Het zou heel goed kunnen dat het volgende de sole purpose is van je bezoek aan de site DutchBlogger: Je bent je ervan bewust dat zakendoen tegenwoordig anders gaat. Bedrijven laten de persoon achter hun merk zien; Personen ontwikkelen zich tot bedrijven. Social media, zoals ook blogs, draaien op één motor: Authenticiteit.
Tijdens het Marketing the Content Event 2014 op 24 mei werd deze boodschap ook weer veelvuldig herhaald. Dit gebeurde door gastsprekers als Marcel Molenaar (Linked In), Lennart Stuij (Ziggo) en Dan Verhoeven (Aegon). In dit blog zal ik verder op deze ontwikkeling ingaan.
R.I.P. Reclame
Liggend in een plas van zijn eigen bloed strijdt Reclame voor zijn leven. Alhoewel het overduidelijk is dat het zijn tijd gehad heeft, zie je hem creperen in een hip shirtje. In een beweging die uit zijn tenen komt, probeert Reclame nog één keer zijn hand naar je uit te steken als een noodkreet voor hulp. Je reikt hem je hand toe. Reclame grijpt je arm. Hij trekt zichzelf omhoog. Zijn mond is dicht bij de zijkant van je gezicht. In zijn laatste adem fluistert het in je oor: “Koop nu dit revolutionaire wasmiddel”. R.I.P. Reclame.
De medeplichtigen
De mens a la 2014 is gewoonweg te bijdehand om dit soort boodschappen te volgen. Herinner jij je TelSell nog? Dat soort reclames met die toon worden vandaag de dag nog gemaakt, maar dan ironisch; Klant kunnen de grap inzien van deze belachelijke stijl van reclame maken, mits ironisch bedoeld. Denk nu weer aan de personificatie van de oude manier van reclame doen, zoals in de vorige alinea beschreven. Deze creperende man wordt uitgelachen door onze generatie terwijl die doodbloedt. En verdiend ook!
Ook ligt het natuurlijk aan de overstroming van boodschappen die we tegenwoordig te verduren krijgen. De Information Processing Theory is een bekende in Communicatiewetenschap. Deze stelt dat mensen gemaakt zijn om hun concentratie van irrelevante informatie weg te houden. Er wordt een darwinistische uitleg aan gegeven: De oermens moest zijn attentie bewaren voor directe gevaren om te overleven.
Reclames anno 21e eeuw
Je vertrouwt een reclame nog nauwelijks op hun feiten. Reclames tegenwoordig zijn weinigzeggend en vaak slechts gericht op de emotionele binding met het merk. Vroeger (héél vroegâh) waren het nog hele pamfletten met veel informatie. Nu zendt Coca Cola reclames uit met klonen tussen Furby’s en de lippen van Marijke Helwegen. Wat is de informatiewaarde daarvan?!
Wat leeft er wel?
Wil dat zeggen dat reclame helemaal niet meer bestaat? Nope, dat weet je zelf ook wel! Maar stel, je moet kiezen waar op te concentreren:
A) Een duidelijke reclame die jouw geld wil in ruil voor een product dat zij aanbieden?
B) Een kennis die iets met je te delen heeft op basis van persoonlijke ervaringen?
Inderdaad, mensen willen naar echte mensen luisteren. Echte mensen kunnen en willen je helpen (als het goed is). Koude informatie staat altijd al klaar voor ons: Discussie met je vrienden over een historisch feitje? Zoek het op Wikipedia dat kennis samenstelt van actieve bezoekers; Zoek je een stofzuiger? Je leest reviews van mensen die het product al hebben.
Als blogger deel je jouw kennis op een persoonlijke manier, waardoor er niet meer met feitelijkheid wordt gepretendeerd. Lezers nemen het voor lief en houden er rekening mee dat je een mens van vlees, bloed en honderden meningen bent. Dit lijkt langzaamaan ook te worden opgepakt door de main stream media en ook de traditionele TV reclame. We zijn benieuwd hoe de blogger en de traditionele reclame mee gaan evalueren met het gedrag van de huidige consument.
Wat is jullie visie hierop? Deel het vooral via de comments!
Christiaan Slierendrecht zegt
Interessant thema.
Ik verwacht dat we steeds meer hybride vormen van campagnes gaan zien.
Het bombardement aan informatie en reclameboodschappen maakt de consument steeds selectiever en zorgt ervoor dat er filters nodig zijn om ervoor te zorgen om relevante informatie tot je te krijgen. De traditionele vorm van eenzijdig zenden zal wel blijven bestaan, maar eerder ter ondersteuning aan een bepaalde campagne in plaats van de main focus te zijn.
Branded content is een mooi voorbeeld van het verweven van vormen van content, samenwerkingen en het bieden van waarde, in plaats van alleen maar zenden. Maar ook het belangeloos delen van informatie en het helpen van mensen kan een mooie aanpak zijn. Bedrijven beginnen steeds meer te begrijpen dat mensen als mensen behandeld willen worden en niet alleen als consument.
Of dit ervoor gaat zorgen dat bloggers steeds meer van hun hobby hun beroep kunnen maken? Tot op bepaalde hoogte. Want als je als blogger bewust achter het geld aangaat en overal over blogt waar je maar geld voor kun krijgen dan prikt je doelgroep daar ook zo doorheen. Ook dat kent een (steeds kortere) levenscyclus, net zoals we bij de oude reclameprenten zagen die je als voorbeeld in dit artikel aanstipt.
Wanneer je als bedrijf (of blogger) waarde biedt aan mensen, dan komt deze waarde vanzelf weer terug in de vorm van omzet.