Als je een Facebook-pagina beheert, heb je te maken met EdgeRank. EdgeRank is een systeem van het sociaal netwerk om te bepalen hoeveel mensen jouw posts te zien krijgen. Dit gebeurt namelijk lang niet bij alle volgers/likes van je pagina. Er zijn extreme verhalen van pagina’s met grote aanhang, waarbij slecht 4-10% van de aanhang elke post te zien krijgt in zijn of haar nieuwsoverzicht.
Jouw EdgeRank wordt simpel gezegd bepaalt naar aanleiding van drie factoren:
- De affiniteit van de fan met jouw merk/pagina,
- Het gewicht van de post en
- Het verval van de post.
Wat betekent dit concreet?
- De affiniteit betekent simpelweg hoe vaak de fan jouw pagina bezoekt of jouw posts liket. Als de fan aantoont betrokken te zijn met jouw pagina, zal hij/zij ook vaker posts van jou te zien krijgen.
- Het gewicht wordt bepaald door middel van de vorm van content die je plaatst. Pure tekst-posts krijgen een lagere EdgeRank dan posts met video’s/foto’s/links. Posts met locatie schijnen ook een hogere EdgeRank te krijgen, maar dit is nog niet bevestigd.
- En tot slot het verval van de post: dit valt simpel uit te leggen. Hoe langer geleden de post is geplaatst, hoe minder relevant het geacht wordt en hoe lager de EdgeRank is.