Iedere serieuze blogger weet het. Bloggen is meer dan schrijven alleen. Een succesvol blog bouw je alleen maar op door hard te blijven werken, dingen uit te proberen en jezelf te blijven ontwikkelen. Bloggers maken vaak een vergelijkbare leercyclus door. Wanneer je je bewust bent van deze cyclus dan helpt dit je om een blog te laten groeien of meer uit een bestaande blog te halen.
Wanneer we als kind leren lopen dan lukt dat alleen door op te staan, een stap te zetten, op je bek te gaan en het nog een keer te proberen. Uitproberen, experimenteren, evalueren en herhaling zijn belangrijke bouwstenen in de manier waarop wij leren. Dat weten we (onbewust) allemaal. En ook al weten we dat, in de praktijk zie je maar al te vaak dat iemand vol goede moed een blog begint, een paar artikelen schrijft en na een paar weken weer moedeloos de handdoek in de ring gooit omdat het beoogde succes uitblijft. Dat vinden we jammer. En in veel gevallen ook niet nodig.
Het Vinc-model
Het Vinc-model is een model dat we een aantal jaren geleden vanuit We Are Media / JijOnline ontwikkelden als basis voor het overbrengen van kennis en methodes op het gebied van online ondernemen en e-commerce. Vinc staat voor “ Van Idee naar Conversie” en beschrijft de krachten die werkzaam zijn bij het opzetten van een blog of welk – online – concept dan ook. Vinc heeft veel raakvlakken met “lean-development” of “continuous development” maar onderscheidt zich van deze thema’s doordat het helemaal toegespitst is op online concepten.
In deze blog leggen we de fases uit het Vinc-model over de leerfases heen die voor jou as blogger herkenbaar zullen zijn. Tegelijkertijd proberen we voor iedere fase een aantal concrete tips mee te geven die je als blogger kunt gebruiken om je leerproces te versnellen. Hopelijk helpt dit om op een meer gestructureerde manier te werken aan het uitbouwen van je blog en meer rendement te halen uit nieuwe en bestaande blogartikelen.
Het model:
1. IDEE
Iedereen heeft ideeën
Ideeën zijn overal
Ideeën zijn van iedereen
Maar in de praktijk blijkt het vaak lastiger dan gedacht om een idee te vertalen naar de praktijk. Is het wel haalbaar? Hoe is de aanpak? Welke middelen zijn ervoor nodig?
Bovenstaande tekst plaatsten we ooit op onze eigen bedrijfswebsite. En nog steeds is de tekst zowel tijdloos als actueel. Iedereen heeft wel eens een goed idee. Maar hoeveel mensen brengen dit idee ook tot uitvoering? En hoeveel procent hiervan wordt uiteindelijk succesvol? Dit percentage is erg laag. Zo laag zelfs dat je al snel kunt denken: waarom zou ik het überhaupt proberen? Dat vinden we jammer. Want het uitwerken en vormgeven van een idee hoeft helemaal geen grote barriëre meer te betekenen wanneer je weet welke dingen hierin belangrijk zijn.
Tips voor bloggers in de ideeën fase
- Kies een niche of onderwerp voor je blog dat dicht bij jezelf ligt of dicht bij een van je passies. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker gemotiveerd en geïnspireerd blijft.
- Waak voor het over-structureren van je blog, laat je ideeën “organisch” uitgroeien. Beperk jezelf niet tot een vaststaande categorieën structuur of een in steen gegoten indeling van je blog.
- Doe keyword research en verwerk deze keywords op een slimme manier in je blogs.
- Denk goed na over wat je belangrijkste doel of doelstellingen zijn. Is dit het verkondigen van een boodschap, het verdienen van geld, zelfontwikkeling?
- Beginnen is belangrijker dan het eindeloos uitdenken van je ideeën. Wanneer je live gaat met je blog en je nog niets deelt via social media is er toch nog geen hond die je artikelen leest. Schrijf je eerste artikelen, krijg gevoel bij hoe het is om online te publiceren. Publiceer desnoods eerst anoniem en voeg je naam pas toe wanneer je je hier comfortabel genoeg bij voelt.
- Orden je ideeën in een documentje van maximaal 1 tot 2 kantjes. Beschrijf kort WAT je wil gaan doen, WAAROM je dit wil gaan doen, HOE je dit wilt gaan doen, WIE daarbij belangrijk zijn en WANNEER je wat gaat doen.
2. PLATFORM
Wanneer je ideeën wat meer vorm hebben gekregen begin je met het vertalen van je idee naar een online platform. In dit geval een blog. Het is tegenwoordig vrij eenvoudig om een eenvoudig blog online te krijgen. Hosting kost je een paar tientjes per jaar en er is genoeg (gratis) software verkrijgbaar die je in combinatie met duizenden verschillende “themes” kunt gebruiken om je blog op te tuigen.
Tips voor het blog platform
- Gebruik WordPress op een zelfgehost domein
- Zorg voor een eenvoudige, makkelijk toegankelijke navigatie
- Maak veel gebruik van interlinking.
- Optimaliseer je website en blog-artikelen voor zoekmachines. Meer SEO tips voor bloggers..
- Maak gebruik van call to actions (CTA’s) die goed aansluiten bij je doel of doelstellingen.
- Zorg dat de focus van het platform ligt op content en dat de content niet onder gesneeuwd wordt door te veel afleidende factoren zoals banners, advertenties, of navigatiemogelijkheden.
