De juist thought leaders vinden
Vaak blog je over een onderwerp omdat je er op z’n minst enigszins verstand van hebt. Het up to date houden en zelfs uitbreiden van die kennis is essentieel als je een boeiend blog wilt blijven produceren.
Een goede manier om nieuwe inzichten op te doen, is op zoek gaan naar zogeheten ’thought leaders’ binnen jouw niche. Dit zijn vooraanstaande figuren die regelmatig met nieuwe ideeën en visies komen, en wiens mening door een groot aantal volgers wordt gewaardeerd en gerespecteerd.
Je hoeft het zeker niet blind met thought leaders eens te zijn, maar het is wel erg nuttig als je af en toe in de gaten houdt wat ze allemaal te vertellen hebben. Waar vind en volg je deze thought leaders?
Twitter is min of meer het walhalla voor thought leaders. Het is niet moeilijk om met een paar simpele searches mensen te vinden die tweeten over onderwerpen binnen jouw niche.
Je wilt de mensen eruit pikken die door aanzienlijk meer mensen gevolgd worden, dan dat ze zelf volgen. Dit is namelijk een belangrijke indicatie dat ze iets boeiends te melden hebben, waar veel mensen interesse in hebben.
Vervolgens is het zaak om bij de interessante mensen die je tegenkomt weer te gaan kijken wie zij volgen. De kans is groot dat hier een aantal personen tussenstaan die óók een boeiende visie hebben.
Door deze lijstjes als het ware omhoog te volgen, kom je steeds meer echte thought leaders tegen.
Nieuwsberichten, interviews, columns
Vooraanstaande figuren in een bepaalde branche worden vaak om hun mening gevraagd bij actuele zaken. Ook worden ze soms uitgebreider aan de tand gevoeld in een interview, en je hebt ook genoeg experts die via een column in bijvoorbeeld een vakblad een podium vinden om hun kennis te delen.
Blogs, video’s en podcasts
Inspiratie voor je blog kun je natuurlijk ook bij andere bloggers vinden. Bij de meeste artikelen staat wel een auteursnaam vermeld. Wanneer je een interessant artikel hebt gelezen, kijk dan eens of je nog meer werk van deze persoon kunt vinden.
Thought leaders vind je ook door naar andere digitale media-uitingen zoals video’s, webinars en podcasts te zoeken. Er is wel enig lef voor nodig om jezelf op zo’n manier als expert te presenteren, en dit zijn dus vaak ook daadwerkelijk interessante figuren om te volgen.
Auteurs
Als iemand de moeite heeft genomen om een boek te schrijven over pak hem beet autobumpers, ga er dan maar vanuit dat zo’n auteur over veel kennis van zo’n onderwerp beschikt.
Probeer af en toe eens een voor jouw niche relevant boek te lezen, maar probeer vervolgens ook zeker na te gaan of de schrijver een eigen blog of Twitter-account heeft wat je kunt volgen.
Prijswinnaars
Als iemand een prijs heeft gewonnen voor zijn of haar verdiensten in een bepaalde branche, dan kun je er vrij zeker van zijn dat deze persoon iets interessants te melden heeft.
LinkedIn en fora
Op LinkedIn bestaan naast individuele profielen ook groepen over een bepaald onderwerp. Hierin komt vaak veel kennis samen, en dit soort groepen zijn dan ook goede plekken om thought leaders te vinden. Zelf hebben we trouwens sinds kort ook een discussiegroep op deze site!
Op fora kun je ten slotte ook mensen met autoriteit over een onderwerp vinden, als moet je hier soms wel tussen een hoop minder waardevolle informatie heen ploegen.
Wat vind jij goede manieren om thought leaders te vinden? Je kunt je ervaringen hieronder in de comments delen.
Geef een reactie