Wanneer er wordt geschreven over redenenen om een bedrijfsblog te beginnen, gaat het meestal over financieel gewin en het aantrekken van meer klanten. En dat is ook terecht, want dit zijn legitieme redenen om een blog op je bedrijfswebsite te integreren. Maar een andere belangrijke reden voor zakelijk bloggen wordt vaak vergeten: persoonlijke ontwikkeling.
Zakelijk bloggen als ideale uitlaatklep
Iedereen die een eigen bedrijf heeft weet dat de waan van de dag vaak de agenda beheerst. De klant is koning en deadlines zijn heilig. Volkomen logisch, maar ondernemen is meer dan alleen maar opdrachten doen en zorgen dat er genoeg geld binnenkomt.
Het grote verschil tussen ondernemen en voor een baas werken, is dat jij als zelfstandige zelf bepaalt welke koers jouw bedrijf vaart. Innovatie en kennisontwikkeling spelen hierin een belangrijke rol. Om projecten goed uit te voeren moet je voortdurend naar oplossingen zoeken en diensten aanpassen op specifieke wensen en problemen. Als er in jouw branche nieuwe ontwikkelingen zijn speel je daar op in.
Kortom: bewust en onbewust leer je als ondernemer iedere dag. Je groeit door en ontwikkelt jezelf. Vaak zelfs zoveel dat het erg fijn kan zijn om die kennis op te schrijven, en voor dat doel is een blog de ideale uitlaatklep.
Schrijf het van je af
In een artikel op je blog kun je nieuw opgedane kennis en inzichten voor jezelf organiseren. Anders gezegd kun je zaken echt van je af schrijven. Als je een nieuw inzicht hebt opgedaan over jouw bedrijfstak, kun je dit in een blogartikel vastleggen. Dit levert je twee dingen op:
- Je maakt je hoofd als het ware leeg, zodat je weer meer de focus kunt leggen op het runnen van je zaak.
- Je bouwt een bibliotheek van jouw eigen kennis op bedrijfsgebied, waar je ten alle tijde uit kunt putten.
Natuurlijk zijn er ook andere voordelen, waarvan meer bezoekers op je site, leadgeneratie en een vergroting van je autoriteitspositie de belangrijksten zijn. Maar we hebben het hier over het nut van zakelijk bloggen op het vlak van persoonlijke ontwikkeling.
Spelregels
Op deze manier bekeken komt zakelijk bloggen eigenlijk grotendeels op hetzelfde neer als bloggen om persoonlijke redenen. Het blog heeft de functie van dagboek, waarin je opschrijft wat je bezighoudt. Alleen in het geval van een bedrijfsblog breng je twee criteria aan voor content die je publiceert:
- Je schrijft alleen over zaken die gerelateerd zijn aan je bedrijf/branche.
- Je houdt er rekening mee dat je voor potentiƫle klanten schrijft.
Deze spelregels zijn belangrijk. Want hoewel ik hier een lans breek voor zakelijk bloggen voor persoonlijke ontwikkeling, is je blog natuurlijk nog wel altijd een uithangbord van je bedrijf, en dus moet het ten alle tijde representatief en relevant zijn.
Binnen deze kaders is verder eigenlijk alles mogelijk. Een artikel mag een mening bevatten, maar bijvoorbeeld ook een nuttige tutorial, of informatie over een nieuwe ontwikkeling binnen jouw bedrijfstak. De sky is de limit, en originele content is altijd een plus!
Wel persoonlijke ontwikkeling via een blog, maar geen zin of tijd om zelf te schrijven? Huur dan de Personal Blogger in!
Je schrijft hier over hoe zakelijk bloggen kan werken voor jezelf persoonlijk. Maar voor een merk is het denk ik tegenwoordig ook belangrijk om persoonlijk te bloggen; Jezelf te laten kennen, je menselijke kant te tonen. Maar je zegt al dat je je daar niet op focust hier. goed artikel
Freek: Dank je wel!