Van leads naar klanten
Steeds meer bedrijven voegen een blog toe aan hun website om hun zichtbaarheid te vergroten. Een goed plan, maar het is belangrijk om niet te vergeten waar het echt om draait: leads. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw blog daadwerkelijk nieuwe klanten oplevert?
Zoek de klanten op waar ze zitten
Ieder bedrijf heeft (als het goed is) een business plan. Er is een product dat of dienst die moet worden verkocht, en er zijn potentiƫle klanten (oftewel: leads) waar jij je als ondernemer op richt.
Wanneer je een bedrijfsblog gaat inzetten om een nieuwe doelgroep te bereiken is dit niet anders. Je schrijft niet alleen om het schrijven, maar je schrijft voor die mensen die interesse in je product hebben.
Waar deze klanten zitten hangt heel erg af van het soort bedrijf. Voor een vrij algemeen product is marketing via algemene sociale media als Facebook en zelfs Twitter interessant. Maar voor specifieke diensten kan het vaak een veel beter idee zijn om je te richten op LinkedIn. Professionals zijn namelijk veel eerdere geneigd om de waarde van jouw product in te zien dan een toevallige passant op Facebook.
Met name afgebakende discussiegroepen over een bepaald onderwerp zijn interessant. Meld je ervoor aan, reageer in bestaande discussies, en grijp iedere gelegenheid aan om een linkje naar je eigen bedrijfsblog in je posts te verwerken.
Hetzelfde kun je doen via blog commenten. Als je andere blogs opzoekt die raakvlakken hebben met jouw bedrijf, is dit een ideale gelegenheid om op contextuele wijze te reageren met links naar artikelen op je eigen blog. In dit artikel lees je meer over blog commenten.
Doe keyword research
Uiteraard is het belangrijk om op je bedrijfsblog te schrijven over die onderwerpen die voor jou en je bedrijf relevant zijn. Maar het is goed om hier een structuur in aan te brengen. Gebruik de Keyword Planner van Google om te bepalen welke zoekwoorden die passen bij jouw bedrijf goed scoren, en pas hier je contentstrategie op aan voor meer leads. Belangrijk hierbij is dat je zowel in titels, tussenkopjes en tekst regelmatig het getargete keyword laat terugkomen, maar overdrijf niet in de richting van spam.
Zorg voor goede call-to-actions
Een blog is in principe slechts een platform waarop bezoekers binnenkomen. Al heb je 50.000 bezoekers per maand: hier heb je niks aan als je ze vervolgens niet doorstuurt naar een concreet aanbod van jouw bedrijf. Deze doorverwijzingen noemen we call-to-actions.
Call-to-actions kunnen allerlei vormen aannemen, maar op je bedrijfsblog moet je vooral denken aan diensten en producten die jij te bieden hebt. Een linkje naar je webwinkel dus, of een duidelijke banner waarin je laat zien wat jij voor de bezoeker kan betekenen. Hoe beter de call-to-action aansluit op het onderwerp van het artikel (waarin deze bezoeker duidelijk interesse heeft) des te hoger de conversie van verkeer naar daadwerkelijke leads zal zijn.
Probeer niet iedereen te pleasen
Ik zei net al dat je niets hebt aan 50.000 maandelijkse bezoekers die je nergens naartoe doorverwijst, maar nog erger is het als die 50.000 bezoekers weinig tot geen interesse hebben in het product of dienst dat jij met je bedrijf aanbiedt.
Potentiƫle klanten krijg je binnen als je zoveel mogelijk blogt over onderwerpen die zeer direct te maken hebben met de service die je biedt. Denk hierbij vooral in problemen en oplossingen. Als jij in een blogartikel een vraag waar iemand mee zit kunt beantwoorden met een dienst of product van je bedrijf, dan is dit het ideale recept voor een blog waarmee je veel leads kunt genereren. Probeer dus niet iedereen te pleasen, maar richt je op de mensen die ook echt de portemonnee zouden kunnen trekken.
Overweeg een ghostwriter in te huren
Dat een blog kan worden ingezet voor leadgeneratie staat voor mij vast, maar dit betekent niet dat iedereen hiertoe in staat is. Jouw eigen specialisme is het vak wat je uitoefent, en hoewel sommige mensen daarnaast ook prima kunnen schrijven, is dit zeker niet bij iedereen het geval. Dit is absoluut geen schande. De meeste ondernemers laten hun boekhouding door een accountant doen, en als hun auto stuk is gaan de meesten van hen ook naar de garage toe.
Zo is het ook met bloggen. Als je zelf weinig tot geen ervaring hebt met schrijven, overweeg dan om iemand in te huren die er wel in getraind is. Het liefst iemand die ook wat afweet van keyword research, het schrijven voor een bepaalde doelgroep en het goed plaatsen van call-to-actions. Zo heb je de meeste kans om met je bedrijfsblog ook daadwerkelijk leads te genereren.
Ghostwriter inhuren? Bekijk dan eens onze Personal Blogger service!
Geef een reactie