Je staat op het punt te beginnen met een blog. Je hebt hier en daar wat gehoord over het belang van keyword research. Dat klonk goed, want je wilt immers wel gaan schrijven over onderwerpen waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken. Want anders geen bezoekers via zoekmachines, right?
Ik zou zeggen: gooi deze gedachte voor nu even helemaal overboord.
Waarom?
Dat zal ik je uitleggen. Maar eerst wil ik je een vraag stellen.
Wat was de laatste keer dat je helemaal de tijd vergat? Dat de uren vervlogen zonder dat je er erg in had?
Was het iets wat je recent deed? Of kun je vooral dingen herinneren uit een ver verleden?
Je zult misschien denken: waar wil die vent nu helemaal heen?
Eigenlijk is het antwoord heel erg simpel.
Het succes van een blog hangt af van de mate waarin je gemotiveerd bent om over bepaalde dingen te bloggen.
Het heeft voor een groot deel te maken met creativiteit en inspiratie. En nu kun je wellicht de nodige inspiratie halen uit het doen van keyword research voor relevante artikelen voor op je blog, maar eigenlijk is dat slechts een afgeleide van de achterliggende motivatie waarom je een blog start.
Als er iets killing is in de blogwereld, dan is het wel een ongemotiveerde en ongeïnspireerde blogger.”
Identiteit
Het belangrijkste punt wanneer je begint met bloggen, is dat je eerst wilt bepalen wat de identiteit van je blog is. Wanneer het onderwerp en de identiteit van je blog slechts gebaseerd zijn op keyword research en de potentie van bepaalde zoekwoorden, dan zal dit resulteren in een manier van bloggen die redelijk mechanisch is, en daardoor minder inspirerend. En als er iets killing is in de blogwereld, dan is het wel een ongemotiveerde en ongeïnspireerde blogger. Daarom wil je voor jezelf bepalen waar jouw werkelijke drijfveren liggen, om deze vervolgens te kunnen vertalen naar je blog.
Passies
Welke passies heb je? Welke dingen leveren je energie op, ook al ben je er uren achtereen mee bezig? De antwoorden op deze vragen vormen de kern van een succesvol blog. Gebruik de antwoorden op deze vragen om de basis van je blog te bepalen. Keyword research is hierna slechts een tool om extra ideeën te genereren voor interessante content, en meer bezoekers te trekken via de zoekmachines.
De moraal van dit verhaal? Eerst soul searching, dan keyword research!
Geef een reactie