Eén van de ‘secundaire arbeidsvoorwaarden’ die je als blogger hebt is dat dat je soms zomaar een cadeautje in je postvak vindt. Twee weken terug ontving ik zo een cadeautje in de vorm van het boek “Het bed van Procrustes” van Nassim Nicholas Taleb. Het bestaat uit 133 pagina’s met ‘aformismen’, ofwel “spreuken die ons aansporen bepaalde denkluikjes te openen en manieren te vinden om onzin uit ons hoofd te verwijderen” – aldus het NRC. In dit artikel een overzicht van de in mijn ogen 30 meest rake spreuken die de moeite waard om niet één keer, maar minimaal één keer per dag door te lezen. Of om op een tegeltje te zetten. Of niet.
Filosoof-trader Taleb heeft controverse – bewust – omarmd in zijn recente werk. Dat komt al nadrukkelijk terug in zijn boek Antifragile en deze lijn zet hij door in “Het bed van Procrustes”.
Het was even wennen om het boek in het Nederlands te lezen aangezien ik dit soort boeken meestal in de originele Engelse versie lees, maar het zorgde er wel voor dat ik vrij vlot door de aformismen of spreuken heen kon komen (om er vervolgens achter te komen dat één keer lezen niet voldoende is).
‘Leef het leven van antifragiliteit en prikkel de mens om anders na te denken door hun gedachten en overtuigingen tot in het oncomfortabele op te rekken.’ Dat zou een onderliggende missie van “Het bed van procrustes” in een notedop kunnen zijn. Nu besef ik dat het lastig is om hier een beeld bij te krijgen wanneer je niet bekend bent met Taleb’s werk. Zie daarom onderstaande spreuken als een middel om een opening te bieden aan de manier waarop je nu over de wereld denkt. En als een tool om onzin uit ons hoofd te verwijderen:
30 spreuken om onzin uit ons hoofd te verwijderen
Een selectie aan quotes uit het boek “Het bed van Procrustes” van Nassim Nicholas Taleb:
Je kunt leugens pareren met de waarheid, maar mythen zijn alleen weg te nemen met een verhaal.
Het tegenovergestelde van succes is niet falen, maar namedropping.
De moderniteit dient te begrijpen dat rijk zijn en rijk worden wiskundig, persoonlijk, sociaal en ethisch niet hetzelfde zijn.
Ik ging naar een congres over geluk; de onderzoekers zagen er zeer ongelukkig uit.
Ik vraag me af hoeveel mensen buitensporige rijkdom zouden nastreven als het niet enige status met zich meebracht.
Iemand die zegt: ‘Ik heb het druk’, kan ofwel blijk geven van incompetentie (en gebrek aan controle over zijn leven), ofwel proberen van je af te komen.
Ik vraag me af of iemand ooit heeft gemeten hoe lang het duurt, op een feestje, voordat een enigszins succesvolle onbekende die op Harvard heeft gezeten, anderen dat laat merken.
Ze worden geboren en daarna in een doos gestopt; ze gaan naar huis om in een box te leven; ze studeren door hokjes af te vinken; ze gaan in een doos op wielen naar wat wel ‘werk’ heet, waar ze in een hokje zitten te werken; ze rijden in een doos naar de supermarkt om voedsel in een doos te kopen; ze rijden naar de fitness in een doos om in een hok te zitten; ze praten over ‘niet in hokjes denken’; en wanneer ze doodgaan, worden ze in een kist gestopt. Allemaal dozen, euclidische, geometrisch eenvormige dozen.
Op de lange termijn houd je waarschijnlijk eerder jezelf voor gek dan anderen.
De drie schadelijkste verslavingen zijn heroïne, koolhydraten en een maandsalaris.
Je leeft pas echt wanneer je in geen van je bezigheden met wie dan ook concurreert.
Samengevat verving de moderniteit het proces met het resultaat en het relationele met het transactionele.
Onbewust vergroten we overeenkomsten met vrienden, verschillen met vreemden en tegenstellingen met vijanden.
Journalisten kunnen niet bevatten dat wat interessant is, niet noodzakelijkerwijs belangrijk is; de meesten kunnen zelfs niet bevatten dat wat sensationeel is, niet noodzakelijkerwijs interessant is.
De middeleeuwse mens was een tand van een radartje dat hij niet begreep; de moderne mens is een tand van een radartje in een ingewikkeld systeem dat hij denkt te begrijpen.
Wij houden van imperfectie, de juiste soort imperfectie; we betalen grif geld voor originele kunst en eerste drukken vol typefouten.
Wij vinden het van slechte smaak betuigen als individuen opscheppen over hun prestaties, maar als landen dat doen, noemen we dat ‘nationale trots’.
Deugd is wanneer de inkomsten die je aan de belastingdienst wilt laten zien hoger zijn dan wat je aan je buurman wilt laten zien.
Net zoals geverfd haar oudere mannen minder aantrekkelijk maakt, worden je zwakheden weerzinwekkend door de dingen die je doet om ze te verbergen.
Voor soldaten gebruiken we de term ‘huurling’, maar werknemers ontslaan we van elke verantwoordelijkheid met ‘iedereen moet de kost verdienen’.
Om te begrijpen hoe iets werkt, moet je onderzoeken hoe je het kapot kunt maken.
Algemeen principe: de oplossingen moeten (per saldo) simpeler zijn dan de problemen.
Het probleem van het idee ‘leren van je fouten’, is dat het meeste van wat mensen fouten noemen geen fouten zijn.
Voor een robuust iemand is een fout informatie; voor een fragiel iemand is een fout een fout.
Felle haat (van naties en individuen) verdwijnt bij het overstappen naar een ander voorwerp van haat; middelmatigheid kan niet meer dan één vijand tegelijkertijd aan. Daarom vormen ruziënde staatjes met afwisselende bondgenootschappen en vijandschappen een robuust systeem.
Hoe vaak ben je op een trans-Atlantische vlucht één, drie of zes uur te laat aangekomen, en hoe vaak één, drie of zes uur te vroeg? Dit verklaart waarom tekorten meestal groter zijn dan gepland, en zelden kleiner.
Men is het erover eens dat schaaklessen alleen schaakvaardigheden verbeteren, maar het er niet over eens dat lessen op school (bijna) alleen schoolvaardigheden bevorderen.
Het is verbijsterend maar amusant om te zien hoe mensen uitermate opgewonden raken over dingen die jou niet interesseren; het is sinister om te zien hoe zij dingen negeren die voor jou fundamenteel zijn.
Mensen kunnen op elk willekeurig moment verlangen naar geld, kennis of liefde; soms naar twee ervan, nooit naar alle drie.
Een bewust onwetende houding aannemen maakt, als je daartoe in staat bent, je wereld groter; het kan dingen oneindig maken.
Het bed van Procrustes aanschaffen?
Dat kan via Bol.com (affiliate link) voor € 14,95
Meer lezen
Wanneer bovenstaande je interesseert, check dan ook eens de volgende artikelen:
Waarom sommige organisaties online succesvol zijn waar anderen falen
Waarom we het hebben van opties collectief onderschatten
Geef een reactie