SEO Tips
Als blogger zul je vast wel eens gehoord hebben van het begrip Search Engine Optimization (SEO). Maar welke zaken binnen SEO zijn nou eigenlijk specifiek voor bloggers belangrijk? In dit artikel gaan we dieper in op het begrip on site SEO, en hoe je hier als blogger aan kunt doen. De beste SEO tips op een rij!
Zoals de naam eigenlijk al zegt, is on site SEO een verzamelnaam voor alle SEO-zaken die je op je website zelf regelt. We behandelen een aantal methodes van het on site optimaliseren van je blog, om op deze manier een betere uitgangspositie te veroveren in de zoekmachines, en toe te werken naar een hoger bezoekersaantal.
Metabeschrijvingen
Metabeschrijvingen zijn weliswaar minder belangrijk geworden dan vroeger, maar je doet er nog steeds goed aan ervoor te zorgen dat ze netjes verzorgd zijn. Dat geldt zowel voor de metabeschrijvingen op siteniveau (waar gaat de site over) als op categorie- of postniveau.
De vuistregel voor metabeschrijvingen die je als blogger aan kunt houden, is dat ze consistent moeten zijn met de content die gekoppeld is aan deze metabeschrijvingen. Stel dus geen metabeschrijvingen op bomvol met keywords waar je wel op gevonden wilt worden, maar waar je helemaal geen content over geplaatst hebt op je blog. De algoritmes van Google zijn namelijk zover ontwikkeld, dat dit alleen maar averechts zal werken.
De metabeschrijving van het artikel dat je nu aan het lezen bent
In dit artikel leggen we uit hoe je met behulp van de plugin WordPress SEO door Yoast zelf je meta-beschrijvingen kunt optimaliseren.
Navigatie-items
Navigatie-items zeggen veel over wat er aan content op een blog gevonden kan worden. Over het algemeen zijn navigatie-items ook de interne links die op de meeste pagina`s van de website aanwezig zijn. Dit kunnen zowel menu-items zijn, als links naar specifieke categorieën of tagoverzichten.
Navigatie-items zijn bedoeld voor mensen die op zoek zijn naar bepaalde informatie. Geef dan ook namen aan navigatie-items die door een bezoeker direct goed geïnterpreteerd kunnen worden. De zoekmachines van tegenwoordig zijn intelligent genoeg om deze menu-items te zien in de context van het totale blog, en de onderwerpen die op dit blog worden behandeld. Korte, omschrijvende titels van navigatie-items zijn dus beter dan lange, op zoekmachines gerichte omschrijvingen.
Zoekmachines blijven stukken software en algoritmes die signalen nodig hebben om zo te kunnen beoordelen of bepaalde content relevant is.”
Interlinking
Zeker wanneer je blog groeit en een redelijk aantal posts gaat bevatten, zal het steeds eenvoudiger worden om individuele blogposts naar elkaar toe te linken. Door blogposts met elkaar te verbinden zal er een intern “spinnenweb” ontstaan van blogposts die elkaar aanvullen of op elkaar aansluiten. Dit brengt logica aan voor de zoekmachines, en zal ervoor zorgen dat je blog op bepaalde onderwerpen sneller boven komt drijven in de zoekmachines.
Opbouw van individuele blogposts
Zoekmachines blijven stukken software en algoritmes die signalen nodig hebben om zo te kunnen beoordelen of bepaalde content relevant is. Daarom is het altijd aan te raden om individuele blogposts op een logische manier op te bouwen.
Hierin ligt in onze ogen echter wel een verschil in aanpak tussen bijvoorbeeld een blog of een webshop. Bij on page SEO van een webshop wil je vaak productbeschrijvingen en informatieve pagina`s schrijven om bepaalde keywords (zoekwoorden) heen. Dit omdat een consument op zoek is naar een product of informatie over een product. Het is dus redelijk voorspelbaar op welke keywords de consument zal zoeken wanneer er gezocht wordt naar een bepaald product.
Als blogger heb je (meestal) een andere insteek, en schrijf je blogs vooral voor de lezer (en wellicht jezelf), maar minder voor de zoekmachines. Bij een productbeschrijving richt je de tekst op een keyword en zorg je dat dit keyword in ieder geval terug komt in de titel, het begin, middenstuk en slot van de tekst. Bij een blogartikel is het veel belangrijker dat de titel de lading (en eventueel het keyword) dekt en dat de gehele tekst die hierna komt hier goed bij aansluit. De signalen die naar een zoekmachine worden gestuurd bij blogposts, zullen namelijk meer contextueel zijn dan specifieke keywords die in de tekst terugkomen. Denk bij contextuele signalen aan interlinking, links en likes vanuit social media en de autoriteit van een auteur.
Afbeeldingen
Het is aan te raden om bij blogposts gebruik te maken van relevante afbeeldingen. Mensen zijn visueel ingesteld en houden ervan dat content ondersteund wordt door relevante afbeeldingen. Daanaast worden blogpposts die “rijke content” bevatten (tekst, afbeeldingen, video`s, audio, etc) ook zeer gewaardeerd door zoekmachines, omdat rijke content vaak duidelijker overkomt bij de bezoeker van de pagina in kwestie. Bij het gebruik van afbeeldingen doe je er als blogger goed aan om deze een duidelijke titel, description en alt tag mee te geven. Dit zorgt ervoor dat afbeeldingen altijd geïnterpreteerd kunnen worden door de zoekmachines en door gebruikers die een afbeelding niet kunnen zien.
Begrippenlijst
Door een kennisbank te integreren op je blog onderscheidt je jezelf van vergelijkbare blogs, en laat je tegelijkertijd zien dat je beschikt over bepaalde kennis binnen de niche(s) waarin je actief bent. Daarnaast kun je met een begrippenlijst een extra impuls geven aan de interlinking van je pagina`s en blogposts, en wordt het geheel van je blog qua structuur een stuk logischer voor de zoekmachines.
Een begrippenlijst moet je zien als een dynamische lijst die je in de loop van de tijd aanvult en aanpast waar nodig. Een belangrijke reden dat Wikipedia zo succesvol is in de zoekmachines, is dat het als het ware één groot spinnenweb is met logische verwijzingen naar onderwerpen en begrippen binnen dezelfde website. Wanneer je van jouw blog een mini-wikipedia maakt, dan zal dit zeker bijdrage aan de vindbaarheid van je blog in de zoekmachines.
Peter zegt
Leuk artikel maar ik mis het belangrijkste onderdeel, de relevantie van je blog en artikelen, wel een beetje.
Christiaan Slierendrecht zegt
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie. Zou je je reactie wat nader kunnen toelichten voor onze lezers?
Wanneer je veel schrijft over bepaalde onderwerpen zullen zoekmachines jouw blog inderdaad (op termijn) meer autoriteitswaarde toekennen mbt. bepaalde keywords. Zo zul je ook eerder een boek kopen dat gaat over een specifiek onderwerp waar je op dat moment in geïnteresseerd bent.
Is dit ongeveer wat je bedoelt, of heb je nog meer tips & toevoegingen?
Groet,
Chris