Snel je blogs schrijven kan veel voor de hand liggende voordelen hebben. Hoe doen we dat, snel schrijven? De sleutel is focus. Dat klinkt abstract en dus zal ik tips geven hoe je focus te pakken en te leren snel schrijven. Zo hoef je niet meer je ADHD-trekjes de schuld te geven!
Aangezien we ‘Dutch’ blogger heten, mag ik best even nationalistisch doen: Waar staan we om bekend naast de kaas, tulpen, wiet en prostitutie? Efficiëntie! Zoals Bill Gates ooit zei: Als ik iets gedaan wil hebben, dan vraag ik de luiste persoon om dat te doen… dan zal de gevonden oplossing namelijk zo simpel mogelijk zijn. En lui zijn Nederlanders wat dat betreft. Volgens het OECD behoren we tot de vijf rijkste landen die – paradoxaal genoeg – het minste werkuren hebben.
Waarom leren snel schrijven?
Met het leren van snel of ‘speed’ schrijven bedoelen we het zo snel mogelijk neerpennen van je blog. Je wilt…
- niet piekeren, maar gewoon lekker je gedachten laten gaan;
- je deadlines halen en;
- zo snel mogelijk door naar het weekend! – Ik als jonge blogger wonend in het centrum weet er alles van. 😉
Afbraak kwaliteit?
De term speed schrijven doet wellicht vermoeden dat dit af zal doen van de kwaliteit van je stuk, maar ik ben er zelf heilig van overtuigd dat dit niet waar is. Wellicht is het alleen geschikt voor bepaalde blogs, maar zodra je weet hoe de structuur van je meeste artikelen eruit zien, dan kan je het toepassen. Vaak volgen we toch op de een of andere manier het AIDA-model; Je trekt de aandacht van de lezer, stelt een vraag en werkt het antwoord daarna uit.
Laten we dus beginnen!
Voordat je begint
#1 Zorg voor een goede omgeving
Dit is het eerste wat je niet mag overschatten. Zorg ervoor dat je in een stille ruimte zit zonder veel afleiding. Zelfs de meest professionele blogger denkt weleens “het lekkere aan mijn werk is dat ik het op een terrasje kan doen” of “oh, dan ga ik hip in de Starbucks zitten“. Nee!
#2 Actieve houding
Ook een actieve houding is noodzaak voor het snel schrijven. Ik heb weleens geprobeerd blogs te schrijven op een fatboy of op m’n bed. Dan flikker je dus zo in slaap. Rug recht en kop vooruit.
#3 Pak thee of koffie
Koffie of thee drinken bij het bloggen is serieuze zaak. Het hoort er nou eenmaal bij. Je wilt straks in een flow zitten en dus niet gestoord worden doordat je een nieuwe kop moet halen.
Klaar voor de start… wacht!
Je opent je internet browser en je gaat naar WordPress. Voordat we beginnen, even dit…
#4 telefoon
Je telefoon is de eerste demon die zal proberen je focus te killen. Zet minstens het geluid uit, zodat je niet hoort wat voor ’n buzz dat ding geeft. Facebook pings of Whatsapp plok-ploks werken nou eenmaal als cocaïne op het brein en je wilt die fix van aandacht vervullen. Leg hem buiten handbereik. Nog beter: Zet je 3g, 4g of WiFi uit. Als iemand je echt nodig heeft dan bellen ze je wel. Wees niet zo ijdel, blijf gefocust tijdens het bloggen over jezelf en je kennis (uuuhm…).
#5 Tabbladen
Als ik soms op de laptop of PC van andere mensen kijk dan zie ik tientallen tabbladen openstaan. Hoe kan een mens nou georganiseerd en gefocust werken met zoveel tabbladen?! Enfin, wil je echt al die tabbladen openlaten, open dan een nieuw venster; Druk nogmaals op het FireFox-, Chrome-, Opera- of Safari logo. De enige tabbladen die je mag zien zijn: 1. WordPress (of een andere CMS) en 2. pagina’s voor onderzoek over je gekozen topic.
Je sluit social media, zoals Facebook, en je mailing service af. Tabbladen met deze sites geven namelijk notificaties voor elk nieuw bericht in de vorm van (#). Again: Cocaïne voor het brein, kryptonite voor het snel schrijven; Je móét gewoon klikken van jezelf wanneer je het ziet.
