Binnen veel organisaties is het omarmen van contentmarketing iets wat niet over één nacht ijs gaat. Weerstand tegen het onbekende en twijfels over de effectiviteit van contentmarketing kunnen er voor zorgen dat het implementeren van een contentstrategie stuk loopt of niet goed van de grond komt. Maar hoe komt dit eigenlijk?
Misschien komt het wel doordat de inleidende alinea van dit blogartikel al genoeg ingrediënten heeft voor een goed avondje lulkoekbingo. Contentmarketing is een modeterm. Een verpakking voor een begrip dat ervoor moet zorgen dat het als tool aan de man gebracht kan worden. En dat is misschien ook de reden dat er vaak twijfel en weerstand ontstaat.
Daarom zou ik het begrip contentmarketing graag willen hernoemen tot iets wat we als mens allemaal kunnen begrijpen. Stel dat je “speerpunt” geen content marketing zou zijn, maar:
Andere mensen helpen zonder dat je er iets voor terug verwacht
Klinkt als een utopisch business-model, right? Andere mensen helpen en er vanuit gaan dat je door de som aan karma-punten uiteindelijk onder de streep een positief resultaat ziet op de balans van je organisatie?
Niets is echter minder waar. De mens vindt het fijn om andere mensen te helpen. Het geeft een fijn gevoel. Een gevoel van betrokkenheid, verbondenheid en voldoening. We hebben echter collectief de illusie gekregen dat het belangeloos helpen van mensen en commercieel resultaat niet samen gaan.
Contentmarketing is niets anders dan het helpen van andere mensen door het bieden van waardevolle content. En wanneer je dat duidelijk kunt maken in een organisatie, dan is het helemaal niet nodig om draagvlak te creëren omdat het draagvlak er al is en onderdeel uit maakt van hoe we zijn.
Waarde
Er zijn verschillende mechanismes aan het werk bij contentmarketing. Maar het achterliggende mechanisme is altijd het verschaffen van waarde. Waarde kan in verschillende vormen komen, zoals:
- De oplossing voor een probleem
- Het wegnemen van een ergernis
- Het beantwoorden van een vraag
- Het bieden van vermaak of entertainment
- Het helpen met persoonlijke groei
Dit zijn stuk voor stuk dingen waar iedereen mee te maken krijgt. Sterker nog, het runnen van een succesvolle organisatie is onmogelijk wanneer er geen aandacht wordt gegeven aan ieder van deze punten.
Laat zien hoe elkaar helpen het verschil maakt
Wanneer het duidelijk is dat contentmarketing iets is wat iedereen onbewust al doet, dan is de grootste uitdaging niet meer het creëren van draagvlak, maar het vormgeven en verpakken van content die toch al in de organisatie aanwezig is. Daarom begint het succesvol gebruik maken van contentmarketing altijd intern. Met een idee, met bewustzijn. En met de bereidheid om mensen binnen en buiten de organisatie te helpen. Wanneer dit bewustzijn er eenmaal is, dan is het draagvlak er ook direct en zijn alle ingrediënten om deze “marketing door anderen te helpen” succesvol in te zetten.
[…] publiceerde ik op DutchBlogger een artikel over het creeren van draagvlak voor contentmarketing binnen organisaties. Wat contentmarketing precies inhoudt, daar komen we zo nog op terug, maar het […]