DutchBlogger blijft met deze Blogger in de Spotlight in de sferen van het reisbloggen. – Zo groot blijkt de blogwereld ook niet te zijn: Justine Biesot, Chantal (Reisdoc) en Milou (Explorista) kennen elkaar van persreisjes! – Milou is nu een jaartje bezig met Explorista.nl, maar doet het zo goed dat ze al maandelijks gesponsorde tripjes maakt.
Hoe ben je begonnen met bloggen?
Ik blog al vanaf 2006. Ik heb altijd persoonlijke blogs gehad waarin ik gewoon mijn gedachtes en verhaaltjes neerzette. Na een paar maanden vond ik die dan toch weer te beschamend, dus verplaatste ik ze maar weer naar de krochten van het internet.
Ik had elke maand veel stress over of ik de huur wel kon betalen. Ik wist dat ik van reizen gelukkig werd.
Hoe zou je Explorista omschrijven in 3 zinnen?
Explorista.nl is een reisblog voor mensen die goedkoop willen reizen, maar ook voor mensen die niet weten dat ze met weinig geld kúnnen reizen. Ik wil uit eigen ervaring laten zien wat er mogelijk is qua reizen op een budget.
Hoe is Explorista ontstaan?
Het idee voor Explorista kreeg ik in mei, een jaar geleden dus. Ik had op dat moment weinig geld. Ik had elke maand veel stress over of ik de huur wel kon betalen. Daar werd ik niet erg gelukkig van. Ik wist dat ik van reizen wel gelukkig werd, maar ik had helemaal geen reisjes gepland en niks om naar uit te kijken. Wie weet zou ik tien jaar nog helemaal niks verdienen. Ik wilde alsnog wel gewoon reizen en leuk leven. Dus ik besloot te gaan uitzoeken hoe ik goedkoop kon reizen en daar zocht ik blogs bij, maar die kon ik helemaal niet vinden. Tenminste, niet op de manier die ik zocht. Het was vooral uit gebrek, dat er niets was wat mij helemaal aansprak en echt was voor mensen als ik die echt heel weinig geld hebben. Toen ben ik het eigenlijk zelf begonnen.
Van idee tot realiteit
Ik ben van tevoren wel 6 maanden bezig geweest.
Waarom heb je voor WordPress gekozen?
Ik heb eigenlijk altijd met WordPress gewerkt. Blogspot vind ik onhandig wat betreft het commenten.
Hoe ging het ontwerpen?
Ik ben best wel lang bezig geweest met het ontwerp. Heel af en toe heb ik hulp moeten inschakelen als het echt niet lukte. Dat was vooral bij kleine dingetjes. En de logo met de wereldbol is door mijn vriend gemaakt. De rest is allemaal van mijn hand.
Waar heb je het langst over gedaan?
Ik ben van tevoren wel 6 maanden bezig geweest. Ik ben het langst bezig geweest met het opzetten van het idee achter het blog: Wat wil ik er precies mee? Welke posts wil ik wel en welke niet? Hoe vaak wil ik bloggen? Hoe wil ik de lay-out van mijn blog? Ik lees zelf ook heel veel blogs, dus ik weet wat ik prettig vind en wat niet. En dat wilde ik overbrengen op mijn blog.
Persreizen & de samenwerking met sponsoren
Op een bijna manipulatieve manier probeerde ze mij zo ver te krijgen om het negatieve er uit te halen.
Heb je wel eens kritisch geschreven over een persreis?
Ja. Dat was bij een accommodatie die mijn lezers ook zouden kunnen bezoeken. Ik ben heel eerlijk geweest over de pluspunten en over de twee minpunten die ik niet heel fijn vond. Ik heb daarover geschreven zodat mijn bezoekers er rekening mee kunnen houden. Iets wat ik als een minpunt beschouw, hoeft dat niet per sé te zijn, natuurlijk. Toen kreeg ik naderhand wel een mailtje van die organisatie waarin ze meldden: ‘We wisten dit helemaal niet en we hebben geen kans gehad om dit aan te passen voor je. We hebben zoveel tijd besteed aan je.’ Op een bijna manipulatieve manier probeerde ze mij zo ver te krijgen om het negatieve er uit te halen. Ik heb dat toen geweigerd. Een eerlijke review is zowel positief als negatief; Anders is het ook niet geloofwaardig. Uiteindelijk begrepen ze dat ook wel. Als ze er aan vast hielden, dan had ik gewoon die hele post offline gehaald.
Ik heb ook gezegd dat ik geen voorkeursbehandeling wilde, vandaar dat ik niet tussendoor die kritiek heb gegeven aan de reisorganisatie. Wat bedrijven vaak niet goed snappen is dat zij bij een blogger geen positiviteit kopen maar eerlijkheid. Als je gewoon een goed product hebt, dan heb je niks om bang voor te zijn. Misschien is dit voor bedrijven iets om over na te denken.
Zie je verandering in hoe bedrijven samenwerken met bloggers?
Ik denk wel dat steeds meer bedrijven dat in gaan zien. Ik heb laatst ook met een Scandinavisch Pr-bureau gewerkt. Ik hoorde al van een andere blogger dat ze in Scandinavië heel anders met bloggers omgaan; Dat het veel meer een relatie is die je opbouwt en dat het veel vrijblijvender is. Als je erover wilt schrijven dan schrijf je erover. Zo niet, dan niet. En zo was het op dat reisje ook. Je hebt het idee dat je gewaardeerd wordt en dat je de vrijheid krijgt. Dat was heel fijn.
Twitter, Ask-me-anything & win-acties
Twitter is gewoon plaatsen en lullen met mensen en daar ben ik wel goed in.
Welke kanalen gebruik je ter promotie?
