Matt Mullenweg geeft blogadvies
Als er iemand is die je op het gebied van bloggen enige credits mag geven, dan is het toch wel WordPress-oprichter Matt Mullenweg. Zo af en toe klimt hij zelf ook nog in de pen, en recent leverde dat een welgemeend advies voor bloggers op.
Wie het verhaal helemaal wil lezen kan dat hier doen, maar ik kan het ook wel even kort samenvatten. Matt spreekt over de intrinsieke waarde van bloggen en zegt: laat je niet leiden door likes en statistieken, maar schrijf voor jezelf.
“Jezelf” deelt hij dan nog op in een huidige en toekomstige versie. Je huidige ik is erbij gebaat dat ideeën waarmee je loopt door middel van schrijven op een overzichtelijke manier op papier komen te staan, en je latere ik kan daar bij het teruglezen van die gedachtes weer wijzer van worden, aldus Mullenweg.
Daarnaast heeft hij het over een tweede persoon waarvoor je moet schrijven. Een persoon die je goed kent of die vaak reageert op wat je schrijft, en waarvan je benieuwd bent hoe hij of zij op je nieuwste blog entry zal reageren.
Heeft hij gelijk?
Zelfs als Matt geen gelijk had zou het natuurlijk niet echt aan mij zijn om hem te corrigeren, maar gelukkig ben ik het grotendeels met hem eens. Zometeen kom ik nog wel op een belangrijke aanvulling bij zijn statement, maar eerst even wat er aan klopt.
Beginnende bloggers zijn vaak geforceerd op zoek naar onderwerpen. Waar zitten mijn lezers op te wachten? Hoe kan ik een zo groot mogelijk publiek bereiken? Het zijn zeker nuttige vragen, maar als je regelmatig je blog wilt vullen zijn het gedachtes die je in zekere mate los moet kunnen laten. Anders komt er van het schrijven van interessante content zelf weinig meer terecht.
Wat Matt niet noemt maar wat hier ook wel bij past: het overcommercialiseren van blogs. Ik ga er nu niet al te uitgebreid op in want het verdient een blog op zich, maar als bloggers eenmaal de hand kunnen leggen op gesponsorde producten, schrijven ze soms haast nergens anders meer over. En dat is jammer, want van “bloggen voor jezelf” is dan bijna geen sprake meer.
Je gedachtes en ideeën documenteren is een prima insteek om te gaan bloggen, die hier bij DutchBlogger ook hoog in het vaandel staat. Ik kan zelf niet echt meespreken over het schrijven voor een soort van targetpersoon waar hij het over heeft, maar tegelijkertijd zie ik niet in wat er op tegen is. Misschien eens uitproberen!
Een belangrijke maar
Er is wel één grote maar aan het idee van Mullenweg. Bloggen voor jezelf is helemaal top, maar dan nog moet je er wel voor zorgen dat je binnen het kader blijft van waar jouw blog over gaat.
Dit blog gaat over bloggen, en als sportvissen mij heel erg bezighoudt op het moment, dan kan ik daar ook rustig een stukje over tikken. Maar dat moet dan wel binnen een blogcontext worden geplaatst. Niet eens zozeer omdat de statistieken waar Matt het over heeft anders vrij snel in jouw nadeel zullen doorslaan (al speelt dat wel mee), maar vooral omdat je op die manier je lezers voor de gek houdt.
Die hebben namelijk aandacht voor je blog getoond met de insteek dat jij iets te melden hebt over een onderwerp waarin zij interesse hebben. Het is niet handig om die aandacht te beantwoorden met willekeurige verhaaltjes die toevallig in je opkomen. Je maakt het er voor jezelf ook lastiger mee. Want hoewel een afgebakend onderwerpkader misschien in eerste instantie beperkend aanvoelt, geeft het hebben van een rode lijn juist ook een fijne houvast, die het regelmatig produceren van blogs veel makkelijker maakt.
Al met al komt het er dus op neer: blog voor jezelf, maar kies het juiste kader waarbinnen je dat kunt doen.
Meer weten over hoe je een geschikt onderwerp kiest voor je blog? Lees dan zeker even het artikel Soul searching vs. keyword research, dat eerder op onze site verscheen.
Hij heeft geen gelijk. Zonder likes / social media / boosten van een website mag je nog zoveel schrijven als je wilt. Het wordt nooit gezien en gelezen = gevolg is dat je zal stoppen met posten.
Wat ik wel herkenbaar vind in het verhaal van Mullenweg is dat veel bloggers en blogs er tegenwoordig een exacte wetenschap van willen maken welke elementen een blogpost moet bevatten om statistisch gezien het beste te scoren. Dat is overigens best een artikel waard om te schijven op DutchBlogger, maar zoals Mullenweg al aangeeft is hij op zoek naar intrinsieke waarde van bloggen in plaats van extern gemotiveerde keuzes. Blogs zijn een prachtige manier om inzichten, ideeën en visies te delen en wanneer je ieder blogartikel op wil breken in elementen die statistisch goed scoren op het gebied van clicks en likes dan gaat er vaak een stuk inspiratie verloren. Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor blogger je zelf bent en, zoals Maurice al aangeeft, waar je blog over gaat. Richt je je bijvoorbeeld puur op het delen van informatie, dan zullen je blogs meer afgestemd zijn op een bredere lezersgroep. Volgens mij is de suggestie om te schrijven voor jezelf en 1 lezer vooral gebaseerd op de visie dat je afleidende randzaken beter kunt elimineren, omdat je anders het risico gaat lopen dat blogs vlak en weinig vernieuwend worden.