De gemiddelde blogtitel overtuigt slechts 25% van de lezers om een artikel ook daadwerkelijk verder te lezen. Het is dus een legitieme vraag om jezelf de volgende vraag te stellen: “Hoe verzin je pakkende blog titels waar mensen op willen klikken?” Om je op weg te helpen vind je in dit artikel 34 ideeën om pakkende blog titels te schrijven die passen bij de doelgroep waar jij je op richt.
Wat zijn de kenmerken van goede blogtitels?
Om te beginnen is het handig om stil te staan bij wat de kenmerken zijn van goede titels:
- Ze grijpen de aandacht
- Ze fascineren de lezer
- Ze laten de lezer anticiperen
Aangezien de hoeveelheid informatieprikkels die we dagelijks naar ons hoofd geslingerd krijgen enorm is toegenomen ‘filteren’ we als mens steeds actiever wat we wel en wat we niet lezen. Een goede titel heeft daardoor een onderscheidend element wat de lezer prikkelt om toch op een link in social media te klikken en/of een psychologische component om toch het hele artikel door te lezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Het gebruiken van lijstjes (X manieren om…)
- Het uitlichten van items (10 manieren om je schoenen hondenpoepvrij te houden, #6 is briljant!)
- Het gebruik van psychologie in (sub)titels (vermelden dat er een spelfout ergens in de tekst zit en daag de lezer uit deze te vinden.
34 ideeën voor pakkende blogtitels
Titels die aandacht trekken
1. Waarom [percentage] van […] roemloos faalt
2. De alarmerende waarheid over […]
3. Saboteer jij je eigen […]?
4. Hoe […] je […] gaat verpesten
Titels met lijstjes
5. 19 redenen waarom je zou moeten […]
6. De 10 beste […]
7. De 3 meest gemaakte fouten die […] maken
8. 10 hilarische voorbeelden van […]
Geheimen & verlangen
9. Het geheim dat [bekend persoon] niet wil ontdekken
10. 7 dingen die [iemand die dicht bij je staat] jou niet vertelt
11. 9 geheimen van succesvolle […]
12. Hoe je beter in […] kunt worden dan [expert, bekend persoon]
13. De 7 gewoonten van alle succesvolle […]
14. Sommige mensen zijn [iets positiefs] – Jij ook?
Beloftes doen
15. Het ultieme stappenplan voor […]
16. Het enige […] dat je ooit nodig zult hebben
17. Eindelijk een oplossing voor […]
18. Leer […] terwijl je […]
Vragen stellen
19. Weet jij wat je […] tegenhoudt om beter te worden?
20. Ken jij het meest belangrijke […]?
21. Wat gebeurt er wanneer je […] met […] combineert?
22. Wat zou er gebeuren als je […]?
Raar is het nieuwe normaal
23. Hoe leg je […] uit aan […]?
24. Waarom [vijand/concurrent] je vriend is
25. […] is de reden dat je niet kunt […]
26. Heb je […] gezien in een [verrassende omgeving]?
Snack sized titels / urgentie
27. Krijg […] door nu [iets simpels te doen]
28. 5 hacks om je […] te [verbeteren]
29. De snelste manier om […]
30. 10 snelle manieren om je […] te doen groeien
Liever lui dan moe
31. […] worden is nog nooit zo makkelijk geweest
32. 3 simpele stappen naar geweldige […]
33. 5 manieren om […] makkelijker te maken
34. Het […] stappenplan voor luie mensen
Toevoegingen? Deel ze via de comments!
Heb jij zelf nog briljante ideeën voor blogtitels waar je lezers op willen klikken? Deel ze gerust via de comments!
Sandra zegt
Dit artikel is net als de andere berichten super leerzaam! Alleen jammer dat er in elk artikel telken meerdere spelfouten in zitten. Lijkt mij een kwestie van de spelingscontrole er overheen voordat geplaatst wordt.
– regel 8; Om te beginnen het het……..
– regel 16; hondepoepvrij
– idee 30: groeie
– idee 31: nooti
Christiaan Slierendrecht zegt
Hi Sandra,
Bedankt voor je bericht! De typo’s zijn inmiddels aangepast.
Ik herken veel van mijn vroegere zelf in je opmerking. Vroeger controleerde ik teksten totdat ze helemaal perfect waren qua spelling, stijl, noem maar op.
Daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt voor wat betreft mijn eigen artikelen. Dat was na het schrijven van deze blog: https://www.dutchblogger.nl/beginnen/de-perfectie-van-imperfectie/
Wanneer ik schrijf voor klanten dan heb ik nog steeds de drang naar perfectie en check ik alles dubbel. Dutchblogger is echter in de eerste instantie echter een ‘pet project’ van me waarmee ik m’n eigen kennis borg en (gratis) deel met anderen. Teksten voor m’n eigen platform publiceer ik daarom op het moment dat een artikel qua inhoud goed genoeg staat. Dat heb ik als een katalysator voor m’n eigen ontwikkel proces ervaren en stelt me in staat meer kennis te delen met anderen en minder artikelen in ‘draft versie’ te laten hangen.