#6 Afleidingsvrije modus
WordPress heeft een Distraction Free Modus of in het (gebrekkig vertaald) Nederlands:
Snel, schrijven
Opbouw is belangrijk voor een artikel. Echter beginnen we daar niet mee.
#7 Gedachten pennen
Je begint niet op de volgorde zoals die later te lezen is. Ik probeer zelf nog wel eens te beginnen met het schrijven van de (vaak vetgedrukte) inleiding. Dat faalt bijna altijd. De inleiding moet catchy en samenvattend zijn. Pas later weet je precies hoe dat eruit moet zien.
Het is nu eerst zaak om al je gedachten zo snel mogelijk uit te schrijven / typen. Het is nu niet tijd om te twisten hoe mooi het erop staat of dat je het wel wilt gaan gebruiken. Je hebt een onderwerp waarover je wou bloggen, dus je hebt of had ook gedachten erover. Begin met alle gedachten kort uit te schrijven. Daarna kan je op elke gedachte doorgaan, laat maar zeggen de denktrein laten gaan.
#8 Verzamel bronnen
Je kan van tevoren of tussendoor wat onderzoek willen doen. Fact-checken. Ik adviseer om te googlen, kort de artikelen te skimmen en de paragrafen die van toepassing zijn te kopieren en plakken in je WordPress schrijfblok. Huh? Begrijp me niet verkeerd, je moet het niet zo publiceren. Het is echter handig om alle informatie in één vak te hebben. Zo kan je verwijderen wat je niet meer nodig hebt tot je alles gebruikt hebt. Zet ook de URL van elk stukje tekst erbij; Als je quoteert dan moet je ook linken, wel zo eerlijk!
#9 Volgorde
Je kijkt naar al je schrijfsels en maakt er een volgorde in. Wat volgt logisch op elkaar? Maak er paragrafen van en geef ze kopjes die duidelijk aangeven wat er te lezen is. – Mits dit niet je stijl is, maak de kopjes dan tenminste in je hoofd. Alleen dan weet je zeker dat je niet door het dolle heen aan het schrijven bent geweest. We willen snel schrijven, maar dat wel zonder kwaliteit te verliezen.
#10 Plaatjes, links, etc.
Voeg nu plaatjes toe en vergeet de links naar je gebruikte bronnen niet. Ook kan je nu de SEO van je artikel opstellen, bijvoorbeeld met WordPress-plugin Yoast. Ook het social bookmarken is nu belangrijk, bijvoorbeeld met de Add This browser-plugin.
Heb jij nog vragen over of andere tips voor snel schrijven?
david instauto zegt
maar als je bronnen gaat verzamelen van andere websites waarom zouden mensen het dan nog bij jou willen lezen dan bij het orgineel? sorry vraag me dit allang al af en ik heb er zelf ook problemen mee op mijn blog instauto.nl
Christiaan Slierendrecht zegt
Hi David,
Wanneer je een artikel schrijft waarin je bepaalde standpunten inneemt dan wil je deze wel goed kunnen onderbouwen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van goede bronnen. Je moet natuurlijk nooit teksten helemaal gaan over nemen van andere sites, sterker nog, wanneer je dat doet zul je afgestraft worden dor Google. Houd het dus bij zelfgeschreven, unieke content en verwijs waar dat waardevol is via links naar externe bronnen.
Succes!
Thomas Lapperre zegt
Ik zou daar aan toevoegen dat je met input van andere sites juist een beter artikel schrijft.. Stel je schrijft over de nieuwe Audi en je verzamelt van 3 sites input. De ene gaat in op de onderliggende techniek, de ander over design en de derde gaat over Audi als bedrijf en de lijn die ze volgen. Door de argumenten en punten over te nemen, zal jouw artikel meer mensen aanspreken. Leest iemand alleen het artikel over techniek, dan mist die persoon de rest. Vooral wanneer je in een artikel een goed onderbouwde ‘Waarom’ wilt geven, zijn meerdere argumenten noodzakelijk. Veel artikelen blijven hangen op het ‘Wat’ of het ‘Hoe’ namelijk, of geven slechts 1 ‘Waarom’.