Heb jij wel eens het gevoel dat je niet vooruit komt?
Je hebt je doelen voor (middel-) lange termijn redelijk helder, maar op de een of andere manier blijf je “hangen waar je bent”.
Goede kans dat dit komt doordat je doelstellingen nog niet zijn gestructureerd, waardoor je onvoldoende houvast hebt om concreet stappen te zetten in de goede richting. Gelukkig is het structureren van doelstellingen helemaal niet zo moeilijk. Ik neem je graag mee in een manier van goal-setting die je kan helpen iedere dag een stapje dichter bij je dromen en doelen te zetten.
Soorten doelstellingen
Of je nu ondernemer bent of in dienst bent, de meeste van ons zullen werken met doelen of doelstellingen. Dit kunnen profesionele doelstellingen zijn of persoonlijke doelstellingen zoals:
Over 1 jaar wil ik genoeg bij verdienen met mijn blog om 2 dagen minder te gaan werken
Doelstellingen kunnen we opsplitsen in 3 verschillende soorten:
(1) Strategische doelstellingen
(2) Tactische doelstellingen
(3) Operationele doelstellingen
Als jij een blog hebt en je het is jouw doel om genoeg geld te gaan verdienen met je blog zodat je minder kunt gaan werken dan jouw strategische doelstelling er zo uitzien:
Strategische doelstelling:
Ik wil binnen binnen 2 jaar genoeg winst maken met mijn blog om 2 dagen minder te gaan werken.
Kijkend naar je levensstijl kun je deze doelstelling kwantificeren naar een concreet cijfer, laten we zeggen: € 10000 omzet / jaar
Tactische doelstellingen
De tactische doelstellingen gebruik je om een strategische doelstelling op te knippen in onderdelen waar je op kunt sturen. In dit voorbeeld kan het er zo uit zien:
Omzetdoelstellingen producten komend jaar:
• Ebook (s) : € 1500
• Affiliate marketing: € 3000
• Advertorials: € 2500
• Copywriting voor klanten: € 2500
• Adsense en overig: € 500
Operationele doelstellingen
Hier komen we in het gebied waarbij je raakvlak krijgt met daadwerkelijke acties en werkzaamheden. Per tactische doelstelling kun je een aantal concrete acties uitwerken die bij gaan dragen aan het resutaat. Zie hieronder een uitwerking voor het onderdeel “Ebook”:
Ebook creatie
• Schrijven outline
• Schrijven hoofdstukken
• Redactieronde
• Vormgeving bookcover
• Omzetten naar epub
• Toevoegen shopping cart module aan website
• Promoten ebook
Van doelstelling naar planning
Aan ieder van deze onderdelen kun je een globale tijdschatting ophangen. Als je geen idee hebt hoeveel tijd je moet reserveren voor het schrijven van het ebook, werk dan eerst 1 hoofdstuk uit en zet een timer aan. Als je dit vervolgens naast je outline legt dan heb je een schatting die voor een planning accuraat genoeg is. Reserveer waar nodig tijd voor research en afstemming en je hebt alle ingeredienten voor het opmaken van een goede planning.
Plannen is een tool, geen doel
Houd er rekening mee dat je niet alles vooruit hoeft te plannen. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om nu al tot in detail uit te werken hoe je de promotie van je ebook aan gaat pakken. Je zult gaandeweg het proces nieuwe dingen bijleren en nieuwe inzichten opdoen, waardoor je visie hierop na afronding van het ebook misschien wel anders in elkaar steekt. De zaken die je nu concreet kunt maken plan je ook concreet in, de overige zaken daar reserveer je globaal een moment in de toekomst voor. Mocht je goede ideeën hebben, dan noteer je ze uiteraard wel zodat je ze er later weer bij kunt pakken.
Van planning naar actie
Je bent nu in staat om concrete acties uit te gaan voeren die bijdragen aan je doelstellingen. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat deze acties zich – in de planfase – allemaal rechts boven bevinden in het kwadrant van Covey (zie afbeelding):
Het zijn dus acties die belangrijk zijn, maar vaak niet als urgent worden gezien. Een grote valkuil hierbij is dat al je aandacht en energie opgezogen wordt door acties uit een van de andere kwadranten. Dit is de reden dat veel mensen het gevoel hebben dat ze hun dromen of doelen niet kunnen verwezenlijken.
Begin de dag met “rechts boven”
Wanneer je jouw langetermijndoelen wil bereiken dan doe je er goed aan om iedere dag te beginnen met 1 of meerder acties die bijdragen aan deze lange termijn doelstellingen. Open daarom aan het begin van de dag je email nog even niet en besteed het eerste uur van de dag aan acties binnen jouw langetermijndoelen. Je zult zien dat er 2 dingen gebeuren:
1. Je komt in de juiste mindset waardoor je minder snel in de valkuil trapt je met minder belangrijke dingen bezig te houden
2. Je zult zien dat je sneller toewerkt naar het realiseren van je doelstellingen
Bonustip: Maak je progressie meetbaar en inzichtelijk
Niets is zo motiverend om te kunnen zien welke impact je maakt doormiddel van je acties en werkzaamheden. Probeer daarom zoveel mogelijk van de progressie in je doelen meetbaar en inzichtelijk te maken. Een aantal manieren:
- Gebruik een tool als Trello om je taken te beheren en maak checklists waardoor je progressie zichtbaar wordt.
- Meet met behulp van Google Analytics en Webmastertools wat voor impact je acties hebben op bezoekersaantallen en Google rankings.
- Maak inzichtelijk hoeveel leads je genereert en hoeveel sales je doet.
- Bereken de omzet per bezoeker.
- Geef progressie fysiek visueel weer door middel van een scoreboard
Geef een reactie