hier extra op te focussen. Een paar manieren waarop je de CTR kan verbeteren:
- Sitelinks gebruiken
- Zoekwoord automatisch invoegen (Keyword Insertion)
- Optimaliseer advertentie titels
- Optimaliseer meta snippets
- Rich snippets gebruiken
Over ieder van bovenstaande onderwerpen zou je een apart artikel kunnen schrijven (en misschien doe ik dat ook wel;) ) dus ik zal ze hier slechts kort toelichten.
Sitelinks zijn links die je onder een advertentie kunt laten tonen. Dit zorgt er simpelweg voor dat er een groter deel van het scherm gevuld wordt met jouw advertentie. En dat an sich zorgt al voor een hogere CTR. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om relevante links te tonen aan potentiële bezoekers, waardoor iemand wellicht meteen op een pagina terecht kot die nog relevanter was dan de initiële landingspagina.
Keyword Insertion is een functie binnen AdWords waarmee je door middel van {brackets} kunt aangeven welk zoekwoord er getoond moet worden in een advertentie. Dit zorgt ervoor dat een advertentie automatisch relevanter wordt voor een potentiële bezoeker aangezien het keyword matcht met zijn zoekopdracht. Wanneer een gebruikt zoekwoord te lang is om weer te geven in de advertentie dan kun je door middel van de volgende bracket een backup zoekwoord definiëren: {KeyWord:backup_zoekwoord}.
Advertentietitels optimaliseren doe je door jezelf te verplaatsen in het hoofd van een prospect. Met welke vraag is iemand aan het zoeken in Google? Wat is de aard van je product of dienst? Is een prospect al koopbereid of alleen op zoek naar informatie? Zomaar een aantal factoren die invloed kunnen hebben op hoe je een titel formuleert. In copywriting is de titel het belangrijkste onderdeel van een tekst en dat geldt ook voor AdWords advertenties.
Meta snippets zijn de korte beschrijvingen die onder de titel in een zoekresultaat of advertentie worden getoond. Deze snippets kun je optimaliseren op basis van de volgende elementen:
- Als de titel de A is uit het AIDA model (Attention) , dan moet de meta snippet zorgen voor IDA (Interest – Desire – Action)
- Een goede meta snippet wekt de interesse op;
- Roept verlangen op
- Spoort aan tot actie (Call To Action ofwel CTA)
- Bevat de juiste zoekwoorden
Rich snippets kunnen helpen een zoekresultaat of advertentie nog relevanter te maken en een hogere CTR te realiseren. Voornamelijk voor content vormen als producten, recepten, reviews, events, apps, video’s en nieuws artikelen zijn er op dit moment goede manieren beschikbaar waar een zoekresultaat mee verrijkt kan worden.
6. Maak een aparte landingpage per ad group
Ja, het kost tijd, maar het serveren van zeer relevante content aan bezoekers die via AdWords op je website komen is een optimalisatie die vaak over het hoofd wordt gezien of niet opgepakt word, terwijl het hier juist gebeurt. Waar wat gebeurt? Hetgeen waar het uiteindelijk om draait: conversie.
Een landing page, geschreven rondom 1 thema (1 ad group), met daarin de keywords waarop geadverteerd word, geschreven op een manier zodat deze aansluit bij de beoogde doelgroep, is uiteindelijk een belangrijk onderdeel voor langetermijn rendement. Wees niet bang om deze content along the way geleidelijk te produceren. Pak bijvoorbeeld de best presterende 20% van de ad groups en kijk of je de landing pages kunt gaan optimaliseren. Liever eerst testen en daarna optimaliseren dan eerst een hoop schrijfwerk op je hals halen voordat je weet of een campagne wel gaat presteren.
7. Blijf monitoren, bijsturen en optimaliseren
Net als in SEO ben je met AdWords nooit “klaar”. Ja, je kunt soms campagnes lang door laten lopen en een goede ROI halen. Maar er is altijd iets te optimaliseren. De concurrentie blijft veranderen en meer concurrenten gaan AdWords gebruiken, waardoor de klikprijzen onder druk komen te staan. Alleen door continu aanpassen en optimaliseren zorg je ervoor dat je een goede ROI blijft behalen en sterker kunt groeien dan de concurrentie.
Aan de slag met AdWords optimalisatie?
Doe het samen met jouw online partner. Vanuit JijOnline helpen we je graag verder.
Opmerkingen of toevoegingen aan dit artikel?
Laat ze gerust achter in de comments!
Geef een reactie