Wil je ontdekken hoe je een blogpost kunt optimaliseren die scoort in zoekmachines? In dit artikel leer je stap voor stap hoe je er voor zorgt dat je blogpost gevonden gaat worden in Google. Na het lezen van deze blog heb je een concreet stappenplan om voortaan top-notch blogs te schrijven die volledig SEO-proof zijn.
De ultieme proef op de som: in 7 stappen een blogpost SEO-proof maken
Nu wil ik natuurlijk wel graag laten zien dat het stappenplan dat je voorgeschoteld krijgt in dit artikel ook echt werkt. Daarom heb ik mezelf als doel gesteld om met dit artikel #1 te gaan ranken op de zoekwoord combinatie ‘blog post optimaliseren voor zoekmachines‘.
Te makkelijk?
Ok, let’s raise the stakes: Maximaal 1 maand week na het publiceren van deze blogpost wil ik #1 ranken op “blogpost optimaliseren“in de organische zoekresultaten van Google.
update: 26-05-2017: het artikel rankt na 2 dagen al op de volgende zoekwoorden:
#1 positie:
- blogpost optimaliseren
- blog post optimaliseren
- blog bericht optimaliseren
#2 positie:
- blogartikel optimaliseren
- blog artikel optimaliseren
- blogbericht optimaliseren
En dit is hoe we dit hebben aangepakt:
Stap 1: Kies een focus zoekwoord of zoekwoord-combinatie
Allereerst bedenk je een onderwerp voor je blogpost. In het geval de blog die je nu leest wilde ik een artikel schrijven dat ik na een training over bloggen aan de deelnemers mee kon geven zodat ze concreet aan de slag konden met het optimaliseren voor zoekmachines van hun eigen blogs. Het focus zoekwoord die als eerste bij me op kwam was: “blogartikel optimaliseren”.
Stap 2: Doe een zoekwoorden onderzoekje
Word er überhaupt wel gezocht op het focus zoekwoord dat je hebt bedacht? Het antwoord op deze vraag kun je vinden met behulp van de Google Keyword planner. (Let op: wanneer je zelf geen Adwords budget hebt gespendeerd de afgelopen tijd dan krijg je geen exacte getallen, maar een indicatie van het maandelijkse zoekvolume per zoekwoord).
In het geval van dit artikel kwam ik er achter dat het volume op “blogartikel optimaliseren” laag was. Sterker nog, de Google keyword planner toonde helemaal geen data. Gelukkig geen man over boord. De meeste zoekopdrachten in Google bestaan uit ‘long tail zoekwoorden’. Dat zijn zoekopdrachten met verschillende zoekwoord-combinaties. Mijn doel met deze blogpost is dan ook om me te richten op deze long tail zoekwoorden en niet de ‘short tail’ variant.
Bleef alleen wel de vraag staan of er in Nederland meer gezocht werd op “blogartikel”, “blogpost” of “blogbericht”. Een klein zoekwoorden onderzoekje levert de volgende resultaten op:
- blog artikel (40)
- blog post (170)
- blog bericht (10)
Aangezien er meer zoekopdrachten worden uitgevoerd op “blog post”* (los geschreven dus), gaan we dit als focus zoekwoord gebruiken. “Blog post” is het leidend voorwerp, “optimaliseren” is het werkwoord. Maar uiteraard zie je ook de combinaties “blog artikel” en “blog bericht” terug in deze – ‘ahum’ – blog post.
*Voor de taalpuristen: onder de streep zal het niet heel veel uitmaken of je ‘blogpost’ of ‘blog post’ schrijft. Ik neig er zelf naar om het aan elkaar te schrijven omdat dat gebruikelijk is in de Nederlandse taal. Je zult zien dat ik in dit artikel beide varianten heb verwerkt omdat ik verwacht dat we daar iets meer long tail keyword combinaties mee afdekken.
Stap 3: Bedenk een pakkende titel met daarin je focus zoekwoord
Bedenk eerst waar de doelgroep van jouw blog waarschijnlijk op zoekt en welke vragen ze hebben. De vraag achter het blogartikel dat je nu aan het lezen bent is bijvoorbeeld:
“Hoe optimaliseer ik een blogpost voor zoekmachines”?
Het had overigens ook kunnen zijn: “Hoe optimaliseer ik een blogpost voor Google”? Deze hulpvraag vormt de basis voor je artikel. Nu zou je de hulpvraag ook meteen kunnen gebruiken als titel voor een blog. Daar is helemaal niets mis mee. Je kunt ook een stapje verder gaan en een titel bedenken waar mensen eerder geneigd zijn om op te klikken.
Of je kunt – zoals ikzelf fijn vind – een titel bedenken die direct op de actie zit en een concrete oplossing biedt op een probleem van de lezer. Vandaar dat ik dit artikel de titel “Een blog post optimaliseren voor zoekmachines [stappenplan]” heb gegeven. Het is meteen duidelijk wat je met de blogpost kunt en wat het is (een stappenplan).
Stap 5: Optimaliseer je inleiding en middenstuk van je blog post:
Inleiding
De titel zegt het al. Lees nog even na hoe je een goede inleiding, middelstuk en slot kunt schrijven en zorg ervoor dat je focus zoekwoord en eventueel een synoniem hiervan worden gebruikt in je inleidende tekst. In het geval van de blogpost die je nu leest, hierbij nogmaals de inleiding zodat je niet terug naar boven hoeft te scrollen:
Geen idee hoe je een blog post kunt optimaliseren voor zoekmachines? In dit artikel leer je stap voor stap hoe je er voor zorgt dat je blogpost gevonden gaat worden in Google. Na het lezen van deze blog heb je een concreet stappenplan om voortaan top-notch blogs te schrijven die volledig SEO-proof zijn.
