Vroeger knipte je plaatjes uit tijdschriften om je eigen collages te maken. Sommige mensen doen nu ongeveer hetzelfde op hun blog, maar dan met Google Images. DutchBlogger onderzocht grondig wat wel en niet mag. Daarnaast geven we ook tips over hoe je wel aan gratis afbeeldingen kan komen zonder een sommatie te riskeren.
Het gevaar
TROS besteedde een aflevering van Radar aan ZZP’ers die sommatiebrieven kregen. Ze hadden afbeeldingen gebruikt van Getty Images voor hun eigen blog. Zij kregen facturen van Getty Images die flink werden verhoogd nadat deze na een aantal dagen nog niet betaald waren. Daarna kwamen dreigementen van dagvaardingen, maar eigenlijk is het nog nooit tot een rechtzaak gekomen. Het lijkt er dus op dat de aanklager bluft.
Toch zou ik zelf liever niet het gevaar lopen en lijkt het mij erg onprettig om zo’n bedrijf achter je broek aan te krijgen. Want alhoewel de prijzen op deze sommatiebrieven niet kloppen (want ze zijn niet marktconform), staat zo’n bedrijf wel in zijn recht om zijn auteursrechten te beschermen.
Bekijk de uitzending van TROS Rader hier.
Tip: GEBRUIK VOORAL GEEN AFBEELDINGEN VAN STOCKPHOTO SERVICES! Zij hebben twee verdienmodellen: 1. licenties verkopen en 2. jou sommeren als je ze zonder licentie gebruikt. Deze services hebben manieren om kopieën van hun plaatjes op het web af te struinen. Ze zullen je vinden!
Welke afbeeldingen mag ik gebruiken? 5 manieren
Eigenlijk mag je afbeeldingen nooit zomaar gebruiken, behalve als anders aangegeven. Termen als ‘copyright’, ‘All rights reserved’, of het symbool © zijn overbodig, want alle afbeeldingen zijn automatisch auteursrechtelijk beschermd. Dit geldt ook voor als je delen van plaatjes gebruikt of ze verandert (van kleur, bijvoorbeeld).
1. Webmaster vragen
Je kan een webmaster vragen om goedkeuring, maar meestal gaat dit niet gratis. En nog vaker zal de webmaster het plaatje ook maar van Google hebben geplukt.
2. Promotiemateriaal
Je kan er vanuit gaan dat als je (positief) over een merk, bedrijf, organisatie, dienst of product schrijft, je het bijbehorende beeldmateriaal ook mag gebruiken. Bijvoorbeeld op ReclameBlog.com schrijf ik vaak over recente reclames. Daarvoor maak ik screenshots van YouTube filmpjes, ofwel de reclames. Zo’n kopie wordt een beeldcitaat genoemd.
3. Streetart / plaatjes in de openbare ruimte
Vertoningen van kunstwerken (of vandalisme, ligt aan je opinie) op gebouwen mogen vaak zonder toestemming worden verveelvoudigd. Belangrijk is wel dat het werk wordt afgebeeld zoals het in zijn omgeving te zien is. (Bron: Pictoright)
4. Stockphoto services (meestal NIET gratis)
De meest veilige manier is natuurlijk om stockphoto’s te kopen. Bijvoorbeeld bij ShutterStock, Fotolia of iStockPhoto. Sommige sites hebben ook gratis foto’s, daar kan je ook op Googlen.
5. Creative Commons gelicenseerde plaatjes
De Creative Common licentie is gemaakt om creaties vrijer te verspreiden. Makers van een plaatjes kunnen deze toepassen. Er zijn verschillende soorten licenties, aangegeven met symbolen:
Gelukkig kun je met Google Images zoeken naar afbeeldingen die deze Creative Common license hebben. Rechtsboven in Google Afbeeldingen vind je het configuratie-symbooltje. Klik op ‘Geavanceerd zoeken, zo:
Ga vervolgens naar ‘gebruiksrechten’ en kies voor de optie die toepasselijk is voor jouw blog. Als je een bedrijfsblog hebt of als blogger geld verdient, dan zul je toch echt moeten kiezen voor ‘onbeperkt te gebruiken of te delen, zelfs commercieel‘. Vaak zul je goede foto’s vinden die ook op Wikipedia worden gebruikt.
Met Photodropper kan je ook zoeken naar afbeeldingen met de Creative Common license. Deze service is ook als plugin in WordPress te installeren!
Wat moet ik doen met auteursrechtelijke beschermde afbeeldingen?
VERWIJDEREN van je blog! Vervang ze met plaatjes die wel gebruikt mogen worden (zoals boven beschreven).
Als je echt zeker wilt zijn dat stockphoto services hun afbeeldingen niet vinden in de komende dagen op jouw site, dan zul je ze ook bij Google moeten verwijderen. Google update namelijk ongeveer één keer in de maand de zoekresultaten. Daarom blijven die auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen die je gebruikte nog maximaal een maand rondhangen bij Google.
Hoe doe je dit?
- Verzamel eerst alle URL’s van je afbeeldingen. Ga door je website heen, klik op elk plaatje met je rechtermuis en kies ‘afbeeldingslocatie kopiëren‘.
- Maak een Webmaster Tools account aan bij Google voor je site, als je die nog niet hebt. Daarvoor moet je verifiëren dat deze site van jou is met een tracking code. Lees hier hoe dat te doen. Kom je er niet uit? Overweeg dan de hulp van onze Personal Blogger in te schakelen.
- Ga naar Google Index en dan naar URL’s verwijderen.
- Plak de URL van de afbeeldingen hierin.
Geef een reactie