Geld verdienen met bloggen
Wanneer je een blog hebt met een leuk bezoekersaantal, dan kan je geld verdienen met bloggen door middel van het plaatsen van betaalde content. In dit artikel laten we zien met welke soorten betaalde content je geld kunt verdienen als blogger.
Waarom betaalde content?
Blogs en bloggers zijn er in vele soorten en maten. Feit is dat de blogosphere een enorme invloed heeft verworven op het online podium. Dit betekent dat bloggers enorme smaakmakers zijn geworden onder hun volgers.
Dit is de grote merken ook niet ontgaan. We zien een verandering plaatsvinden waarbij veel bedrijven en merken steeds meer gebruik gaan maken van branded content en niet alleen meer inzetten op massamedia. Het verspreiden van een boodschap onder een gerichte doelgroep online is immers veel effectiever (en minder kostbaar) dan peperdure campagnes via traditionele media als radio en relevisie.
Als blogger kun je hierdoor een graantje meepikken van deze nieuwe media strategieën. Sommige critici menen dat je als blogger niet moet beginnen aan betaalde content, omdat dit ervoor kan zorgen dat de mening van de blogger beïnvloed kan worden door het feit dat hij of zij betaald wordt en een merk dus altijd in een positief daglicht zal stellen.
Anderen delen deze mening niet en vinden – waarschijnlijk terecht – dat betaalde content juist heel goed kan passen bij een blog (mits het relevante content is) en de blogger helpt om actief door te gaan met het onderhouden van een blog.
Er zijn een aantal bloggers in Nederland die goed kunnen leven van bloggen en dit komt vrijwel altijd doordat een deel van hun inkomsten gegenereerd wordt door betaalde content. Het plaatsen van betaalde content als blogger lijkt dan ook steeds meer geaccepteerd te worden, en de lezers van blogs kunnen zelf vaak makkelijk het verschil zien tussen reguliere en betaalde content.
Soorten betaalde content
Er zijn verschillende soorten betaalde content die je als blogger kunt plaatsen. We zetten de belangrijkste soorten voor je op rij:
Video content
Online video-marketing is uitgegroeid tot een serieuze tak van sport binnen de totale marketingmix. Bedrijven zetten mediabureaus en bureaus die gespecialiseerd zijn in het verspreiden van video-content in om te zorgen voor een groot bereik van deze video-content. Doel is veelal om de video’s online viral te laten gaan, waardoor er extra (gratis) blootstelling van de boodschap wordt bereikt. Als blogger plaats je een video in een nieuw blogbericht en schrijf je hier meestal een aantal regels aan tekst bij om duidelijk te maken waar de video over gaat en om bezoekers te motiveren de video te bekijken.
Gangbare vergoeding: € 25 – € 350
Betaalde “gastblogs”
Het kan zijn dat je als blogger benaderd wordt door iemand die een “gastblog” wil plaatsen op jouw website. De boodschap is dan vaak dat je een of meerdere gastartikelen aangeleverd krijgt die passen bij het onderwerp van jouw weblog. In werkelijkheid zit hier echter vaak een online marketingbureau achter dat uit is op promotie van een klant, of dat de artikelen vanwege SEO-doeleinden verspreidt.
Wanneer je dit soort verzoeken een aantal malen hebt gehad herken je vaak een patroon in de opbouw van deze mailtjes. We raden je aan om uit te kijken met het plaatsen van dit soort artikelen voordat je weet wat de intentie is van de partij die de content levert.
Met het plaatsen van betaalde gastblogs met contextuele waarde voor de bezoekers van je blog is in principe weinig mis. Maar wanneer het doel van een dergelijke artikel slechts de SEO van een ander is, dan kun je ervoor kiezen om dit niet te accepteren, omdat Google niet houdt van dit soort content. Wanneer dit soort content sporadisch geplaatst wordt en slechts een klein onderdeel uitmaakt van de gehele stroom aan blogs zal het echter weinig uitmaken. Kortom, maak altijd zelf een goede inschatting!
Gangbare vergoeding: € 25 – € 120
Editorials & Advertorials
Een zeer interessante vorm van betaalde content voor bloggers zijn editorials en advertorials. Hierbij onderscheiden we editorials van advertorials omdat editorials door de blogger zelf zijn geschreven en advertorials aangeleverd worden door de klant. Er is echter niet altijd een hele strakke grens tussen deze vormen omdat de ene klant een blogger veel ruimte geeft, terwijl andere klanten meer controle willen behouden over hetgeen er geschreven wordt.
Editorials en advertorials kunnen bestaan uit verschillende vormen van content zoals tekst, afbeeldingen en video. De vergoeding die je voor editorials of advertorials kunt ontvangen loopt zeer uiteen. Dit is onder meer afhankelijk van de niche waarin je als blogger actief bent, de daarbij behorende doelgroep en het aantal bezoekers.
Gangbare vergoeding: € 25 – € 1.500
Product reviews
Deze vorm van betaalde content zie je bijvoorbeeld vaak bij beauty-bloggers. De blogger in kwestie krijgt een pakket met beauty-producten thuis gestuurd en maakt hier vervolgens een review van. Vervolgens wordt deze review geplaatst op het blog in de vorm van een blogartikel, video of een combinatie daarvan. Gevolg: de volgers van het blog maken kennis met een bepaald product en zullen zich eerder identificeren met het product, omdat zij zich identificeren met de blogger in kwestie.
De vergoeding voor product reviews loopt zeer uiteen. Dit kan in het ene geval een betaling “in natura” zijn, zodat de blogger gratis producten ontvangt, maar kan ook samen gaan met een financiële vergoeding die maar net afhankelijk is van het bereik en doelgroep van de blogger.
Gangbare vergoeding: wisselend
Betaalde content op jouw blog
Ben je benieuwd wat voor manieren er bestaan om aan betaalde content voor jouw eigen blog te komen? Binnenkort verschijnt er op DutchBlogger een artikel waarin we hiervoor een aantal bruikbare tips geven. Als het artikel online staat, zullen we ook hier een linkje plaatsen!
angelique zegt
kennen jullie yoors al ?
hier een link ervan deze site is handig en vooral fijn voor beginende bloggers
https://yoo.rs/henkjan.de-krijger/blog/ook-lid-worden-van-yoors-klik-hierboven-op-aanmelden-1478683001.html?Ysid=14642
groetjes An Creatief