Maak je geen zorgen over het direct naast elkaar plaatsen van je zoekwoord-combinaties. Google is slim genoeg om zelf uit te vogelen of je tekst relevant is voor een zoekterm. Schrijf in eerste instantie voor je lezer en help de lezer verder met de hulpvraag die er bij ze speelt.
Middenstuk
Gebruik je zoekwoord in de <h2> subkoppen en in de alinea’s van de body tekst.
Maar let er op dat je dit niet gaat overdrijven. Ook hier geldt: schrijf in eerste instantie voor de lezer. De lezer moet iets hebben aan jouw tekst en je tekst moet een beetje lekker weglezen. Wanneer je in iedere zin je focus zoekwoord herhaalt dan lopen zinnen onnatuurlijk en haken lezers af.
Zorg ervoor dat je zoekwoord dichtheid niet groter is dan 5%
Stap 6: Optimaliseer de SEO-titel, slug en meta tekst
Wanneer je WordPress gebruikt is de WordPress SEO plugin by Yoast (Joost de Valk) je vriend. Met behulp van deze plugin kun je direct een check doen op de zoekwoord dichtheid en of er nog andere optimalisaties zijn door te voeren aan je artikel:
- Check of de titel niet te lang is voor het aantal karakters in Google en optimaliseer waar nodig
- Schrijf een meta tekst (de korte beschrijving die onder de titel in Google wordt getoond) met daarin 1 of 2 keer je focus zoekwoord en het liefst ook een aansporing om te klikken op het zoekresultaat.
- Herschrijf waar nodig je slug (dat is de url van je blog): houdt deze concreet en kort waar mogelijk in
- Doe een check op de zoekwoord dichtheid en de overige suggesties die Yoast geeft (Zo heb ik de titel in Yoast aangepast van “Een blog post optimaliseren voor zoekmachines [stappenplan], gewijzigd in “Blog post optimaliseren voor zoekmachines [Stappenplan]. Op deze manier staat het focus zoekwoord aan het begin van de titel en wordt met behulp van een hoofdletter nog eens benadrukt dat je een stappenplan kunt verwachten. Dat komt ten goede aan de ‘doorklikratio’ in zoekresultaten en een hogere doorklikratio betekent een hogere relevantie, wat weer zorgt voor een hogere positie in Google.
Hieronder een voorbeeld van de gevulde SEO titel, slug en meta snippet met behulp van de WordPress SEO plugin.
Stap 7: Voeg een afbeelding toe, optimaliseer deze voor Google en hang je blog in de juiste categorie
De laatste stap zijn eigenlijk twee stappen in één. Het zijn tegelijkertijd ook stappen die nogal eens over het hoofd worden gezien. Niet altijd heb je direct een afbeelding tot je beschikking. Soms weet je niet direct in welke categorie een blogpost thuis hoort. Wees gerust. Ook zonder deze stap heb je nu een artikel dat al zo ver is geoptimaliseerd dat je de potentie hebt hoog te scoren in Google. Het uitvoeren van deze stapjes kan echter net even de kers op de SEO-taart vormen.
Zo zorgen relevante afbeeldingen voor ‘rijkere’ content. Afbeeldingen kunnen de tekst meer kracht geven wanneer je dingen uitlegt of voorbeelden geeft. Bovendien kun je de afbeeldingen ook weer optimaliseren voor zoekmachines, zodat ze ook boven komen drijven in bijv. Google image search.
De categorieën op je blog zijn een hogere laag binnen de structuur van je blog. Een blogpost kan bovendien in meerdere categorieën worden ‘gehangen’. Zo hangt het blogartikel wat je nu leest in de categorieën “Tips, tools & strategie”, “SEO”, “Growth hacking” en “Beginnen met bloggen”. Dit zorgt ervoor dat de ‘excerpt’ (kort inleidend stukje tekst en link naar het blogbericht) in ieder van deze categorieën wordt getoond. Op deze manier kunnen je artikel en de overzichtspagina’s van van de categorieën geïndexeerd worden op nieuwe zoekwoord-combinaties.
Tot slot
Het optimaliseren van blog posts voor zoekmachines zoals Google is al lang geen kwestie meer van alleen het gebruiken van de juiste zoekwoorden (keywords). Het draait allemaal om relevantie voor de lezer. Wanneer een artikel niet relevant wordt bevonden door een bezoeker, dan zal het artikel op de lange termijn ook nooit hoog blijven scoren in Google. Aangezien de zoekmachine intelligent genoeg is (en alleen maar slimmer wordt door machine learning en AI) doe je er dus het beste aan om altijd uit te gaan van de lezer. De optimalisaties die je door voert voor zoekmachines zijn enkel zodat je blogs makkelijker ’te begrijpen’ zijn voor robots die het web in kaart brengen.
Meer lezen en verdieping
Werp zeker ook een blik op de volgende artikelen:
- Hoe schrijf je een blogartikel? Het ultieme stappenplan
- Een professioneel blog beginnen stappenplan
- De Yoast SEO plugin: een handig hulpmiddel voor bloggers
Hulp nodig met SEO?
Neem gerust contact met ons op en we kijken hoe we je verder kunnen helpen.
Geef een reactie