Bezoekers krijgen, dat is waar iedere blogger of webmaster naar streeft. Het liefst zoveel mogelijk. Alleen blijkt het in de praktijk vaak lastiger dan gedacht om het verkeer naar je website te laten groeien. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een plan nodig. En om een plan te kunnen maken kan het geen kwaad om eerst eens stil te staan bij de verschillende soorten traffic die we kunnen onderscheiden.
Wat is eigenlijk website traffic?
Wikipedia geeft de volgende definitie:
Web traffic is the amount of data sent and received by visitors to a web site. Since the mid-1990s, web traffic has been the largest portion of Internet traffic. This is determined by the number of visitors and the number of pages they visit. …
De meest gebruikte en gangbare betekenis die we geven aan web traffic is het aantal bezoekers dat een website bezoekt en het aantal pagina’s dat ze bezoeken.
4 verschillende soorten traffic
Globaal gezien kunnen we 4 soorten traffic onderscheiden. Elk van deze soorten heeft een set aan unieke eigenschappen die ervoor zorgen dat het verkrijgen van een bepaald type traffic een specifieke benadering nodig heeft.
1. Direct
Bij direct traffic heeft een persoon ergens het webadres van een website gehoord, om het vervolgens in te typen in een browser. Dit soort verkeer ontstaat bijvoorbeeld doordat de persoon het gehoord heeft van een een collega of via een TV-reclame, maar kan ook tot stand komen omdat hij of zij liever een URL direct invoert in de browser, in plaats van te klikken op een link in een mailtje, of een link die als (betaald) zoekresultaat wordt weergegeven.
2. Referral
Referral traffic is alle verkeer die doorgestuurd wordt door een tussenliggend medium. Dat kunnen andere websites zijn, social media, apps, e-mail, noem maar op. De potentiële pool aan traffic via referral is behoorlijk groot. Bijkomend voordeel van traffic via referral is dat de zoekmachines hiervan houden. Want wanneer een website vaak genoemd wordt via andere kanalen, dan komt dit meestal ten goede aan de autoriteitspositie van de website.
3. Betaald
De betaalde manieren om bezoekers te genereren. Denk hierbij aan Google Adwords, betaalde campagnes via Facebook en Linkedin, het inkopen van bannerruimte en affiliate marketing. Het nadeel van paid verkeer is – nogal voor de hand liggend – dat het geld kost. Het voordeel is dat je vaak behoorlijk gericht betaald verkeer naar je website kunt sturen, wat de conversie ten goede komt.
Houd ermee rekening dat je behoorlijk wat betaald verkeer moet genereren en analyseren voordat je een beetje betrouwbare conversiecijfers hebt. Maar wanneer je deze cijfers hebt kun je uitrekenen wat de ROI (Return of Investment) is, en op deze manier bewust investeren in betaald verkeer dat rendabel blijkt te zijn.
4. Organisch
Het verkeer wat iedereen wel wil hebben is het organische verkeer dat via zoekmachines naar een website wordt gestuurd. Hoge posities in de organische zoekresultaten (dat zijn dus niet de betaalde links boven en naast de zoekresultaten!) zijn zeer gewild en zijn in veel gevallen ook gewoon veel geld waard. Organisch verkeer kan verbeterd worden met behulp van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en door het bieden van kwalitatief hoogwaardige content.
Op welke vormen van traffic mik jij met je blog?
Het uitbouwen van zoekverkeer gaat over keuzes maken en het inzetten van middelen. Wanneer je weinig geld hebt en veel tijd, is het logischer om relatief veel tijd te steken in het verkrijgen van referral en organisch verkeer. Wanneer er budget beschikbaar is zou je hier betaald verkeer aan toe kunnen voegen. En direct verkeer? Dat begint heel simpel al met het uitdelen van visitekaartjes en het praten met andere mensen over je website.
Op welke vormen van traffic mik jij met je blog, en hoe zou je dit nog verder kunnen of willen uitbreiden?
Geef een reactie