Affiliate marketing is één van de beste manieren om bezoekers op je blog om te zetten in klinkende munt. Als jij ook met affiliate marketing aan de slag wilt gaan, is het allereerst zaak om een geschikt affiliate programma te vinden. Maar hoe kies je nou het programma dat het beste bij jouw blog past?
Om affiliate programma’s te kunnen selecteren die optimaal aansluiten bij jouw blog, kun je jezelf de volgende zeven vragen stellen:
Welk affiliate programma passen potentieel goed bij mijn blog?
Verplaats je in de lezers van je blog. Wat voor mensen zijn dit? Hoe zit hun demografische opbouw in elkaar? Welke producten en diensten vinden zij interessant? Gebruik deze info om een shortlist op te stellen van affiliate programma’s die interessant zijn voor jouw lezers.
Is mijn blog gericht op een brede of op een smalle doelgroep?
Wanneer je blog gericht is op een brede doelgroep, zul je in het algemeen ook een lezersschare met een brede interesse in je onderwerp aantrekken. Dit is een belangrijk element om rekening mee te houden wanneer je een keuze gaat maken voor het soort product dat je wilt gaan promoten.
Op een brede doelgroep kun je veel verschillende soorten producten uitproberen, en zelfs naast elkaar promoten. Als je een smalle doelgroep hebt – meestal omdat je over een specifiek onderwerp blogt – dan kun je er het beste voor zorgen dat de producten die je promoot erg dicht aansluiten bij dat onderwerp. Je hebt dan dus iets minder keuze, maar omdat je bezoekers trekt die geïnteresseerd zijn in een vrij specifiek onderwerp, is de conversie op je producten potentieel gezien ook vele malen hoger.
Een breed onderwerp is bijvoorbeeld “koken”, terwijl een smal onderwerp “Italiaanse recepten” is. Je ziet zelf waarschijnlijk al vrij snel waar de verschillen liggen in promotiemogelijkheden.
Heeft mijn blog veel of weinig bezoekers?
Nauw verbonden aan de afweging brede versus smalle doelgroep, is het verschil tussen een blog met veel of weinig bezoekers. Wanneer je blog relatief weinig bezoekers heeft, wil je nog steeds toewerken naar een maximale omzet uit affiliate inkomsten. Een blog met 5.000 bezoekers per maand moet nou eenmaal gemiddeld per bezoeker meer omzetten dan een blog met 10.0000 bezoekers per maand om tot hetzelfde bedrag te komen.
Hieruit volgt dat: hoe lager je bezoekersaantallen, hoe eerder je geneigd moet zijn om op zoek te gaan naar duurdere producten om te promoten, met ook een hogere commissie per lead.
Wat is de gemiddelde orderwaarde van een affiliate programma?
Soms kun je achterhalen wat de gemiddelde orderwaarde (het totaalbedrag dat shoppers per bestelling uitgeven) van een affiliate programma is. Vaak is dit het geval wanneer het programma bij een groot affiliate netwerk is aangesloten, en daar een eigen pagina met specifieke informatie en statistieken heeft. Hier geldt: hoe hoger de gemiddelde orderwaarde, hoe beter.
Wat is het commissiepercentage van een affiliate programma?
Hoe hoger het commissiepercentage, hoe beter, toch? Over het algemeen klopt dit en zul je bij twee vergelijkbare affiliate programma`s altijd kiezen voor het programma met de hoogste commissiepercentages. Houdt hierbij echter ook rekening met de gemiddelde orderwaarde van de programma`s in kwestie. Ook is het belangrijk om te kijken naar de voorwaarden voor een bepaalde commissie. Vaak zijn deze stapsgewijs opgebouwd. Vraag jezelf af wat voor volume voor jou haalbaar is, en kijk op welk percentage je daarmee precies uitkomt.
Wat zijn de overige metrics?
Vaak staan er een aantal nuttige cijfers vermeld bij een affiliate programma. Denk hierbij aan de gemiddelde keuringsperiode en het aantal leads dat goed- of afgekeurd wordt. Houd er rekening mee dat er enige tijd overeen gaat voordat je gerealiseerde omzet ook daadwerkelijk op je bankrekening ziet verschijnen. Het kan zo een dikke maand duren voordat een lead gekeurd is en er gaat vaak nog een maand overheen voordat het bedrag vrijgegeven is en wordt overgemaakt.
Wat vinden anderen van dit programma?
Ook kan het geen kwaad om te bekijken wat de ervaringen zijn van andere affiliates met een bepaalde adverteerder. Wanneer er een hoog commissiepercentage wordt aangeboden, maar veel leads (onterecht) worden afgekeurd, dan kun je daar het beste even goed bij stilstaan, en je misschien toch beter oriënteren op andere programma’s.
Belang van een goede keuze
Je kunt natuurlijk altijd nog switchen naar een ander affiliate programma als je eerste keuze toch niet zo bevalt, maar dat neemt niet weg dat de beslissing welke je als eerste gaat proberen een belangrijke is. Het bedrag dat je uiteindelijk omzet kan namelijk al wezenlijk verschillen tussen de ene en de andere adverteerder, en je wilt die optimale winst het liefst natuurlijk gelijk vanaf het begin hebben.
We zijn ook erg benieuwd wat jouw methode is om een geschikt affiliate programma te kiezen. Je kunt dit met ons en de andere lezers delen in de comments hieronder.
Geef een reactie