Als jij een blog hebt, dan is de kans groot dat je naar mogelijkheden zoekt om hier geld mee te verdienen. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen, is door via jouw blog oplossingen te bieden voor problemen.
Om even een kader te schetsen: dat geld verdienen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een eigen product of dienst te verkopen, maar ook door op je blog aan affiliate marketing te doen. De methode die ik hier ga beschrijven kan op beide worden toegepast.
Waarom zou je problemen willen oplossen?
De gedachte achter geld verdienen met het oplossen van problemen is simpel gezegd een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer iemand research doet naar een probleem waar hij mee zit, doen hij dat met de gedachte er een oplossing voor te gaan vinden. Als jij degene bent die in een artikel het probleem tackled, dan is de kans groot dat de lezer interesse heeft in jouw oplossing.
En is die oplossing een product dat jij verkoopt (direct of via affiliate marketing), dan kun je hier dus geld aan gaan verdienen. Anders gezegd: bezoekers die naar een oplossing zoeken en bij jouw artikel terecht komen, verkeren in de juiste mindset om de portemonnee te trekken voor jouw product. Ze zijn bereid om geld uit te geven, en de conversie van dit soort bezoekers naar verkochte producten is dus extra hoog.
Stap 1: formuleer een probleem dat bij je product past
Voordat je gaat schrijven moet je een probleem hebben dat je op kunt lossen. Welk probleem je kiest hangt af van wat je precies wilt verkopen. Kijk naar de krachten van het product of de dienst, en bedenk daarbij welke problemen het zou kunnen oplossen.
Wat hierbij kan helpen is keyword research. Zoek uit wat de meeste gestelde vraag is waarop jouw product oplossing kan bieden. Gebruik ook je kennis van jouw niche. Waarschijnlijk heb je al een idee van de problemen waar mensen zoal mee zitten.
Stap 2: beschrijf het probleem
Om een probleem op te kunnen lossen, moet je het eerst in kaart brengen. Dit is waarom een blog zich hier zo goed voor leent: je hebt de ruimte om het probleem te beschrijven.
Een probleemoplossend artikel begint altijd met een probleemstelling en beschrijving. Dit geeft zoekmachines de kans om jouw content te indexeren alszijnde relevant voor dit onderwerp, en het geeft (be)zoekers de gelegenheid om in te zien dat jouw artikel gaat over het probleem waar zij mee zitten.
In deze beschrijving toon je feitelijk begrip voor de probleemsituatie. Je geeft voorbeelden uit je eigen ervaring, legt nog eens extra uit waarom het zo vervelend is dat dit probleem bestaat. Beschrijf de nadelen ervan en spreek uit dat het fijn zou zijn als er een oplossing voor was.
Stap 3: geef de oplossing
Nu kom ik aan bij het leukste punt: de oplossing. De lezer had een probleem, kwam bij jouw artikel uit en herkende zich in hetgeen wat jij beschreef. Nu is het moment daar om met een oplossing te komen. En die oplossing is natuurlijk jouw product of dienst.
Belangrijkste hier is om jouw oplossing niet met orkaankracht in het gezicht van de lezer te smijten. Tot aan dit moment heb je de lezer aan jouw kant, en dat moet je zo zien te houden. In plaats van direct jouw product als ultieme oplossing te presenteren, ga je eerst elementen van jouw oplossing beschrijven zonder het product bij naam te noemen. Je bouwt voort op het momentum dat je hebt, en plant een idee in het hoofd van de lezer.
Laat de lezer zelf bedenken dat jouw oplossing voor hem de beste is.”
En dan “sla je toe”. Want wat blijkt: er is een product dat daadwerkelijk deze oplossing biedt. Beschrijf het to the point, maar zonder te overdrijven. Duw het iemand niet door de strot, maar laat jouw oplossing op bijna gemakszuchtige wijze vallen. Mijn motto hierbij is: Laat de lezer zelf bedenken dat jouw oplossing voor hem de beste is.
Belangrijk hier is ook het goede gebruik van een call-to-action, waarover je hier meer leest.
Een voorbeeld: het Ultimate Greenhouse
Laten we de theorie in de praktijk toepassen aan de hand van een voorbeeld. Ik stel me in dit voorbeeld voor dat ik een blog over tuinieren heb. Via affiliate marketing verkoop ik het “Ultimate Greenhouse”. Dit is een glazen kas waarmee je het hele jaar door groenten en fruit kunt kweken. Ze zijn beschikbaar in verschillende formaten. Bovendien zijn ze demonteerbaar, zodat je ze in de zomer kunt opvouwen en opbergen.