Op Twitter ben ik vooral heel actief. Instagram gebruik ik vooral op reis. En als ik een blogpost online heb dan plaats ik dat meestal ook op Girlscene, dat trekt ook wel veel bezoekers. Ik gastblog zo nu en dan, daar trek ik ook wel redelijk bezoek mee. Ik denk dat ieder zijn eigen favoriete platform heeft. Bij mij is dat Twitter. Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet zo goed in Facebook.
Weet je wat je fout doet op Facebook?
Ongetwijfeld heel veel. Je moet bepaalde dingen doen om bij al je lezers terecht te komen. Twitter is gewoon plaatsen en lullen met mensen en daar ben ik wel goed in. Ik heb het idee dat ik op Facebook van alles doe wat succesvol kán zijn: Ik zet altijd een vraag in elke post, plaats mooie foto’s en af en toe wat persoonlijks. De regeltjes ken ik wel, maar soms is internet ook gewoon een beetje magie.
Wat doe je verder om het contact te vergroten?
Ik heb laatst wel een video gemaakt (Ask me anything) waarin ik vragen van lezers beantwoordde. Dit om te vieren dat mijn blog 6 maanden bestond. De gekste dingen werden gevraagd: ‘Je hebt een cruise gewonnen en je mag met 3 mensen op cruise. Wie neem je mee?‘; ‘Ja je hebt een reis gewonnen maar je moet over 5 minuten weg. Wat ga je doen?‘ Ik heb echt hardop gelachen om de vragen die ik kreeg.
Verder reageer ik op vrijwel elke reactie; Mijn lezers mogen mij altijd mailen, ik mail altijd terug. Ik organiseer vaak win-acties, meestal vanuit eigen portemonnee of in ieder geval voor een deel.
Een van mijn lezers komt op mijn kat passen.
Investeer je meer dan dat je terugkrijgt denk je?
Ik kom tegenwoordig wel redelijk break-even, als je de kosten voor reizen niet meerekent natuurlijk. Ik begin er nu ook wat meer aan te verdienen, maar ik heb in het begin wel veel meer erin geïnvesteerd dan dat ik er voor terug kreeg. Dat doe ik ook wel met liefde, omdat ik het leuk vind om iets terug te doen voor mijn lezers.
Tot hoever gaat dat persoonlijk contact met volgers?
Ik ga niet met ze op de koffie, al zou ik dat best willen. Alhoewel: Een van mijn lezers komt op mijn kat passen. Ik ga binnenkort op vakantie in de VS, vandaar. Ik had op Twitter gezet dat ik iemand zocht die op de kat wilde passen en zij reageerde. Superleuk meisje!
Explorista in de toekomst & Tips
Ik merkte dat je altijd wel meer wilt, nooit tevreden bent en dat kan ook het plezier van het bloggen eraf halen.
En je hebt dus lang gedaan over de opzet van je blog. Nu een half jaar verder, zou je iets anders hebben opgezet in het begin?
Ik denk dat je altijd door blijft ontwikkelen. Maar nee, in het begin ben ik wel goed begonnen, omdat ik goed wist wat ik wilde. Daarom heb ik een goeie start kunnen maken. En het hielp ook wel dat ik al lang blogte en veel andere blogs las, dus weet wat ik zelf prettig vind.
Kun je een tip meegeven aan beginnende bloggers?
Als je het wat meer professioneler, tussen aanhalingstekens, wilt aanpakken dan moet je goed nadenken over wat je precies wilt. Dat heeft mij heel erg geholpen. Ik had echt niet op het moment dat ik dacht: ‘Oh dan ga ik zelf een blog beginnen’ meteen het hele plan achter het blog. Het is pas na een paar weken geweest dat ik mijn invalshoek vond. Het heeft ook nog weken geduurd voordat ik mijn naam verzon. Een goed plan van aanpak geeft houvast, je gaat minder zweven en twijfelen.
Een meer psychologische tip: Het helpt om net wat minder naar je views te kijken, merk ik. Daarom ben ik niet zo heel veel meer bezig met het zoeken naar bezoekcijfers op Google Analytics. In het begin was ik dat veel meer aan het doen. Ik merkte dat je altijd wel meer wilt, nooit tevreden bent en dat kan ook het plezier van het bloggen eraf halen. Ik kan er niet de huur van betalen. Ik kan er af en toe boodschappen van doen; Uiteindelijk doe ik het ook wel vooral voor de lol. Sindsdien heb ik er meer plezier in.
Wat is je favoriete WordPress plugin?
Ik vind die SEO plugin Yoast heel fijn. Het is SEO for Dummies, zeg maar. Je kan het gewoon zelf alles invoeren en dan wordt het bolletje op een gegeven moment oranje of groen en dan weet ik dat ik goed zit, (lacht). Ook de Editorial Calender maakt me gelukkig. Je kunt heel overzichtelijk zien welke blogposts je wanneer hebt ingepland.
Wat kunnen we nog allemaal verwachten van jou in 2014?
Heel veel. Ik trek binnenkort een maand lang door Amerika (Milou is op moment van het verschijnen van dit artikel al in Amerika, red.). Verder zijn er nog 4 reisjes gepland. En ik ben altijd na het denken over hoe ik weer kan innoveren.
Wie zouden wij volgens jou de volgende keer moeten interviewen?
Erik van Aroundtheglobe.nl & Keith van Velvetescape.com.
Bekijk het blog van Milou:
Sandra zegt
Wat leuk Milou! Ik herken heel veel van wat je zegt, zeker dat checken van bezoekersaantallen. Misschien moest ik dat ook maar eens loslaten. Terecht dat je hier staat, ik vind je blog leuk!
Milou zegt
Leuk om te horen San!