Een interessante ontwikkeling op LinkedIn voor bloggers. Op Business Insider verscheen gisteren een bericht dat het publicatieplatform LinkedIn Influencers gaat worden opengesteld voor het grote publiek. En dat biedt legio mogelijkheden voor bloggers om een nieuw publiek te vinden, en zichzelf nog meer als expert te profileren.
Het platform voor thought leaders op LinkedIn werd in 2012 in het leven geroepen. 150 vooraanstaande figuren werden door het bedrijf zelf uitgekozen om de speciale titel van Influencer op zich te nemen. De ‘functie’ houdt in dat je LinkedIn mag gebruiken als publicatieplatform.
Normale stervelingen zoals jij en ik mogen weliswaar linkjes en korte posts delen, maar deze thought leaders mogen echt artikelen publiceren. Iedereen op LinkedIn kan zich abonneren op publicaties van zijn of haar favoriete thought leaders.
Op dit moment zijn er zo’n 500 thought leaders op LinkedIn. Daar zitten veel grote namen bij: de bekendste zijn Virgin-oprichter Richard Branson en Microsoftman Bill Gates. Maar ook Barack Obama en David Cameron (PM van het Verenigd Koninkrijk) staan in het lijstje. Er staan ook minder main stream figuren in, die uitblinken op een bepaald gebied. Schrijvers, wetenschappers, politici, en ga zo maar door. Er staan ook bloggers tussen, zoals Gretchen Rubin, die als Influencer bijna een kwart miljoen volgers heeft.
Met soms wel tiendduizenden hits op artikelen, is het zeer lucratief om tot dit selecte groepje van influencers te behoren.
Vanaf nu mag iedereen influencer worden
Het is dan ook erg goed nieuws dat de functionaliteit om te publiceren en gevolgd te worden in de komende periode voor alle gebruikers van LinkedIn wordt uitgerold. Met enkele honderden miljoenen leden is het ook een slimme zet voor LinkedIn zelf, dat hiermee een flinke boost voor de interactie op het netwerkplatform verwacht.
Je zult kunnen zien of jij al aan de beurt bent als er een symbool van een pen verschijnt op de pagina waar je normaal gesproken linkjes en korte updates kunt delen (bij mij is dit bijvoorbeeld nog niet het geval).
Mogelijkheden voor bloggers
De vraag is nu natuurlijk: wat heb je hier als blogger aan? In mijn ogen biedt het een interessante nieuwe mogelijkheid om een nieuw publiek te bereiken voor een bestaand blog. Het maakt niet zo gek veel uit wat het onderwerp van je blog is: op LinkedIn kun je nu makkelijker mensen bereiken die hier op professionele wijze interesse in hebben. Deze kun je voortaan via interessante content attent maken op jouw blog, wat meer bezoekers kan opleveren.
Maar een rol als influencer is vooral een hele goede netwerkmogelijkheid. Je blog kan daarin een rol spelen, maar nog belangrijker is misschien wel dat je een extra tool krijgt om jezelf als expert in de markt te zetten. Dit kan nieuwe zakelijke contacten en samenwerkingen opleveren, waar je (eventueel in combinatie met je blog) munt uit kunt slaan.
Het openstellen van LinkedIn Influencers is helemaal interessant voor ondernemers met een blog. Door ook actief te worden op LinkedIn, met regelmatig interessante content over de niche waarin ze zitten, kunnen potentiƫle klanten en partners nu rechtstreeks worden bereikt.
Een belangrijk punt om wel even bij stil te staan: je mag in posts als publisher geen directe reclame maken voor eigen diensten of producten. Lees even goed de voorwaarden van LinkedIn Influencers door om ervoor te zorgen dat je de regels niet overtreedt.
Uiteraard kunnen mensen op je profielpagina wel gewoon zien wat jij voor werk doet of wat je website is, zodat je content op LinkedIn alsnog kan converteren naar meer bezoekers en/of nieuwe klanten.
In verband met duplicate content regels van de zoekmachines zou ik zoals ik het nu zie alleen uniek materiaal publiceren via LinkedIn Influencers, dus geen exacte kopieƫn van artikelen op je blog. Overigens is het wel zo dat je gewoon zelf eigenaar blijft van alles wat je op het platform zet.
Ik ben erg benieuwd of er lezers zijn die van plan zijn deze nieuwe mogelijkheid te gaan benutten, en hoe ze hun LinkedIn blogs dan gaan invullen. Je kunt jouw visie hieronder met de andere lezers delen in de comments!
Dus je eigen meest interessante blog-artikelen copy-pasten naar dat platform mag niet? Zonde als je je beste artikelen niet ook op je eigen site kan zetten toch?
Voor zover ik weet mag het wel gewoon. Alleen het plaatsen van dezelfde content op verschillende plaatsen is iets wat ik nooit aan zou raden. Dit omdat zoekmachines je er een lagere waardering door kunnen geven bij het indexeren van de content.
De uitdaging is juist om op een dergelijk platform mensen nieuwsgierig te maken met wat jij verder te melden hebt (bijvoorbeeld op je eigen blog). Het is een nieuw publiek, en dus is nieuwe content sowieso een pre.