“Als je wil groeien met je bedrijf dan moet je gaan bloggen.” Het is een veelgehoorde oneliner die populair is op netwerkborrels, onder startende ondernemers en (ja, echt) zelfs de ABN Amro doet het tegenwoordig zelfs zonder dat de teksten 100% tenenkrommend zijn. Dus wellicht stel je jezelf wel eens de vraag of de tijd niet is aangebroken om zelf een blogger in te huren voor je bedrijf? Om jezelf zo beter online op de kaart te zetten?
Helemaal nergens voor nodig
Waarom zou je een duur betaalde professionele blogger inhuren? Je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf doen, toch?
Speciaal voor jou, als stok achter de deur, 7 redenen om vooral niet een professionele blogger in te huren:
1. Een zoekwoorden onderzoek schud je zo uit je mouw
Wanneer je een professionele blogger inhuurt zal hij waarschijnlijk werken op basis van een zoekwoorden onderzoek. Door middel van een zoekwoorden onderzoek achterhaal je waar jouw potentiële doelgroep naar zoekt in Google en op basis daarvan bedenk je ideeën voor blogs of andere content. Je weet precies welke stappen je moet doorlopen om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren, prioritering aan te brengen en keuzes te maken.
2. Je weet zelf het beste hoe je via een tekst jouw doelgroep beetpakt en niet meer loslaat
Aangezien je best wel taalvaardig bent is dit een peuleschil voor jou. Wie anders dan jij weet beter wie jouw ideale klant is? Wanneer jij achter de laptop kruipt verschijnen als vanzelf de woorden, de zinnen, de alinea’s die je lezer beetpakken om niet meer los te laten. Na het schrijven van een blog heb je het gevoel dat er een logische flow in de tekst zit die toewerkt naar een bepaald doel (conversie).
3. Blogpost optimaliseren voor zoekmachines? Voor jou gesneden koek!
Gelukkig heb je naast je drukke bezigheden de tijd gehad je te verdiepen in zoekmachine optimalisatie (SEO). Wanneer je een blogje typt dan gebruik je automatisch de juiste zoekwoorden, header tags en keyword-dichtheid. Je hebt dit al zo vaak gedaan dat je de WordPress SEO plugin van Yoast eigenlijk helemaal niet meer nodig hebt: wanneer jij een tekst schrijft weet je van tevoren al dat de bolletjes allemaal groen zullen zijn.
4. Je kunt je als geen ander verplaatsen in de kop van je ideale klant
Jij kent je klant. Nee, jij kent je klant echt. Je bent bekend met de verschillende koopstadia waarin een (potentiële) klant zich kan bevinden en bedenkt op basis daarvan onderwerpen voor je blogs. Je beseft je dat sommige lezers van je blog op dit moment nog helemaal niet klaar zijn om al klant bij je te worden, terwijl anderen dat wel zijn. Daar pas je content en teksten op aan. Jij kruipt in de kop van je (toekomstige) klant.
5. You eat meta descriptions for breakfast
Ik hoor je al denken: waarom in godsnaam een apart item maken van meta descriptions? Die had ik bij punt 3 al lang ingevuld!
6. De blog onderwerpen die je bedenkt zijn direct te koppelen aan je diensten
Uiteraard is er altijd een samenhang tussen de blogartikelen en de diensten die je biedt. Soms niet meteen op het eerste gezicht, maar je hebt altijd nagedacht over deze samenhang: ze zijn onderdeel van je content strategie. Op deze manier zorg je ervoor dat ieder blogartikel (op termijn) waarde toevoegt aan jouw business en zijn het geen losse flodders aan onderwerpen, inzichten en inspiratie.
7. Je bent gedisciplineerd genoeg om iedere week een blog te schrijven
Je weet hoe vaak je ongeveer een blog moet schrijven dus je hebt dit als routine omarmd in je werkzaamheden.
Vrijdagochtend
9.00 – 10.00: Mail bijwerken
10.00 – 12.00: Blog schrijven
Het staat standaard geblokt in je agenda. Omdat je iedere dinsdag een blog wil publiceren (je weet dat die dag het beste is voor jouw doelgroep) schrijf je iedere vrijdag een blog. Vervolgens laat je deze een weekendje liggen en lees je hem na het weekend nog een keertje na om hem te perfectioneren en de spelfoutjes eruit te halen.
Deze gewoonte zit er zo ingeslepen dat je wekelijks op het voor jouw ideale moment (dinsdag, 11.15 uur) je blog publiceert en verspreidt via je verschillende social media kanalen.
Toch WEL een blogger inhuren?
In sommige gevallen kan het toch de moeite zijn om een professionele blogger in te huren. Mocht dit voor jouw situatie van toepassing zijn, schaam je dan niet. Veel ondernemers en bedrijven zijn tot de conclusie gekomen dat het inhuren van een blogger voor hen toch een betere optie is.
Graag zijn we een steun en toeverlaat als dit voor jou het geval is. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.
Katja zegt
Helemaal mee eens, ook al zijn het eigenlijk maar 2 redenen (1-6 SEO, 7 discipline) en zijn er nog wel meer dingen die een goede blogger kan 😉