• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boeken
    • Boek promoten
    • Flipp
  • Contact

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Je bent hier: Home / Artikelen / Wat is een call-to-action?

Wat is een call-to-action?

januari 24, 2014 Door Maurice Krabbendam 2 Reacties

megaphone-50092_640Als je geld wilt verdienen met je blog, dan is het belangrijk om je bezoekers tot bepaalde handelingen aan te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld aan affiliate marketing doet en een bepaald product of een bepaalde dienst promoot, dan wil je dat bezoekers via jouw blog doorklikken naar de websites van de adverteerters waar je mee samenwerkt. Ofwel een call-to-action.

Maar soms wil je ook binnen je blog een bepaalde actie stimuleren. Bijvoorbeeld het achterlaten van een reactie bij een artikel, of het invullen van een e-mailadres om op de nieuwsbrieflijst te komen. Of gewoon simpelweg dat een bezoeker nog wat langer op je site blijft hangen.

Een belangrijk wapen voor het aanzetten tot al dit soort handelingen, is de call-to-action.

De betekenis van die term zit al in de naam opgesloten: ‘een roep om actie’. Het is een goed geplaatste link met een treffende anchortekst die je bezoekers een belangrijk duwtje in de door jouw gewenste richting kan geven.

Hoewel er dus altijd een link aan te pas komt, kan de call-to-action vele verschillende gedaantes aannemen. Denk bijvoorbeeld aan een banner, een lijstje met gerelateerde artikelen, of zoiets simpels als een affiliate link in een artikel.

Plaatsing van de call-to-action

Een call-to-action kan niet alleen verschillende vormen aannemen, maar kan ook op uiteenlopende plekken in je blog worden geplaatst. Banners zie je bijvoorbeeld vaak terugkomen in de header of sidebar, terwijl een lijstje met gerelateerde posts meestal onderaan een artikel komt te staan.

Een goede call-to-action motiveert de bezoeker vooral onbewust om een bepaalde actie te ondernemen.”

Elke vorm van call-to-action heeft zo z’n eigen specifieke do’s en don’ts, maar een goede algemene regel om te onthouden, is dat een call-to-action nooit storend mag zijn.

Begin dus zeker niet aan irritante pop-ups, want daarmee komt je site onbetrouwbaar over, en jaag je juist mensen weg. Bovendien breek je daarmee een andere belangrijke regel, namelijk dat een call-to-action nooit afbreuk mag doen aan de inhoud. Een goede call-to-action is juist zo geplaatst, dat deze een logische aanvulling vormt op de rest van de content.

We onderscheiden twee vormen van call-to-actions: de handmatige en de automatische. Hieronder gaan we dieper in op allebei deze vormen.

Handmatige call-to-action

Onder een handmatige call-to-action verstaan we een link die je zelf in een artikel plaatst. Call-to-actions in teksten kun je het beste handmatig plaatsen, omdat het net afhangt van de rest van de tekst hoe de call-to-action eruit moet komen te zien.

Een goede handmatige call-to-action motiveert de bezoeker vooral onbewust om een bepaalde actie te ondernemen. Het is zaak om je lezers zelf te laten bedenken dat ze ergens op willen klikken. Dit kan alleen als jouw call-to-action aansluit bij het onderwerp waar het in een specifiek artikel over gaat.

Als je het in een artikel bijvoorbeeld hebt over verschillende programma’s voor fotobewerking, dan is dat een prima inleiding om een downloadlink voor het programma Photoshop te plaatsen. Dat is voor deze lezer namelijk relevante informatie. Dat jij er dan eventueel een commissie voor krijgt, doet daar verder geen afbreuk aan.

Het is ook goed om mensen via call-to-actions naar andere plekken op je site te sturen, zodat je ze langer op de site vasthoudt. Een artikel waarin je het begrip spiegelreflexcamera uitlegt, kun je bijvoorbeeld perfect afsluiten met een verwijzing naar een ander artikel waarin een top 5 van zulke camera’s wordt gegeven.

Zo leid je bezoekers op natuurlijke wijze door je site, en hiermee verhoog je weer de kans dat ze een keer ergens een affiliate link aanklikken.

Automatische call-to-actions

De handmatige call-to-action in een artikel moet dus goed aansluiten bij de specifieke content waarbij hij geplaatst wordt, maar veel andere call-to-actions op je blog kun je automatiseren met behulp van plugins.

Navigatiemenu

De basis van automatische call-to-actions is je navigatiemenu, wat ieder rechtgeaard blog natuurlijk heeft. Zo zorg je ervoor dat lezers snel kunnen zien wat je blog in grote lijnen allemaal te bieden heeft.

Widgets

Je kunt daarnaast in WordPress handig gebruik maken van widgets. Denk aan een lijstje van categorieën in je sidebar, en vergeet ook zeker niet de klassieker: het rijtje met meest recente posts. Zo heb je gelijk op iedere pagina al een hoop links waarmee je bezoekers aanspoort om op de site te blijven.

Widgets kun je ook gebruiken om affiliate links op iedere pagina weer te geven, in de vorm van een tekstlink of banner. Zorg wel dat je niet overdrijft. Het moet nooit zo zijn dat je sidebar helemaal volgeramd zit met sponsorlinks, want dan is er niet echt sprake meer van de onbewuste motivatie waar we het eerder over hadden.

Als je een widget in je sidebar zet, wordt deze vaak bij alle pagina’s weergegeven. Met de plugin Widget Logic kun je als je wilt specifiek aangeven op welke pagina’s een widget moet verschijnen. Zo kun je call-to-actions per onderwerp of categorie aanpassen.

Eindeloos veel mogelijkheden

Er zijn nog veel meer plugins waarmee je op eenvoudige wijze automatische call-to-actions kunt genereren. Denk bijvoorbeeld aan de Ultimate Tag Cloud Widget, waarmee je op visuele wijze een wolk van de meest voorkomende tags op je site maakt. Of de plugins waarmee automatisch een rijtje links naar gerelateerde posts wordt gegenereerd bij elk artikel, zoals YARPP.

Heb jij nog andere suggesties voor het plaatsen van handmatige of automatische call-to-actions? Wij horen ze graag van je!

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Geld verdienen met een blog

Over Maurice Krabbendam

Maurice Krabbendam is sinds 2008 actief als online copywriter, en inmiddels ook steeds vaker als WordPress web designer. Weten waar hij momenteel mee bezig is, of contact met hem opnemen? Bezoek dan de Krabbendam Internet Consulting website.

Comments

  1. Noodweer zegt

    januari 24, 2014 op 7:43 pm

    Zorgt een widget met recent posts niet voor duplicated content als dat op alle pagina’s verschijnt? Daarom durf ik dat voorlopig nog niet te integreren?

    PS: is het mogelijk om eens een artikel te schrijven over SEO en de werking van een canonical? Ik gebruik de SEO plugin van Yoast. Fijn weekend.

    Beantwoorden
  2. Maurice Krabbendam zegt

    januari 24, 2014 op 11:12 pm

    Van Duplicate content is alleen sprake als je dezelfde artikelen op meerdere pagina’s/websites neerzet. Zo’n widget met recent posts is slechts een menu-item met links. Zeg maar uit de categorie navigatie. Dus je hoeft je zeker geen zorgen te maken dat dit als duplicate content zal worden gezien.

    Bedankt voor de suggestie, we zetten-em op de lijst. Ook fijn weekend!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2019 · Magazine Pro Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres.
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer