• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Hoe kies je een affiliate programma?

Hoe kies je een affiliate programma?

november 19, 2013 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Affiliate marketing is één van de beste manieren om bezoekers op je blog om te zetten in klinkende munt. Als jij ook met affiliate marketing aan de slag wilt gaan, is het allereerst zaak om een geschikt affiliate programma te vinden. Maar hoe kies je nou het programma dat het beste bij jouw blog past?affiliate programma

Om affiliate programma’s te kunnen selecteren die optimaal aansluiten bij jouw blog, kun je jezelf de volgende zeven vragen stellen:

Welk affiliate programma passen potentieel goed bij mijn blog?

Verplaats je in de lezers van je blog. Wat voor mensen zijn dit? Hoe zit hun demografische opbouw in elkaar? Welke producten en diensten vinden zij interessant? Gebruik deze info om een shortlist op te stellen van affiliate programma’s die interessant zijn voor jouw lezers.

Is mijn blog gericht op een brede of op een smalle doelgroep?

Wanneer je blog gericht is op een brede doelgroep, zul je in het algemeen ook een lezersschare met een brede interesse in je onderwerp aantrekken. Dit is een belangrijk element om rekening mee te houden wanneer je een keuze gaat maken voor het soort product dat je wilt gaan promoten.

Op een brede doelgroep kun je veel verschillende soorten producten uitproberen, en zelfs naast elkaar promoten. Als je een smalle doelgroep hebt – meestal omdat je over een specifiek onderwerp blogt – dan kun je er het beste voor zorgen dat de producten die je promoot erg dicht aansluiten bij dat onderwerp. Je hebt dan dus iets minder keuze, maar omdat je bezoekers trekt die geïnteresseerd zijn in een vrij specifiek onderwerp, is de conversie op je producten potentieel gezien ook vele malen hoger.

Een breed onderwerp is bijvoorbeeld “koken”, terwijl een smal onderwerp “Italiaanse recepten” is. Je ziet zelf waarschijnlijk al vrij snel waar de verschillen liggen in promotiemogelijkheden.

Heeft mijn blog veel of weinig bezoekers?

Nauw verbonden aan de afweging brede versus smalle doelgroep, is het verschil tussen een blog met veel of weinig bezoekers. Wanneer je blog relatief weinig bezoekers heeft, wil je nog steeds toewerken naar een maximale omzet uit affiliate inkomsten. Een blog met 5.000 bezoekers per maand moet nou eenmaal gemiddeld per bezoeker meer omzetten dan een blog met 10.0000 bezoekers per maand om tot hetzelfde bedrag te komen.

Hieruit volgt dat: hoe lager je bezoekersaantallen, hoe eerder je geneigd moet zijn om op zoek te gaan naar duurdere producten om te promoten, met ook een hogere commissie per lead.

Wat is de gemiddelde orderwaarde van een affiliate programma?

Soms kun je achterhalen wat de gemiddelde orderwaarde (het totaalbedrag dat shoppers per bestelling uitgeven) van een affiliate programma is. Vaak is dit het geval wanneer het programma bij een groot affiliate netwerk is aangesloten, en daar een eigen pagina met specifieke informatie en statistieken heeft. Hier geldt: hoe hoger de gemiddelde orderwaarde, hoe beter.

Wat is het commissiepercentage van een affiliate programma?

Hoe hoger het commissiepercentage, hoe beter, toch? Over het algemeen klopt dit en zul je bij twee vergelijkbare affiliate programma`s altijd kiezen voor het programma met de hoogste commissiepercentages. Houdt hierbij echter ook rekening met de gemiddelde orderwaarde van de programma`s in kwestie. Ook is het belangrijk om te kijken naar de voorwaarden voor een bepaalde commissie. Vaak zijn deze stapsgewijs opgebouwd. Vraag jezelf af wat voor volume voor jou haalbaar is, en kijk op welk percentage je daarmee precies uitkomt.

Wat zijn de overige metrics?

Vaak staan er een aantal nuttige cijfers vermeld bij een affiliate programma. Denk hierbij aan de gemiddelde keuringsperiode en het aantal leads dat goed- of afgekeurd wordt. Houd er rekening mee dat er enige tijd overeen gaat voordat je gerealiseerde omzet ook daadwerkelijk op je bankrekening ziet verschijnen. Het kan zo een dikke maand duren voordat een lead gekeurd is en er gaat vaak nog een maand overheen voordat het bedrag vrijgegeven is en wordt overgemaakt.

Wat vinden anderen van dit programma?

Ook kan het geen kwaad om te bekijken wat de ervaringen zijn van andere affiliates met een bepaalde adverteerder. Wanneer er een hoog commissiepercentage wordt aangeboden, maar veel leads (onterecht) worden afgekeurd, dan kun je daar het beste even goed bij stilstaan, en je misschien toch beter oriënteren op andere programma’s.

Belang van een goede keuze

Je kunt natuurlijk altijd nog switchen naar een ander affiliate programma als je eerste keuze toch niet zo bevalt, maar dat neemt niet weg dat de beslissing welke je als eerste gaat proberen een belangrijke is. Het bedrag dat je uiteindelijk omzet kan namelijk al wezenlijk verschillen tussen de ene en de andere adverteerder, en je wilt die optimale winst het liefst natuurlijk gelijk vanaf het begin hebben.

We zijn ook erg benieuwd wat jouw methode is om een geschikt affiliate programma te kiezen. Je kunt dit met ons en de andere lezers delen in de comments hieronder.

 

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Geld verdienen met een blog

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2021 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer