Grote merken maken er graag gebruik van: newsjacking. Maar wat is newsjacking nu eigenlijk precies, en hoe kun je het als blogger inzetten om meer bezoekers op je blog te ontvangen?
Wat is newsjacking?
Newsjacking is het inhaken op actuele gebeurtenissen in real time media. Het fenomeen newsjacking is dan ook pas ontstaan toen er real time media beschikbaar werden. In het pre-internet tijdperk was newsjacking daarom vrijwel onmogelijk, omdat het niet te doen was om bepaalde content in korte tijd viral te laten gaan.
Voorbeeld: de Elfstedentocht
Een schoolvoorbeeld van succesvolle newsjacking zien we tijdens de elfstedenkoorts. Heel Nederland veert op wanneer er sprake is van een mogelijke Elfstedentocht. Vorig jaar wisten een aantal merken hier zeer succesvol op in te haken door hun merk op een creatieve manier te koppelen aan de tocht der tochten.
Karwei Elfstedentocht inhaker(Klik voor vergroting)
Niet alle creaties kwamen van de merken zelf – er zaten ook een aantal creaties bij die op individueel initiatief gecreëerd waren – maar dit deed niets af aan het effect dat de inhakers hadden op het publiek. #Elfstedentocht was trending topic. De afbeeldingen werden massaal gedeeld via social media, en blogs als Versereclame en Reclameblog trokken duizenden extra bezoekers door de inhakers te verzamelen en op een rij te zetten.
Newsjacking voor bloggers
Grote merken gebruiken newsjacking graag om de “brand awareness” onder het grote publiek te vergroten. Maar newsjacking is ook voor bloggers een heel interessant middel om meer bezoekers naar een blog te trekken en daarmee de lezersschare uit te breiden.
Als blogger kun je op deze manier meeliften op de hefboom die gecreëerd wordt door content die speciaal is ontworpen om in te haken op actuele gebeurtenissen. Je kunt als blogger gebruik maken van bestaande content, maar natuurlijk ook zelf content creëren en deze uitzetten via je eigen blog. De kans dat deze inhakers worden overgenomen door andere bloggers en andere online kanalen is namelijk vele malen groter dan bij reguliere content.
Gepland vs. ongepland
Newsjacking kan zowel gepland als ongepland plaatsvinden. Geplande newsjacking kun je als blogger doen door middel van een inhaakkalender, waardoor je van tevoren al bepaalde dagen kunt selecteren. Je ruimt dan bewust tijd in om op een bepaalde dag content uit te zetten van je blog die inhaakt op bepaalde thema`s. Dat kan een dag als Koningsdag, Prinsjesdag of Secreteressedag zijn, maar ook iets minder bekends kan juist een heleboel mogelijkheden opleveren.
Het gevolg van het vroeg publiceren van inhakers is dat je sneller als bron wordt overgenomen door andere media, waardoor je eerder boven komt drijven in zoekmachines en meer verkeer krijgt via andere media.”
Het voordeel van geplande newsjacking is dat je als blogger voorwerk kunt doen. Zo kun je een overzicht samenstellen van content die inhaakt op de actualiteit in kwestie, of kun je zelf creatieve content bedenken en uitwerken. Hierdoor kun je het grootste gedeelte van het werk doen wanneer het jouw uitkomt, en is het op de dag zelf weinig werk om de content online te krijgen.
Ongeplande newsjacking komt voor wanneer er plotseling iets gebeurt dat opgepikt wordt door de media en breeduit besproken wordt door het grote publiek. Dat kunnen uiteenlopende gebeurtenissen zijn zoals schandalen, uitspraken, rampen, sportuitslagen, noem maar op.
Als blogger heb je als voordeel dat je snel kunt schakelen. Je kunt binnen zeer korte tijd een blogpost de online wereld in schieten en daarmee in sommige gevallen sneller zijn dan andere media.
Als je aan ongeplande newsjacking wilt doen, zorg er dan voor dat je andere werkzaamheden even kunt laten rusten, en focus je vol op de gebeurtenis die gaande is.
Wees er snel bij
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar erg belangrijk in newsjacking: wees de eerste, of als dat niet mogelijk is één van de eersten.
Hoe dichter je bij een nieuwsbron zit, hoe eerder je op de hoogte kunt zijn van bepaalde gebeurtenissen. Helemaal de eerste zijn zal als blogger vaak lastig zijn, maar je kunt wel actief werken aan het opbouwen van contacten in jouw blogniche die je kunnen voorzien van scoops.
Het gevolg van het vroeg publiceren van inhakers is dat je sneller als bron wordt overgenomen door andere media, waardoor je eerder boven komt drijven in zoekmachines en meer verkeer krijgt via andere media.
Houd rekening met de zoekmachines
Als het je gelukt is om de hand te leggen op actuele content met een hoge potentie als inhaker, is het goed om rekening te houden met het feit dat het grote publiek via zoekmachines massaal gaat zoeken naar content over de gebeurtenis in kwestie.
Verplaats je daarom in het hoofd van deze groep mensen, en verwerk deze zoekwoorden in de titel en de rest van je blogpost. Overdrijf hier niet in en schrijf de tekst in de eerste instantie voor de bezoeker, maar besef dat het weglaten van deze zoekwoorden veel bezoekers kan schelen.
Zet content uit via geselecteerde kanalen
Om een maximaal aantal bezoekers te ontvangen, doe je er goed aan om de content uit te zetten via meerdere kanalen. Om te beginnen heeft iedereen de beschikking over “reguliere kanalen” die je vaker gebruikt voor het uitzetten van blogcontent, zoals verschillende social media en social bookmarking websites.
Daarnaast helpt het erg wanneer je beschikt over een overzicht van invloedrijke personen en kanalen binnen jouw niche. Dat kunnen bloggers zijn en journalisten, of andere individuen en organisaties die een grote achterban hebben.
Het loont vaak de moeite om te investeren in deze contacten, aangezien warmere contacten eerder geneigd zijn om jouw blog als bron te vermelden in hun boodschap. Een persoonlijke mail, tweet of comment via een blog kan soms al genoeg zijn om het aantal bezoekers naar jouw artikel te vergroten.
Monitor!
Houd je bezoekersaantallen in de gaten (Google real time analytics) en monitor wat er gebeurt op je blog. Op deze manier kun je precies nagaan via welke kanalen de meeste bezoekers binnenkomen. Dat is erg belangrijk, omdat je op deze manier kunt inspringen waar nodig (bijvoorbeeld in de vorm van comments op andere blogs of social media kanalen) en waardevolle inzichten kunt opdoen over wat goed werkt en wat minder goed werkt, zodat je deze lessen op een volgend moment kunt toepassen.
Blijvend effect
Newjacking kan een enorme, tijdelijke stijging in je bezoekersaantallen teweeg brengen, maar daarmee houdt het niet per se op. Succesvolle meeliftcontent kan je blog echt op de kaart zetten, en ervoor zorgen dat mensen regelmatig bij je blog terugkeren.
Voor een maximaal effect, is het dan ook belangrijk dat je na je succesvolle newsjack snel een aantal nieuwe entries op je blog plaatst, om deze nieuwe volgers ook echt vast te houden.
Heb jij newsjacking weleens toegepast op je blog, of ken je goede voorbeelden van andere bloggers die dit hebben gedaan? We zien je voorbeelden graag tegemoet in de commentaarsectie onder dit artikel!
Geef een reactie