Je kunt leuk schrijven, blogt over interessante dingen, en doet actief aan promotie voor je blog via sociale media. En toch wil het maar niet echt vlotten wat betreft de bezoekersaantallen.
Wil je met andere woorden meer bezoekers op je blog, maar weet je niet zo goed hoe? Reageer dan eens op het blog van een ander.
Wat is blog commenten?
Voor alles wat enigszins interessant moet klinken gebruiken wij Nederlanders graag de Engelse term, en dus ga ik het nu met je hebben over ‘blog commenten’. Maar vrees niet: als het goed is, heeft het volgende ook echt enige waarde voor je.
Onder blog commenten verstaan we in ouderwets Hollands simpelweg de kunst van het commentaar geven op andermans blogartikelen. Leuk voor die ander natuurlijk om interactie te krijgen op zijn of haar blog, maar hoe krijg jij daar meer bezoekers mee?
Meer bezoekers krijgen met blog commenten
Dat werkt als volgt. Vaak kun je bij een reactie op een blog een link naar je eigen site plaatsen. Het idee laat zich dus al vrij eenvoudig raden. Je reageert, spamt je linkje, en via die link krijg je meer bezoekers.
Voor een heel eind waar, maar het ligt iets genuanceerder. Er zijn namelijk twee belangrijke dingen om op te letten.
- De blogs waar je op reageert
- Het soort reactie dat je plaatst
Laten we op allebei eens wat dieper ingaan.
Op welke blogs moet je reageren?
Als we kijken naar de blogs waar je op reageert, dan is het belangrijk dat deze binnen je niche vallen. De kans is dan namelijk het grootst dat mensen die jouw link tegenkomen ook daadwerklijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover jouw blog gaat.
Ook is het goed om te proberen de best bezochte blogs eruit te pikken. Vanuit SEO-technisch oogpunt geven deze de links die je naar je blog plaatst meer waarde, en meer bezoekers betekent natuurlijk ook meer ogen op jouw link.
Pas wel op dat je niet overdrijft, en bij ieder artikel op een populair blog je eigen site gaat promoten. Kies liever een aantal blogs uit, zodat je goed kunt spreiden.
Hoe moet je reageren?
Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je het juiste soort reacties plaatst. In een notendop komt het erop neer dat je wel iets nuttigs te vertellen moet hebben. Een beproefde tactiek is om in je reactie te verwijzen naar een eigen artikel dat aansluit bij het artikelonderwerp.
Verder kun je ook vragen stellen, en er is ook niets mis mee om zonder direct eigenbelang – buiten het plaatsen van de link dan – je gewoon af en toe eens in een discussie te mengen.
Een goede reacie voegt altijd iets toe. Richt je dan ook vooral op de kwaliteit, en niet op de kwaliteit. Zo zorg je ervoor dat mensen jouw naam steeds meer gaan associeren met expertise, met alle positieve gevolgen voor je blog (en jezelf) vandien.
Denk verder dan blogs
Het is ten slotte goed om jezelf niet te beperken tot blogs. Ook op forums, en in discussiegroepen op Facebook en LinkedIn heb je vaak mogelijkheden om aan commenting te doen.
Afgesloten online communities waarin je kunt sparren met gelijkgestemden zijn ook zeker nuttig. Zo creëer je namelijk niet alleen verkeer, maar zet je jouw blog ook op de kaart bij personen met autoriteit binnen jouw niche. En aangezien deze personen vaak een grote volgersbase hebben, geeft dat je weer allerlei mogelijkheden om een nog groter publiek te bereiken.
Moraal van het verhaal: verspreid jouw boodschap en expertise ook buiten je blog, en verhoog zo je bezoekersaantallen.
Vincent zegt
Informatief en nuttig. Zeker de tip om kwalitatief en niet kwantitatief te commenten onderschrijf ik van harte!
Michiel zegt
Ik richt me met mijn websites op ondernemers in een bepaalde regio, namelijk het Gooi. Er zijn wel enkele andere websites en groepen op Linkedin die zich ook op deze doelgroep richten, maar daar zijn helaas maar heel zelden discussies. Voor veel met name kleine ondernemers is internet nog een ver-van-mijn-bed-show. Vaak zien ze wel de mogelijkheden, maar past het nog niet in de dagelijkse werkzaamheden. Hoe betrek je deze mensen toch bij discussies?