Om de aandacht van geïnteresseerden voor dit product te trekken, ga ik op zoek naar een probleem dat het “Ultimate Greenhouse” kan oplossen. Ik doe wat keyword research, kijk rond op forums en ga voor het probleem “Mijn tomatenplant vriest kapot in de winter”.
Tijd om te gaan schrijven. Ik bedenk een titel. Zomaar wat voorbeelden die me te binnen schieten zijn “Help: mijn tomatenplant vriest kapot in de winter” of “Hoe bescherm je een tomatenplant tegen vorst?”. Laat ik voor de tweede gaan.
Om te beginnen beschrijf ik het probleem: Tomatenplanten vriezen kapot. Het is een erg vervelend probleem. Nu moet je alsnog naar de supermarkt, en je moet telkens weer een nieuwe plant kopen. Verse tomaten uit eigen tuin zijn juist zo handig en gezond. Was er maar een manier om hier iets aan te doen.
De sympathie is daar en nu ga ik elementen van de oplossing beschrijven: Wat je eigenlijk nodig zou hebben is iets om de plant te beschermen. Een manier om ze met een gerust hart buiten te kunnen laten staan. Naar binnen halen zou een oplossing zijn, maar de ruimte hiervoor is vaak beperkt. Een overkapping neerzetten is duur en ontsiert het uiterlijk van de tuin.
De oplossing: Met een Ultimate Greenhouse bescherm je de tomatenplant tijdens de koudste wintermaanden. Zo kunnen je planten doorgroeien. In de lente berg je hem eenvoudig weer op, zodat je zelf mee kunt genieten terwijl je tomaten hun laatste groeispurt trekken en mooi rood worden. Het Ultimate Greenhouse is verrassend laag geprijsd, en het maakt niet uit hoeveel planten je hebt, want ze zijn er in allerlei formaten. Klik hier voor meer informatie over het Ultimate Greenhouse.
Conclusie: problemen oplossen is lucratief en handig
Door problemen op te lossen via een blog kun je kortom de conversie van bezoekers op je blog naar verkochte diensten en producten verhogen. Bovendien is schrijven met een model vaak een stuk handiger omdat het houvast biedt, al kun je natuurlijk op allerlei manieren variëren op hetgeen ik hier heb beschreven.
Wil je ook klanten werven via je blog, maar heb je zelf geen tijd om te schrijven? Overweeg dan om de Personal Blogger in te huren, die ook dit soort probleemoplossende content voor je kan schrijven. Klik hier voor meer informatie »
Freek K zegt
Ik heb juist vaak dat ik al ongeveer weet welk product ik ga kopen en dan ga ik opzoeken wat reviews en consumentensites over dat product zeggen. Wordt er nog zoveel gezocht naar problemen? Ik had ergens gelezen dat het AIDA-model (attention, interest, desire, action) niet meer echt van toepassing is. Ook al beschrijf jij meer een soort van PIDA-model, het is ongeveer hetzelfde.
Men bleek ook vooral het vatbaarst voor meningen van real-life kennissen wat betreft productkeuze.
Maurice Krabbendam zegt
Freek: Problemen zijn van alle tijden, oplossingen logischerwijs dus ook. Maar voor horen wat iemand anders ergens over te zeggen heeft geldt precies hetzelfde. Dus reviews en probleemstellingen zijn allebei legitieme manieren om content te creëren en hier een product aan te koppelen. En het zijn lang niet de enige twee manieren.
Over AIDA schreef ik hier eerder al eens, dit artikel is vrijwel volledig gebaseerd op eigen schrijfervaring. Dat is ook het belangrijkste om eruit te halen: de manier waarop je een onderwerp aanpakt, en het doel dat je daarbij hebt.
Het gaat er allemaal om wat je intentie is. Kent men dit product al? Dan is iets als een review eerder op zijn plaats, want er wordt gezocht naar inzicht en advies. Maar met de probleemstelling kun je een bredere doelgroep interesseren die nog niet bij een product is uitgekomen, maar daar wel mogelijk wel interesse in heeft.
Christiaan Slierendrecht zegt
Het zijn idd verschillende insteken. Wanneer iemand zich aan het oriënteren is op een product heeft sociaal bewijs, gebruikerservaringen en reviews een grotere impact, maar in andere gevallen weet iemand misschien nog niet dat hij of zij behoefte heeft aan een product of is iemand nog niet bekend met het product.
Bloggen gericht op het oplossen van problemen kan erg interessant zijn omdat je op deze manier extra waarde toe kunt voegen voor de lezer naast het bieden van informatie of het pushen van een product alleen. De insteek zoais in bovenstaand artikel is beschreven kun je overigens prima integreren binnen het AIDA model. Het oplossen van het probleem valt dan voor een belangrijk deel bijvoorbeeld onder het “desire” stuk.