Het einde van het jaar nadert, en langzamerhand is het ook voor ons bloggers tijd voor terugblikken en jaaroverzichten. En in die geest kan het zeker geen kwaad om eens terug te kijken naar de veranderingen die Google heeft doorgevoerd in haar zoek algoritme. De veranderingen volgen elkaar zo snel op, dat het tijdens de waan van de dag vrijwel onmogelijk lijkt om alles bij te houden. Dit artikel geeft je de kans om in alle rust eens terug te kijken naar 2013, en te bepalen in welke mate jouw website beter afgestemd kan worden op Google, om zo in 2014 groei door te maken in zoekverkeer.
Google Panda updates
Google Panda is een algoritme dat oorspronkelijk ontworpen was om sites met zwakke of slechte content te straffen en sites met kwalitatief hoogwaardige content te belonen.
In het eerste kwartaal van 2013 lanceerde Google Panda update #24 en Panda update #25. De eerste update kwam in januari en zou ongeveer 1.2% van de zoekresultaten hebben beïnvloed. De tweede update kwam in maart en was de laatste Panda update voordat deze in het basisalgoritme van Google werd geïntegreerd.
Penguin 2.0 en 2.1
Google Penguin is een algoritme dat oorspronkelijk bedoeld was om webspam tegen te gaan en een onderscheid te maken tussen websites op het gebied van autoriteitswaarde.
In mei werd de vierde Penguin update (2.0) doorgevoerd, en in oktober kwam update 2.1. De precieze werking van Penguin blijft voor een groot deel mysterieus. Het grootste deel van de webmasters merkte geen of een middelmatig effect op de zoekmachinerankings door deze update. Een klein deel van de sites werd harder getroffen of kreeg een aanzienlijke boost. Dit hing waarschijnlijk samen met de wijzigingen in autoriteitswaarde die Google Penguin aan sites toekende.
Payday Loan update
Deze update werd in juni uitgerold om specifieke, spammy niches aan te pakken, zoals “payday loans” en porno. Hiermee gaf Google wederom een signaal aan dat het steeds gerichter te werk gaat. Niet alleen worden de algemene algoritmes verfijnder, er wordt tegenwoordig ook op niche-niveau met scherp geschoten.
In-depth Articles
Een interessante update voor iedereen die graag goed onderbouwde inzichten en kennis deelt via het web. In augustus werd de In-depth articles update doorgevoerd, wat een toevoeging betekende aan de nieuwsresultaten, genaamd “In-depth articles”, of in het Nederlands “Wetenschappelijke artikelen”. Dit betekent dat er een filter is toegevoegd die zich speciaal richt op content die bestaan uit goed onderbouwde teksten, die vaak ook langer zijn dan andere artikelen.
Lees zeker ook even wat Google zelf te zeggen heeft tegen webmasters die graag goed willen ranken onder In-depth Articles.
Hummingbird 1.0
In augustus kwam een nieuw beestje om de hoek kijken, Google Hummingbird. Hummingbird is een algoritme update die ervoor zorgt dat Google volledig uitgetypte vragen gaat begrijpen in plaats van enkel losstaande keywords en keywordphrases. Dit zorgt ervoor dat Google op een betere manier antwoorden kan ranken voor deze (longtail) vragen. Hummingbird is een stap richting het meer menselijk maken van zoekmachinegebruik.
Wat gaat 2014 brengen?
Waar Google zich in voorgaande jaren voornamelijk richtte op het stimuleren van kwalitatief hoogwaardige content en het aanpakken van (link)spam, lijkt er nu een solide basis te zijn gecreëerd door deze aandachtspunten, en is het tot de meeste webmasters doorgedrongen dat ouderwetse, spammy tactieken niet meer gaan werken. Deze basis gebruikt Google nu om nog een stapje verder te gaan en het algoritme steeds verder te laten evolueren. Dit zien we terug in de meest recente updates zoals “In-depth articles” en Hummingbird.
Wanneer deze lijn voortgezet gaat worden kunnen we verwachten dat er op meerdere vlakken meer intelligentie zal worden ingebouwd in de zoekmachine. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kwaliteit van content, ongeacht de taal waarin deze geschreven is. Of aan het beter kunnen interpreteren van andere soorten content zoals video en audio. En als we de lijn van Hummingbird doortrekken, dan zou het best wel eens kunnen dat gebruiksvriendelijkheid een steeds belangrijker item wordt in de komende jaren, en dus ook usability steeds meer een rol zal gaan spelen in zoekmachineoptimalisatie.
Kortom: genoeg stof tot nadenken, en hopelijk ook om een plan op te stellen voor het komende jaar, en waar nodig veranderingen door te voeren in je website!
Noodweer Benelux zegt
Een nuttig artikel ! Dank Christiaan !
Christiaan Slierendrecht zegt
Dank en graag gedaan!