Maurice Krabbendam zegt
Vincent: Thanks, de kwaliteit is ook in mijn ogen één van de meest essentiële onderdelen van het verhaal hierboven.
Michiel: Dat is inderdaad lastig. Nu gaat het bovenstaande verhaal in eerste instantie over het geven van informatieve reacties op andermans content, om zo je expertise en backlinks te doen toenemen. Dat kan gelukkig ook gewoon als er verder niemand reageert, al verkleint dat natuurlijk wel de kans op verdere interactie. In jouw geval zou ik proberen om iets breder te denken. Probeer bijvoorbeeld blogs/discussiegroepen op te zoeken die weliswaar over ondernemen gaan, maar dan niet specifiek in het Gooi. Of meng je in de discussies op pagina’s over andere onderwerpen in het Gooi, en probeer er de invalshoek van een ondernemer bij te bedenken. Beiden zullen relevante backlinks opleveren, vergroten je bereik en openen bovendien de deur naar interessante nieuwe contacten.
Verder kun je mensen die offline zijn nooit echt “dwingen” om online te gaan, maar je kunt de ondernemers wel motiveren dit te doen door hun eigen taal te spreken. Leg zo’n ondernemer bijvoorbeeld uit dat een interview op jouw blog en een link terug naar zijn/haar eigen site meer klanten kan opleveren. Daarnaast kan het bijvoorbeeld ook erg goed helpen als je op je eigen blog af en toe een wat extremere stelling inneemt over een onderwerp, omdat mensen dan eerder geneigd zijn om te reageren.
Noodweer België zegt
Meteen een perfect voorbeeld waarom ik een nieuwe reactie laat vallen op deze website ! Een erg nuttig en informatief artikel. Dank hiervoor.
Hazel zegt
Volgens mij is een deel van deze informatie deels achterhaald. Het reageren op andere blogs helpt zeker aan het opbouwen van je naamsbekendheid, maar niet per se meer om de bovenstaande reden.
Google heeft namelijk het nodige veranderd waardoor links in het commentgedeelte als minder relevant worden gezien. Dat wás dus een handig trucje. Bovendien kunnen veel webmasters aan dit type links de relatie ‘nofollow’ meegeven waardoor ze er bewust voor zorgen dat de Google bots deze links niet indexeert.
Maurice Krabbendam zegt
Klopt zeker Hazel. Het is mede hierom extra belangrijk dat bloggers het commenten bij anderen selectief en kwalitatief toepassen, want voor de linkjes alleen moet je het niet doen.
De kracht van het blog commenten heeft in mijn ogen vooral te maken het verhogen van je eigen zichtbaarheid en expertise. Zoals ik aangaf in het artikel: je moet wel wat te vertellen hebben!
En hoe meer jouw comments passen in de context van de site waar je ze plaatst, des te eerder zal Google de link als waardevol aanmerken. Ik denk dat als mensen hierin in ALLE links die ze ergens plaatsen (in hele algemene zin dus) rekening mee houden, dat ze dan al een heel eind goed op weg zijn wat betreft “linkbuilding”.
Bedankt voor je input!
Christiaan Slierendrecht zegt
Wat wellicht nog interessant is om mee te nemen in het kader van blog commenting is dat Google een verandering heeft doorgemaakt van Referentie (links) naar Content (kwaliteit) naar Context (relevantie). Kort door de bocht: Links+kwaliteit+relevantie zorgen voor een betere uitgangspositie in de zoekmachines.
That said is het zeker waar dat de linkwaarde van blog comments flink zijn afgenomen, maar de kwaliteit en context nog altijd meewegen als we het over comments hebben. Zo zal een blog artikel met een groot aantal kwalitatief hoogwaardige comments (kwaliteit) die ook nog eens aansluiten bij het onderwerp (context) veel waarde kunnen toevoegen uit SEO perspectief. Het zoekalgoritme van the big G wordt steeds verfijnder en dit wil niet per definitie zeggen dat een follow of no follow link 100% het verschil maakt.
Bryn van Nuissenburg zegt
Deze tips ga ik zeker benutten! Ik denk dat de kwaliteit van het commenten op andere websites ook een belangrijk onderdeel is zodat mensen je sneller zullen vinden. Goede info!