• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / 7 tips over geld verdienen met bloggen: betaalde content

7 tips over geld verdienen met bloggen: betaalde content

december 10, 2013 Door Christiaan Slierendrecht 2 Reacties

Geld verdienen met bloggen!bank-note-209104_640

Misschien weet je al iets over welke vormen van betaalde content er voor blogs er bestaan. Nog interessanter voor jou als blogger is echter hoe je aan betaalde content kunt komen, nietwaar? In dit artikel geven we een aantal tips die je gaan helpen om ook daadwerkelijk een continue stroom aan betaalde content op je blog te realiseren. Geld verdienen met bloggen!

Tip 1: Maak je aanbod inzichtelijk

Denk na over hetgeen je aan wilt gaan bieden op het gebied van betaalde content. Dit is om te beginnen handig omdat je op deze manier eventueel een pagina aan kunt maken op je blog met daarop de mogelijkheden voor adverteerders. Daarnaast stimuleert het je om voor jezelf te bepalen waar je focus zal komen te liggen.

Ook helpt het om een factsheet op te stellen met daarop relevante cijfers en statistieken zoals aantal unieke bezoekers, pageviews per maand en meer van zulke informatie.
Het liefst maak je deze factsheet op een grafisch aantrekkelijke manier op, zodat het de vorm krijgt van een infographic. Op deze manier kun je in één oogopslag voor een potentiële adverteerder inzichtelijk maken wat jouw blog te bieden heeft.

Tip 2: Activeer je huidige netwerk

Ga bij jezelf na wie zich in je huidige netwerk bevinden die jou kunnen helpen met het vinden van betaalde content. Zijn er mensen die werkzaam zijn bij merken die actief zijn in de niche of niches waarover jouw blog gaat? Zitten er mensen tussen die zelf ervaring hebben met het inkopen of verkopen van advertenties en betaalde content?

Wanneer je iemand binnen je eigen netwerk om een duwtje in de goede richting vraagt, zul je zien dat bijna niemand te beroerd is om je een handje te helpen. Mensen vinden het vaak zelfs leuk als er een beroep wordt gedaan op hun expertise.

Tip 3: Meld je aan bij tussenpartijen

Er zijn tegenwoordig verschillende tussenpartijen actief die zich bezighouden met de distributie van betaalde content onder bloggers.

Internationaal gezien is Be On (onderdeel van AOL) een grote en in Nederland heb je bijvoorbeeld BlogMij. Houd er rekening mee dat er tussenpartijen zijn die zich slechts op een bepaalde geografische regio richten. Zo zul je met een .nl domeinnaam niet snel Belgische campagnes kunnen draaien, maar met een Nederlandstalig blog op een .com domein weer wel.

Wil je nog meer van zulke partijen vinden, dan geldt: Google is your friend.

Tip 4: Zorg dat je op perslijsten komt te staan

Communicatie- en PR bureaus zijn zelf continu bezig met het verzamelen van potentieel relevante outlets voor persberichten en andere communicatie-uitingen van hun klanten. De kans is dan ook groot dat je vanzelf op een aantal van deze perslijsten komt te staan met je blog, wanneer je blog al wat langer bestaat en nog steeds actief is.

Als de aanvoer van persberichten via deze weg in jouw geval nog gering is, dan kun je zelf een (standaard)mailtje sturen naar bureau’s waarvan jij denkt dat ze goed passen bij de niche waarin jij met je blog actief bent. Deze bureau’s zullen je dan vaak toevoegen op hun perslijsten en je steeds vaker persberichten toesturen over relevante onderwerpen.

Tip 5: Plaats regelmatig belangeloos een blog n.a.v. een persbericht

Het is leuk dat je met je blog op een aantal perslijsten staat, maar dit an sich levert je niet zoveel op, buiten relevante content en af en toe een gratis bezoekje aan een leuk evenement. Maar dat is ook helemaal niet erg.
Grote merken monitoren tegenwoordig nauwlettend wat er over hun merk wordt gezegd op sociale media en in de blogosphere. Als blogger kan het dus lonen om regelmatig een blog plaatsen over (door jou geselecteerde) merken. Mediabureaus of marketingmedewerkers van de merken zelf kunnen dit namelijk opmerken, en jou vervolgens benaderen voor het plaatsen van betaalde content.

Tip 6: Leg contact met mediabureau’s

Grote adverteerders laten hun (online) campagnes vaak distribueren door mediabureau’s. Kort door de bocht genomen betekent dit dat een mediabureau een zak met geld krijgt om een bepaalde campagne uit te zetten via verschillende kanalen.
Een deel van deze zak met geld kan ingezet worden om betaalde content in te kopen bij bloggers. Wanneer je als blogger (of als conglomeraat van meerdere bloggers) direct zaken kunt doen met mediabureaus, houd je meer marge over dan wanneer je zaken doet met tussenpartijen zoals deze onder tip 3 zijn genoemd.

Het is echter lastiger om contacten met mediabureaus te leggen, en je zult als blogger ook een redelijk groot aantal bezoekers moeten hebben om je hier in de kijker te spelen (lees: zeker 30.000 bezoekers per maand voor een nicheblog en zeker 100.000 bezoekers per maand voor een blog met bredere doelgroep).

Een mogelijke oplossing om toch binnen te komen bij zulke mediabureau’s kan het vormen van een blogalliantie zijn.

Tip 7: Bouw een bestand op van relevante contactpersonen direct bij de bron

In de praktijk zien we ten slotte ook steeds vaker dat merken direct de controle willen behouden over de kanalen waar hun campagnes worden uitgezet. Als blogger is direct contact met de merken natuurlijk het ultieme doel. Op deze manier elimineer je alle lagen van mediabuyers, mediabureau’s en tussenpartijen die allemaal mee willen snoepen van dezelfde taart die maar één keer verdeeld kan worden.

Ga daarom actief aan de slag en bouw een bestand op van relevante contactpersonen bij adverteerders. Vaak worden er in persberichten één of meer namen en email-adressen genoemd van contactpersonen bij de merken waar het bericht over gaat. Dit zijn voor jou als blogger goede ingangen om na het plaatsen van relevante content eens contact op te nemen.
Neem pas contact op wanneer je kunt verwijzen naar content die je reeds geplaatst hebt over het merk in kwestie. Je zult merken dat dit ervoor zorgt dat je makkelijker contact legt en eerder respons krijgt.

Hoe kom jij als blogger aan betaalde content? Heb je ervaringen met bovenstaande manieren en zo ja: wat kun je hierover delen met onze andere lezers? Je kunt hieronder in de comments een reactie achterlaten.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Geld verdienen met een blog

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Reacties

  1. Oscar Weijma zegt

    september 26, 2015 om 11:50 am

    Goed artikel, ik heb ook een aantal artikelen geschreven over het schrijven van artikelen en hoe je daar geld mee verdient. Misschien lijkt je dat wat: http://www.zoverdiend.com

    Beantwoorden
  2. Gerald zegt

    november 29, 2018 om 3:45 pm

    Dit zijn veel bruikbare tips.
    Bedankt voor deze informatie

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2021 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer