Vind je het soms moeilijk om beslissingen te maken? Hoe bepaal jij of een bepaalde beslissing de juiste is? Bestaan er manieren om betere beslissingen te maken die zowel op de korte als de lange termijn tot betere resultaten leiden?
Boeiende vragen, wat mij betreft. Want wie ervoor zorgt dat zijn beslissingen stuk voor stuk – een beetje – beter worden, die behaalt op de lange termijn beter resultaat. Gegarandeerd.
Hoe we beslissingen nemen
Vaak nemen we beslissingen vanuit onze ratio of vanuit ons gevoel. Zo zul je bij de aanschaf van een nieuwe wasmachine eerder de voors- en tegens tegen elkaar afzetten en op basis van je eisen en wensen tot een keuze komen. In de relationele sfeer ligt dit vaak al anders. Hier worden keuzes gevormd door je persoonlijke ervaringen, opvoeding en persoonlijkheid. En wanneer het gaat om beslissingen in zakelijke sfeer, dan ligt het er maar net aan in wat voor branche je werkzaam bent, wat voor cultuur er in een organisatie heerst welke mensen er werken.
De missende dimensie: Tijd
We zijn gewend om beslissingen te nemen op een lineaire manier:
Wanneer ik dit doe, dan gebeurt er waarschijnlijk dat.
Ik doe dat niet, want daar voel ik me niet goed bij.
Wat we echter vergeten bij het nemen van dit soort ‘lineaire’ beslissingen is dat er niet alleen een actie (beslissing) en reactie (gevolg) hoeft te zijn.
Er is namelijk ook nog de dimensie tijd.
Tijd kan ervoor zorgen dat je over een half jaar anders aankijkt tegen een beslissing die je nu maakt. Maar tijd kan er ook voor zorgen dat een beslissing die nu het juiste leek dat straks helemaal niet meer is. Wanneer je de factor tijd meeneemt in je beslisproces, dan ben je beter in staat om je los te maken van factoren die je beslissingen kunnen vertroebelen. Dit kan er voor zorgen dat de kwaliteit van je beslissingen beter worden.
Hoe doe je dat dan?
Ik ben tot nu toe twee goede methodes tegen gekomen die je helpen bij het stellen van betere doelen en het maken van kwalitatief betere beslissingen.
1. Theory U
Een mooi voorbeeld van het het gebruiken van “tijdreizen” is Theory U:
Theory U proposes that the quality of the results that we create in any kind of social system is a function of the quality of awareness, attention, or consciousness that the participants in the system operate from.
Binnen Theory U bestaan er een aantal praktische tools (vragenlijsten) die je kunt gebruiken om te bepalen waar je nu staat en waar je naar toe wil, grotendeels gebaseerd op het betrekken van de factor tijd in het ontwikkelen van visie en doelen. Op deze manier kun je vanuit andere ‘mindframes’ veel duidelijker ontdekken wat je echt belangrijk vindt en dit concretiseren naar doelen en acties.
2. De ‘Postmortem Mindtrick’
In het boek “Scaling up excellence: Getting to more without settling for less” beschrijft Bob Sutton een manier waarop je terug kunt kijken vanuit de toekomst op basis van wat je nu weet. Deze “mindtrick” zou de kans op succes verbeteren.
Deze mindtrick word ook wel “postmortem” genoemd en dit is hoe het werkt:
Stel je voor dat je op het punt staat om een belangrijke beslissing te maken op het werk. Je roept je teamleden bij elkaar en tijdens de meeting vraag je aan iedereen om zich in te beelden dat het een jaar later is. Nu splits je de groep in tweeën. 1 groep laat je inbeelden dat de beslissing een regelrechte ramp was. De andere groep laat je inbeelden dat het een daverend succes was. Vraag vervolgens ieder teamlid om individueel redenen te verzinnen of – beter nog – een verhaal te schrijven over waarom het een succes of een mislukking was. Laat ze het zo gedetailleerd mogelijk omschrijven en geef aan dat je ook met alle redenen aan mag komen die je kunt bedenken – ook als ze ‘onbeleefd’ of sociaal minder wenselijk zijn. Vervolgens laat je iemand uit de ‘mislukking groep’ hun lijst of verhaal hardop voorlezen. Daarna herhaal je dit met met de ‘succes groep’. Tot slot gebruik je de redenaties van beide groepen om je plan robuuster te maken.
Het inbeelden dat een succes of mislukking al plaats heeft gevonden en vervolgens bedenken waarom een uitkomst heeft plaatsgevonden lijkt behoorlijk eenvoudig. Toch hebben verschillende onderzoekers, waaronder Kahneman, Klein en Karl Weick overtuigend bewijs aangevoerd dat deze benadering voor betere beslissingen, voorspellingen en doelen zorgen. Dit zou onder meer komen doordat je hierdoor een brug slaat tussen korte- en lange termijndenken en er voor zorgt dat de drang naar consensus binnen een groep voor een groot deel wordt weggenomen.
De factor tijd in alledaagse beslissingen
Zowel Theory U als Postmortem focussen zich voornamelijk op belangrijke beslissingen, visie- en strategie ontwikkeling. Maar wanneer je dit soort concepten actief toepast, dan zul je zien dat je ook kleine, alledaagse beslissingen gaat beïnvloeden. Dit, omdat je ze koppelt aan grotere doelen. Het één- of tweemaal per jaar invullen van de Theory U vragenlijst kan daar een krachtig middel in zijn. Zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak. Individueel of in teamverband. Ik zou het niet aanraden om de Postmortem methode toe te gaan passen bij ieder wissenwasje aangezien je team je dan niet meer serieus zal nemen. De kracht van dit soort ‘mentale modellen’ zit hem voornamelijk in het feit dat je – bewust of onbewust – je beslissingen in positieve zin zult gaan aanpassen, omdat je het grotere plaatje beter snapt en tegelijkertijd geen blinde vlek hebt voor de details die belangrijk zijn voor het behalen van succes.
Geef een reactie