Werk je al met aparte landing pages maar blijft je conversie achter? Lees dan de volgende 15 tips die je in kunt zetten voor het optimaliseren van landingpages. Zelf nog meer tips of toevoegingen? Deel ze via de comments!
1. Creëer een aparte landing page per traffic kanaal
Iemand die via een zoekmachine terecht komt op je landing page zit meestal in een andere “modus” dan iemand die via Facebook of een mailinglist op dezelfde pagina terecht komt. Stel daarom aparte pagina’s op voor ieder traffic kanaal. Stem de content zoveel mogelijk af op de bezoeker. Dat betekent dat je de bezoekers vanuit een Adwords campagne een pagina voorschotelt die goed aansluit bij de zoekwoorden en hulpvraag waar de bezoeker mee zit. Bij een landing page waar je Facebook verkeer naartoe trekt kun je content bijvoorbeeld afstemmen op demografische kenmerken van de groep die je target met behulp van je Facebook ads.
2. Zorg dat de titel van de pagina hetzelfde is als de boodschap van je advertenties
Zorg voor een consistente boodschap. Dat begint al bij de titels in meta snippets in Google en advertentieteksten. Stuur je bezoekers nu naar een algemene pagina of de main page van je website? Niet meer doen. Leg de focus op producten, diensten of “micro-conversies”.
3. Gebruik beeldmateriaal waarop je product of dienst “in actie” te zien is
Iemand kan lezen hoe een product of dienst werkt, maar krijgt daar meestal niet meteen een gevoel bij. Wanneer je door middel van afbeeldingen of video laat zien hoe een product wordt gebruikt kun je in een korte tijd een gevoel meegeven. De potentiële klant kan hierdoor snel een inschatting maken of “dit iets is wat bij hem past”.
4. Zorg dat er een CTA boven de fold zit
Wellicht een inkopper, maar in de praktijk komt het nog heel vaak voor dat – als er al een duidelijke CTA is – deze verstopt zit onderaan de pagina en daardoor onder de fold valt. Zorg ervoor dat de CTA altijd meteen gezien kan worden bij het openen van de pagina en zich dus boven de fold bevindt. Maak desnoods gebruik van meerdere CTA’s op 1 pagina (maar ga dit niet overdrijven).
5. Focus de aandacht op interactiemomenten en CTA’s
Het belangrijkste onderdeel van een landingpage is de aanzet tot actie (Call to Action, ofwel kortweg CTA). Zorg er daarom voor dat de aandacht van de bezoeker naar de CTA wordt “gezogen”. Dit kun je oa. doen door gebruik te maken van visuele “pointers” zoals een pijl die naar de CTA wijst of een foto van een persoon die naar de CTA kijkt.
6. Zorg dat de CTA eruit springt
Houd in het webontwerp rekening met kleurstellingen en de vormgeving van CTA buttons en formulieren. Uit case studies blijkt dat niet zozeer de kleur van een button (al zijn de geleerden het hier nog niet helemaal over eens) bepaalt hoeveel er op wordt geklikt, maar het vooral gaat om de mate waarin een CTA “eruit knalt”. Je kunt dit oa. beinvloeden door kleurzetting en vormgeving.
7. Vraag alleen essentiële informatie op conversieformulieren
Wat is voor jou de essentiële informatie die je nodig hebt? Hoe ziet het proces van opvolging er uit? Het is aan te raden om de drempel zo laag mogelijk te houden. En ieder veld dat je meer moet invullen in een formulier zorgt ervoor dat de kans toeneemt dat iemand het uiteindelijk niet invult en submit.
8. Geef duidelijk aan wat iemand kan verwachten
Wees helder in wat iemand kan verwachten. Hoe duidelijker dit is voor de bezoeker, hoe beter. Noteer dit op de landing page en het liefst ook nog op de “bedankt pagina” nadat er een conversie is gezet.
9. Verwijder onnodige content van de pagina
Wees eerlijk, staat er content op de pagina die een lezer niet in beweging brengt? Haal het dan weg. Alle content moet ondersteunend zijn aan het uiteindelijke doel: het zetten van een conversie.
10. Gebruik bullits, checkmarks of andere opsommingstekens
Dit maakt de tekst niet alleen meer overzichtelijk en “scanbaarder”, maar brengt ook een onbewuste perceptie van waarde met zich mee. Probeer teksten op te knippen in makkelijk verteerbare “chunks”. Het gebruik van lijstjes en opsommingen helpt hier bij.
11. Voeg “social proof” en testimonials toe
Denk aan testimonials, logo’s van klanten of partners, star ratings of een Facebook/Twitter feed. Dit geeft de bezoeker meteen de indruk dat het product of dienst al door anderen naar tevredenheid wordt gebruikt.
12. Focus je landing page op 1 dienst, product of aanbieding
Verwijs je naar andere producten of diensten? Niet doen. Het leidt alleen maar af. Houd de focus van alle uitingen die je doet gedurende de gehele “customer journey” gericht op 1 conversie. Afhankelijk van de aard van het product kun je wel werken met gerelateerde producten.
13. De 5 seconden regel
Je hebt 5 seconden de tijd om de aandacht van een bezoeker te grijpen. Zorg er daarom voor dat iedereen die de pagina 5 seconden bekijkt precies kan vertellen waar de pagina over gaat. Test het uit. Als je geen duidelijk antwoord krijgt, pas je pagina aan.
14. Verwijder alle navigatiemogelijkheden van de pagina
Dit gaat voornamelijk op voor landingpages waar het enige doel is om een conversie te zetten op 1 specifiek product. Dit gaat vaker op voor B2B landingpages waarbij er een duidelijke keuze gemaakt kan worden voor een specifiek product. Dit gaat in mindere mate op voor producten waarbij de kans groot is dat een bezoeker nog “verder wil browsen” zoals bijvoorbeeld bij kleding of schoenen.
15. Maak gebruik van extra CTA’s op je bedankt pagina
Deze mogelijkheid word vaak over het hoofd gezien. Wanneer je een conversie zet krijgt de bezoeker meestal een pagina voorgeschoteld waarop hij bedankt wordt voor het zetten van de conversie (of dat nou een aankoop is, het invullen van een formulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief). Gebruik ook deze pagina om extra conversies te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper of en like us on Facebook button.
Erik Le Romancier zegt
Super!!! Dat hebben wij nodig als hulp om vooruit te komen. Mijn boek “Stilte Graag!” wil een reis rond de wereld.
Dank voor je informatie!