3. TRAFFIC
Dit is misschien wel een van de moeilijkste en meest cruciale onderdelen van het opbouwen van een blog. Wat hierin helpt is om een duidelijke focus te kiezen. De ene blogger schrijft blogs die veel potentie hebben om op lange termijn organisch verkeer via de zoekmachines te trekken. De andere blogger houdt vrijwel geen rekening met keywords en schrijft vooral voor een volgersbase op social media of de mailinglist. Geen strategie is goed of fout, het ligt er maar net aan wat beter bij jou en je voorkeuren past. Het is sterk aan te raden om combinaties in soorten traffic te zoeken. Dit zorgt ervoor dat je als blogger minder afhankelijk wordt van 1 kanaal.
Tips voor het trekken van meer bezoekers (traffic)
- Via zoekmachines: Naast de “on site” optimalisatie voor zoekmachines die we eerder aanstipten is het voor Google belangrijk dat er meerdere websites linken naar jouw blog. Hoe hoger de autoriteit van deze websites in de ogen van Google, hoe hoger de waarde van de links voor jouw posities in de zoekmachines. Je kunt hier op verschillende manieren invloed uitoefenen. Meer tips.
- Via social media: kies een of meerdere social media kanalen die passen bij de soort content die jij als blogger aanbiedt. Stem de berichten vervolgens af op het social media kanaal waar je het publiceert. Gebruik desnoods een tool als Hootsuite om het overzicht te bewaren en efficiënter te kunnen werken.
- Via referrals: creëer content die uitnodigt om naar jou te verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan interviews, toplijstjes van interessante artikelen op andere blogs – stuur deze bloggers even een berichtje dat je ze hebt opgenomen in je toplijst – of persberichten.
- Ga offline. Netwerk met andere bloggers, connect via social media. Wanneer andere bloggers ambassadeur worden voor jouw blog kan dit zorgen voor extra bezoekers.
- Zorg dat je aanwezig bent op andere platformen. Doe aan blog commenting, guest blogging, geef een keer een interview, geef een presentatie.
4. CONVERSIE
De definitie van conversie:
Iedere ondernemer heeft bepaalde doelstellingen. Dit kan bijvoorbeeld het verkopen van producten zijn via een webshop. Wanneer de bezoeker van een website overgaat tot een actie die bijdraagt aan de doelstellingen van de ondernemer, dan noemen we dat ook wel conversie.
Als we weer even terug gaan naar het doel of de doelstellingen die je voor jezelf had gesteld. Kun je deze uitsplitsen in subdoelen? Wat gaat ervoor zorgen dat jij je doelen bereikt? Zijn dat een bepaald aantal nieuwsbrief inschrijvingen? Een X-aantal bezoekers per maand? Een aantal verkochte producten of diensten?
Wanneer je deze conversiedoelen scherp hebt kun je gaan werken aan het verbeteren van conversie. Wanneer je eenmaal traffic naar je blog trekt zul je altijd een bepaald conversie % hebben. Dat kan 0% zijn, maar ook 1%, 5% of in sommige gevallen zelfs hoger.
Tips voor het verbeteren van conversie
- Optimaliseer de laadtijd van je blog. Op deze manier haken bezoekers niet af doordat ze te lang moeten wachten tot een pagina geladen is. Gebruik een tool als Pingdom om te bepalen welke elementen van je blog de meeste laadtijd kosten.
- Integreer Google Analytics en meet en analyseer wat er gebeurt op je website, bijvoorbeeld door het instellen van goals
- Geef bezoekers een incentive om zich aan te melden voor je mailinglijst
- Experimenteer met de plaats en vormgeving van buttons of contactformulieren en meet wat het effect hiervan is (maak bijvoorbeeld gebruik van A/B testing)
- Blijf in contact met je volgers om scherp te hebben wat ze bezig houdt en wat ze interessant vinden
Tot slot
De vierde “bol” binnen het Vinc-model (Conversie) is een directe feedback-loop naar het oorspronkelijke idee. Hiermee bedoelen we dat de lessen die je leert uit het monitoren van statistieken en het optimaliseren van elementen aan he blog impact kan (en moet!) hebben op je originele idee. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je in de loop der tijd de vormgeving van je blog aanpast om de gemiddelde bezoekduur te vergroten. Maar het kan ook betekenen dat je een blog in de loop der tijd een andere uitstraling of “branding” geeft.
Wanneer je als blogger de methodiek van het Vinc-model volgt dan werk je op een gestructureerde manier toe naar een succesvol blog. Uiteraard komt dit succes niet vanzelf en zul je hier keihard voor moeten werken, maar dat is helemaal niet erg als je iets doet wat je leuk vindt:)
Verdieping:
Een professioneel blog beginnen: het ultieme stappenplan
Meer bezoekers trekken met bestaande content
10 onmisbare tools voor bloggers
Aan de slag!
Wil je zelf aan de slag om op een gestructureerde manier toe te werken naar een succesvol blog? Misschien is de blogcoach dan wat voor jou. Let wel op, door drukte is er zeer beperkte ruimte voor coaching op dit moment. Neem snel contact bij interesse!
irena balorian zegt
goedenavond, ik de site goed door gelezen, en ook andere, maar deze is wat ik nodig heb…..
Dit is de beste, ik wil een blog maken met alles erop en er aan, de naam ga ik nog niet zeggen maar het gaat over de regeltjes, wetten, politiek gedoe, farmacuitische industrie, hulpverlendende instanties, gemeentes, ouderenzorg, media, spelletjes die er gespeeld worden hier in Nederland, en vooral over het feit dat ik wil dat de kinderen die onze toekomst zijn het recht moeten gaan krijgen om hun stem te laten horen, dus ik wil ook een partij opzetten voor de kinderen van ons land, iedere kind, zwart wit groen paars maakt niet uit. Maar als ik dit ga doen moet het gelijk goed gedaan worden, dus ik ga gewoon door tot dat er mensen zijn die helpen, er zijn veel mogelijkheden, En ik kies voor degene die helpt mijn doel te bereiken,